جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ / ۱۳:۰۴
کد مطلب: 39394
۳
۱۲

اعتراض دانشگاهیان به انتقال رشته روان شناسی بالینی + تصاوير

اعتراض دانشگاهیان به انتقال رشته روان شناسی بالینی + تصاوير

میگنا: اساتید و دانشجویان گرایش‌های مختلف رشته روان شناسی دانشگاه‌های «تربیت مدرس»، «خوارزمی»، «تهران»، «شهید بهشتی» و برخی دانشگاه‌های دیگر در اعتراض به انتقال رشته روان شناسی بالینی از وزارت علوم به وزارت بهداشت، از شرکت در کلاس های درس خودداری کرده و در محوطه دانشکده‌های خود تجمع کردند.

این در حالیست که چندی پیش دکتر علی فتحی آشتیانی رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول علوم انسانی در گفت‌وگو با ایسنا، تصمیم کارگروه انتقال رشته روانشناسی بالینی از وزارت بهداشت به علوم را غیرمنطقی و نابه‌جا توصیف کرده و خواستار جلوگیری از ابلاغ این تصمیم شد.

 در این همین زمینه قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت نیز تاکید کرده بود که هنوز هیچ ابلاغیه رسمی در این خصوص به وزارت بهداشت اعلام نشده است اما در صورت انتقال، وزارت بهداشت برنامه ریزی های مناسبی در این راستا صورت خواهد داد.


-

-

-
-
-

-

 

منبع : ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

آيدا
Iran, Islamic Republic of
تابلوئه كه اين اعتراضات كار اساتيد و دانشجويان رشته ها و گرايش هاي غير مرتبط هست ... خخخخ خيمه شب بازي
صادق
Iran, Islamic Republic of
واي بر شما سطحي انديشان
دكتر مظاهري و موتابي و دهقاني و ... باليني هستند همگي.
Iran, Islamic Republic of
چند سال دیگه بعد این انتقال دریافتی روانشناس شد یک صدم روانپزشک و تبدیل شدین به پرستار روان اون موقع میای میگی خخخخخخخخخ
امیر
Iran, Islamic Republic of
عجیبه این بی اطلاعی از مشاغل مرتبط با سلامت روان!!!!
رشته ای بنام (روانپرستاری) وجود داره که در بخشهای روانی و بیمارستانهای مربوطه مشغول به کارند و شاخه ای از شغل پرستاریه (این هم یه سیستمه که هم جای دنیا اجرا می شه). تجربه من از مشاهداتم در بخشها اینه که این روانپرستارها بسیار ماهر و متبحر هستند توکارشون. اونقدر که چندین روانشناس در کنار هم نمیتونن از عهده نیمی از وظایف یکنفر از این روانپرستارها بربیان.
متاسفانه روانشناسای تربیت شده در دامان وزارت علوم کوچکترین اطلاعاتی از حوزه سلامت روان، کادر درمانی، تقسیم بندی علوم، تجارب تحت سوپرویژن، تشخیص عملی اختلالات متعدد، دستیاری آموزشی در درمانگاه روانشناسی و بخشهای بستری، نحوه تقسیم کار و شرح وظایف و مشاغل ندارن. روانشناس بالینی تربیت شده در دانشگاه وزارت علوم و دانشگاه آزادش که حتی یک بیمار رو در سیکل آموزشی مشاهده نکرده چطور می تونه هم قامت تبحر روانشناس بالینی آموخته وزارت بهداشت مثلا تو علوم پزشکی ایران یا دانشگاه علوم بهزیستی باشه که با بالای صد نفر بیمار روانی و افراد غیر بیمار دارای ناراحتی روانی کار کردن و سوپرویژن شدن.
ارغوان
Iran, Islamic Republic of
فقط دانشجوست که قربانی ست. لطفا منطقی برخورد کنیم. وزارت علوم امکانات ندارد .
صابر
Iran, Islamic Republic of
امكانات ندارد؟
وزارت بهداشت امكانات براي ٢٠٠ هزار دانشجو دارد؟ كمي بيشتر مطالعه كنيد دوست عزيز و از توهم و رويا بيرون بياييذ
امیر
Iran, Islamic Republic of
یک ده آباد به از صد شهر خراب.
وزارت علوم و در راسِ همه دانشگاه آزاد بسیار اشتباهکاری کرد که 200000 دانشجوی روانشناسی رو پذیرش داد. همین 200000 نفرِ متضررِ مالی و عمری با آموزشِ عملی بسیار بسیار ضعیف که به زودی به لطف قیف گشاد ورودی دانشگاه آزاد و پیام نور تحتِ وزارت علوم به خیلِ عظیمِ بیکاران کشور بزودی می پیوندند. قطعا وزارت بهداشت توان سمبل کارانهِ وزارت علوم را نداره. چون برای آموزشِ لیسانس روانشناسی تو وزارت بهداشت نیاز به بیمارستان روانی، درمانگاه و کلینیک روانی، سوپرویژن و امثالهم هست ولی حتی دکتری روانشناسی در سیستم وزارت علوم که آزاد هم جزوشه فقط نیاز به یک عدد صندلی به عنوان امکانات داره و بس.
Iran, Islamic Republic of
با سلام ایا تا به حال پزشک کم سواد ندیدین شما؟ چرا فکر میکنین صرفا ