جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۰ / ۱۹:۴۹
کد مطلب: 3934
۱
۸

یکصد خصوصیات رفتاری در بین افراد موفق

یکصد خصوصیات رفتاری در بین افراد موفق
احتمالا تا به حال با افراد درمانده ای مواجه شده اید که علت ناکامی های خود را نیازهای مالی ، بی عدالتی، وضعیت خانوادگی، شرایط محیطی یا محدودیت های اجتماعی و عدم توجه مسئولین به مشکلات آن ها می دانند. اگر به زاویه دید آن ها در مقابل مشکلات گوناگون دقت کرده باشید، متوجه می شوید که مقصر اصلی در عدم پیشرفت و بالا بردن سطح توانایی هایشان، خود این افراد هستند نه آن چیزی که به عنوان عامل ناکامی (در حقیقت باز دارنده) در ذهن خود می پرورانند. اصولا همین طرز تفکر افراد ناکام، عمده تفاوت آن ها با اشخاص موفق است که با گذشت زمان، فاصله ای جبران نشدنی را در بین این دو گروه  به وجود می آورد.
ریشه های فکری افراد موفق اصولا با خوش بینی، اعتماد به نفس، اراده نامحدود ، تصمیم مصمم و منطق بالا تلفیق شده است.آنها هرگونه مشکل و مانعی که در راه تحقق اهدافشان وجود دارد را به چشم جاده ای می نگرند که برای دست یابی به خواسته هایشان ناگزیر به پیمودن آن هستند، حال چه این مشکلات و تحمل ناملایمات به علت موقعیت و شرایط شخصی و اجتماعی آن ها باشد، چه به صورت طبیعی و عمومی سر راه هر کسی که قصد رسیدن به آن هدف را دارد قرار گرفته باشد. 

دیدگاه افراد موفق  در پیروزی اهداف و برنامه های مورد نظرشان،  دست و پنجه نرم کردن با مسایل و مشکلات موجود است. آن ها با مقاومت در مقابل سختی و اندوه سعی بر مقابله و پیروزی بر مشکلات دارند. برای افراد موفق بدیهیست که شرایط و امکانات ایده آل می تواند مشوق و ابزار مناسبی برای دست یابی راحت تر به خواسته ها باشد ولی هیچ وقت عدم وجود این شرایط و امکانات آن ها را مایوس نمی کند و نبود پشتوانه یا حامی را دلیلی برای عدم تحقق اهداف خود نمی دانند. افرادی که نمی توانند راه خود را پیدا کنند و عمده عمر آن ها با سرگردانی سپری شده است فاقد اراده کامل، اعتماد به نفس ، هدف و برنامه مشخص ، پشتکار و فعالیت لازم برای پیشرفت و ارتقای خود هستند.آن ها  شرایط و امکانات ایده آل را ملاک اصلی موفقیت در کارها می دانند و برای بهبود موقعیت خود نیاز به پشتوانه و حامی دارند.

این افراد نمی توانند به تنهایی از عهده مشکلات و تحمل سختی ها برآیند و با لاینحل دانستن مشکلات خود به علت شرایط محیطی و شخصی سعی بر تبرئه و فرار خویش از واقعیت دارند.آن ها با این که می بینند افراد موفق باتلاش ، پشتکار و تحمل سختی ها از مشکلاتی که گریبانگیرشان شده به راحتی عبور می کنند، بازهم پیروزی آن ها را از روی شانس یا داشتن امتیازی برتر نسبت به خود می دانند. آن ها  نمی خواهند واقعیت را بپذیرند که لازمه رسیدن به موفقیت، توانایی حل مشکلات ، تحمل سختی ها ، تلاش، پیگیری ، پشتکار و باور توانایی ها و استعدادهای خویش است. هنگامی می توان زندگی موفقی داشت که با جدیت تمام شخصا به ترمیم نقاط ضعف خود و مرتفع نمودن مشکلات پرداخت، بدون بهانه و نگرانی از شرایط اطراف.  

● تعریف موفقیت:
بیشتر دانشمندان و نویسندگان سعی کرده اند تعریف جامع و کاملی از موفقیت ارائه دهند تا مورد استفاده همگان قرار گیرد، اما شمار فراوان این تعاریف خود موجب گردیده است که تا به حال توصیف دقیق و مشخصی از این کلمه در دست نباشد و در واقع ندانیم که اصولاً موفقیت چیست و ما دستیابی به چه چیزهایی را موفقیت می نامیم. یکی از دلایل عمده ی تعدد تعاریف موفقیت، برداشت های گوناگونی بوده که از این مفهوم شده است. بسا افرادی که به دلیل دستیابی به خواسته هایشان، خود را موفق و کامیاب می پندارند، امّا این موفقیت از نظر دیگران چندان ارزش و اعتباری ندارد و یا افرادی هستند که احساس می کنند، موفق شده اند ولی وقتی واقعاً در آن تفکر می کنند، می بینند پدیده ی فوق واقعاً، آن موفقیتی که فکر می کردند نیست. بنابراین موفقیت امری نسبی بوده و هرگز تعریف واحدی به خود نمی پذیرد. «آرامش و اطمینان، بهترین موفقیت است» آلفرد اوستن در نظر اکثریت مردم فرد موفق کسی است که به آرزوهای خود رسیده و در درون،احساس رضایت خاطر دارد، که این خود حاصل تلاش و کوشش مداوم در زندگی می باشد. البته این را هم باید دانست که هیچکس واقعاً موفق نیست، مگر آنکه خوشبخت باشد و خوشبخت کسی است که کاری مفید و با ارزش انجام دهد.

می توان گفت موفقیت به مفهوم برخورداری از بسیاری مواهب است، از جمله: رفاه نسبی در زندگی، کسب احترام، بزرگی و عزّت در محیط کار و در عرصه ی اجتماع، رهایی از نگرانی، سرخوردگی و شکست. موفقیت یا کامیابی هدف زندگی است، هر انسانی خواهان موفقیت بوده و طالب بهترین چیزهایی می باشد که از روزگار می تواند بدست آورد. نخستین و بهترین ایستگاه آن است که از هم اکنون خود را در شمار افراد منتخبی قرار دهید که می خواهند از روزگار کام ستانند.

موفقیت، جریان مداومی است که ضمن آن مشتاق و آرزومند توفیق های بیشتری هستیم. و در واقع راه موفقیت همیشه در دست ساختن است. موفقیت پیش رفتن در مسیر است، نه به نقطه ی پایان رسیدن.


● موفقیت واقعی چیست؟
کوشیدن، جستن، یافتن و هرگز تسلیم نشدن راز موفقیت واقعی است؛ که اگر به آن دست یابیم با تمام وجود احساس رضایت خواهیم کرد. در این مقاله به بحث نیروهای درونی می پردازیم.

▪ نیروهای درونی خود را آزاد کنید:
امام علی (ع) می فرماید: آیا می پنداری که جسم کوچکی هستی، در حالی که در درون تو جهان بزرگی نهفته است. لحظاتی با خود خلوت کنید، در چشمه ی صاف و فراوان اندیشه ها، غرق شوید و نیروهای عظیم و حیات بخش خود را در نظر آورید!
کاوش ها و پژوهش های عصر حاضر در مورد انسان حاکی از آن است که برخلاف آنچه تصور می کنند، انسان ها، کم یا بیش دارای منابع و ذخایر بالقوه و خداداد مشابهی هستند و از این لحاظ تفاوت فاحشی بین آنها وجود ندارد. عده ای این استعداد و ذخایر را در وجود خویش کشف می کنند و با بکار بستن آن به نتایج عظیم و شگرفی دست می یابند و عد ه ای دیگر از توانایی های بالقوه ی خود استفاده نکرده و آنرا با خود به گور می برند. تفاوت انسان های موفق جهان با سایر افراد در همین است.
نیروهای آشکار و پنهانی که در درون انسان وجود دارد و متناسب با شرایط محیطی خاص، از طریق نظام عصبی واکنش نشان می دهند عبارتند از: شعور و آگاهی، قدرت جسمانی، عشق و علاقه، نبوغ و خلاقیّت، ایمان، پشتکار، خشم، شهوت، کینه، اعتماد به نفس، اراده، شادی و نشاط، غم و اندوه، ضعف و کسالت، اضطراب و نگرانی، حساسیت، کنجکاوی، مهر و محبت و ... هر یک از این نیروها همانند یک بردار، دارای شدت و جهت معینی هستند که اندازه و جهت آن در افراد مختلف و در حالت های گوناگون با یکدیگر تفاوت دارد. این نیروها نیز فعال نیستند و تأثیر چندانی در رفتارها ندارند. فرآیند مجموع این نیروهاست که روحیه و عملکرد انسان را شکل می دهد و او را وادار به بازتاب در مقابل عوامل محیطی می کند. اگر این نیروها تحت تأثیر محرک ها با شرایط ویژه ای آزاد و همسو شوند، نیروی عظیمی پدید می آید که دارای انرژی خارق العاده ای است و انسان را بسیار نیرومند می کند به طوری که قادر خواهد بود حتی بعضی از کارهای غیرممکن را، ممکن کند.www.migna.ir اگر همسو شدن نیروها در جهت مثبت باشد، انرژی بیکران آزاد خواهد شد و انسان را در جهت مثبت به منظور سازندگی حرکت می دهد و اگر این نیروها به هر دلیل و تحت هر شرایطی در جهت منفی و مخالف، همسو شوند، آنگاه همین نیروی عظیم در جهت تخریب و نابودی انسان عمل می کند. سستی و تنبلی، افسردگی و کسالت روحی، خشم و خشونت، کشتار دسته جمعی، قتل عام و بسیاری از رویدادهای دیگر، از همین قبیل است. «موفقیت همیشه با ذهنیت های مثبت ایجاد می گردد و زاییده ی آن است.»

شاه آبادی «وین دایر» در تشریح تصویر یک شخصیت سالم می نویسد: «داشتن انرژی سرشار و قابل ملاحظه، از ویژگی های شخصیت سالم است. شور زندگی در وجودش موج می زند. عشق و اشتیاق، انرژی پر قلیانی را در او متمرکز می کند و او را به چنین تکاپو وا می دارد. ساعات کمی را به خواب اختصاص می دهد و مفهوم بی حوصلگی و کسالت را نمی فهمد. مجموعه رویدادهای زندگی اش، حاصل احساسات، اندیشه ها، تلاش ها و فرصت هاست، حتی اگر در زندان باشد، فکر خود را بطور بدیهی بکار می اندازد تا با استفاده از اوقات، از فلج شدن شور و شوقش نسبت به زندگی جلوگیری کند.»

پس نتیجه می گیریم که اگر این نیروها به طور سازنده و مثبت با یکدیگر جمع شوند، چگونه به خدمت انسان در می آیند. حال وقت آن است که ابتدا این نیروها را آزاد کرده، سپس در جهت مثبت بکار گیریم. با این کار، نیروی درونی ما بسیار قدرتمند می شود و قادر خواهیم بود اختیار زندگی و سرنوشت خویش را در قلمرو ممکن ها بدست گیریم.

امام علی (ع) می فرماید: درد تو از توست، ولی تو بدان بصیرت نداری و درمان تو نیز در درون توست، لیکن تو بدان آگاهی نداری. در دیدگاه حضرت علی (ع) انسان تمامی هستی را در درون خویش دارد ولی بدان آگاهی و شعور ندارد. انسان بالقوه قادر است بر اسرار عالم امکان، آگاهی یافته و نسبت به آنها علم حضوری پیدا کند.در مقاله ی بعد به بحث «خود شناسی وتوانائی های خود» و« برنامه ریزی برای آینده» می پردازیم.

(   تمامی موفقان جهان ؛  بنوعی در رفتار با هم مشترک هستند  )
«  شما گاهی فکر میکنید که ؛ مثلا : اخلاق  این شخص چقدر شبیه خودم و یا  فلان شخص است »
لطفا سر فرصت کافی  و با دقت ؛  نکا ت ذیل را بخوانید و در مقایسه با  خودتان ؛ به هر موضوع یک  ٪  یا امتیاز دهید :  

یکصد خصوصیات رفتاری در بین افراد موفق:
1- به خداوند ایمان دارند و معتقدند که ایمان مبنای همه اعجازهاست و پادزهر شکست و در همه حال شاکر خداوند هستند .

۲- دارای اهداف مشخص هستند .

۳- همیشه در پی فرصت های مناسب هستند .
۴- دارای روحیه مداومت و پشتکار هستند .
۵- در اثر بروز مشکلات متوقف نمی شوند .
۶-با متخصص مشورت مینمایند .
۷- تسلیم مشکلات نمیشوند و سخت کوش هستند .
۸- در مقابل جواب نه ، تسلیم نمی شوند .
۹- از غیر ممکن حرف نمی زنند .
۱۰- می دانند که چه می خواهند.
۱۱- حاکم بر سرنوشت خود هستند .
۱۲- محدودیت های ذهنشان را ؛ معیار سنجش نمیدانند .
۱۳- دارای اشتیاق سوزان جهت رسیدن به هدف هستند .
۱۴-  در پی  رسیدن به هدف خود ؛  راه بازگشتی را قرار نمیدهند ؛ شاید راه را عوض کنند ولی هدف را هرگز .
۱۵-  به رویا های خود جامه عمل میپوشانند ؛ و اجازه بی احترامی را  نمیدهند .
۱۶-  به گفته های بیجای  ؛ این و آن آنچنان توجه نمیکنند .
۱۷- در لحظات بحرانی ؛ بدنبال نقطه عطف موفقیت هستند .
۱۸-  ذهنشان در شرایط باور است .
۱۹- خوب گوش میدهند و راهکارهای مناسب را پیدا میکنند.
۲۰-  عقیده دارند که « هرگز » زمان طولانی است .
۲۱-  معتقد هستند که  با ایمان به خود ؛ هرشخصی از ذلت به قدرت میرسد .
۲۲-  عوامل ناخوشایند را از ذهن خود دور نگهمیدارند .
۲۳-  از نیروی دیگران نیز استفاده میکنند ؛ با شرایط  منصفانه .
۲۴-  دیگران را تشویق میکنند و مورد احترام و عشق و محبت  و تقدیر و یاری  ؛ قرار میدهند .
۲۵-  از حسادت  و خود خواهی به دور هستند .
۲۶-  از اظهار نظر خود ؛ ترسی ندارند .
۲۷-  عاشق رشد و اوج هستند .
۲۸-  پیروز میشوند چون باور دارند .
۲۹-  اشخاصی با احساس و هیجانی هستند که خوب خود را کنترل میکنند .
۳۰-  معتقد هستند در قبال هیچ ، نصیب هیچ است .
۳۱-  در ابتدای کار حساب میکنند که ؛ پاداش کار به تلاشش می ارزد ؟
۳۲-  ریسک میکنند و منتظر برنامه قطعی و ۱۰۰% نیستند و زیاد به استدلال اعتماد نمی کنند و  معتقد هستند که ذهن نیمه هشیارشان  ؛ نقشه را طراحی میکند .
۳۳- ارباب خویشتن هستند و مسلط بر خود .
۳۴- معتقدند که تمامی موفقان و قهرمانان جهان ؛ روزی شکست خورده بودند .
۳۵- میدانند که جواب سوالات خود را ؛ از کجا تهیه کنند .
۳۶- میتوانند یک گروه متخصص مورد نیاز را دور هم جمع کنند .
۳۷-  موفقیت را یک عادت میدانند .
۳۸-  با کسانی همکاری میکنند که با سختی ها کنار نمی آیند .
۳۹-  ذهن خود را ماهیچه میدانند و مانند یک ورزشکار تمرین میکنند تا قوی تر شوند .
۴۰-  با اراده راه های محال را پیدا میکنند .
۴۱-  خواسته اشان را با تمام و جود به خود و دیگران و خداوند  میگویند.
۴۲-  در مقابل انتقادها و سرزنش ها صبور هستند و هدفشان برایشان مهم است .
۴۳-  در برابر شکست ها ی موقتی ؛ میگویند این راه اشتباه بود و راه دیگر را امتحان میکنند .
۴۴-  معتقد هستند که رهبر خوب ؛ قبلا پیرو خوبی بوده است .
۴۵-  شجاعتشان موقتی نیست و ادامه دار است .
۴۶-  خویشتن را براحتی کنترل میکنند .
۴۷-  احساس انصاف و عدالت  در درون آنهاست .
۴۸-  در تصمیم گیری های خود ؛ قاطع هستند .
۴۹- دارای برنامه قبلی و عملی هستند .
۵۰-  همیشه از دیگران فعال تر هستند .
۵۱- دارای شخصیت خوشایند و محترم هستند .
۵۲-  نسبت به اطرافیان ؛ احساس همدلی و همدردی واقعی هستند .
۵۳-  بر تمام جزئیات  امور خویش احاطه دارند .
۵۴-  حتی مسئولیت اشتباهات و نواقص همکاران و پیروان خود را می پذیرند و به گردن دیگری نمی اندازند و دنبال بهانه آوردن نیستند .
۵۵-  براحتی اصول همکاری را رعایت میکنند ؛ و رضایت همکاران و پیروان را بدست می آورند .
۵۶-  همیشه در پی آن هستند که به دیگران خدمت کنند .
۵۷-  از رقابت نمیترسند و از اینکه دیگری جایشان را بگیرند ؛ واهمه ای ندارند .
۵۸- موفقیت و زحمات  پیروان  و همکاران را به پای خود نمی نویسند و موفقیت را بین گروه تقسیم میکنند .
۵۹-  بسیار وفادار و صمیمی  هستند .
۶۰-  در دل همکاران و پیروان ؛ ترس و هراس نمی کارند .
۶۱- به سمت و عنوان ؛ جهت ایجاد احترام ؛ معتقد نیستند .
۶۲-  به وضع ظاهری خود ؛ اهمیت می دهند .
۶۳-  ادب را همچون ؛ خدمات میدانند .
۶۴-  بهای پیشرفت و ترقی را می دهند .
۶۵-  خواسته های خویش را بدون خدشه وارد کردن به حقوق دیگران ؛ بر آورده میکنند .
۶۶-  تنبل نیستند و کار امروز را به فردا موکول نمی کنند .
۶۷-  در انتظار رسیدن زمان مناسب نیستند ؛ زمان مناسب را می سازند .
۶۸-  مشکلات آنها را خسته نمیکند ؛ آنها مشکلات را خسته میکنند .
۶۹-  در تصمیم گیری ها ؛  سرعت عمل دارند و در اجرای آن ؛ تجدید نظر نمیکنند .
۷۰-  به احتیاط بیش از حد ؛ اهمیت نمی دهند .
۷۱-  چشمانشان را باز نگهداشته و نمی ترسند .
۷۲-  برای آینده همیشه پس انداز میکنند .
۷۳-  توسط رفتار خوب بادیگران ؛ رابطه خوب میسازند و از این فرصت ؛ بموقع استفاده میکنند .
۷۴-  صادق هستند و از دروغ متنفر هستند .
۷۵-  همه نقاط ضعف و قدرت خود را میدانند و همیشه در پی اصلاح و تقویت آن هستند . ۷۶-  برای اهداف خود زمان تعیین میکنند .
۷۷-  فرق خود باوری و خوستائی را میدانند .
۷۸-  تعادل رفتاری خود را خوب حفظ میکنند .( ظاهرشان نشان نمیدهد که دارا هستند و یا ندار ) .
۷۹-  تفاوت حیا و نجابت  را با کمروئی ؛ خوب میدانند .
۸۰-  اهل تکبر نیستند و میدانند که مثلا :  فروشنده ای که متکبر باشد ؛ مشتری های خود را از دست میدهد ویا… . ۸۱-  دیگران را بزرگ میکنند .
۸۲-  در برخورد اول اثر خوبی بر روی طرف مقابل میگذارد .
۸۳-  کسی با انها ؛ احساس ناراحتی نمی کند .
۸۴-  بخشنده هستند ؛  هم نسبت به خود و هم دیگران .
۸۵-   از افراد منفی دوری میکنند .
۸۶-  تا حدودی شوخ طبع هستند .
۸۷-  برای جدی بودن ؛ از اخم  استفاده نمی کنند .
۸۸-  در مقابل ضعیف تر از خود مغرور نیستند و در مقابل بالا دست خود ذلیل نیستند و ادب را رعایت میکنند  .
89-  اکثرا ؛ افراد سختی کشیده  هستند و در ناز و نعمت نبوده اند .
۹۰-  خوب بلدند که از خودشان دفاع  و مراقبت کنند .
۹۱-  از تنهائی حوصله اشان سر نمیرود . ۹۲-  خنده رو هستند و قاطع .
۹۳-  به انچه میدانند ؛ جدا  عمل میکنند .
۹۴-  در باره دیگران کمتر حرف میزنند و متقابلا در رابطه با طرحهای بزرگ سخن میگویند .
۹۵-  سعی میکنند که دانش و اطلاعات  خود را به روز رسانند .
۹۶-  وعده و قول بیخود به کسی نمیدهند .
۹۷-  علاوه بر برداشت ؛ مدام در حال کاشت هستند .
۹۸-  در اموری که به شخص دیگری مربوط است ؛ بیخود تصمیم گیری  نمیکنند .
۹۹-  در ندانسته هایش ؛ براحتی میگوید که نمیدانم و لازم بداند پس از آن تحقیق میکند .
۱۰۰-  بدنبال هدر نمودن وقت و وقت کشتن نیست و قدر زمان را خوب میداند .   

اگر شما تمام این موارد را در خود ویا شخصی دیدید ؛ شما یا او؛  لایق رهبری هستید! 


تبیان
مردمان
میگنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

خیلی خوب بود ممنون از شما
Iran, Islamic Republic of
عالی بود حاوی مطالب ارزشمند، دقیق و ظریفی است. خلاصه چیزهای زیادی یاد گرفتم
ملیکا
Iran, Islamic Republic of
این خیلی چرت وپرت بود
نهال
Iran, Islamic Republic of
افتضاح بود
مهرداد نادری
Iran, Islamic Republic of
agha hal kardim merc admine khoob
Iran, Islamic Republic of
عالي بود
lee min ho
Iran, Islamic Republic of
خیلی طولانی بود
کار من راه نیفتاد
ولی دست هرکی گذاشته درد نکنه شاید زحمت زیادی کشیده باشد
نیره
Romania
سلام خیلی سپاسگزارم.مطالبت عالی بود.مهصوصا برای کسانی که واقعا واقعا بخوان به موفقیت برسند.
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو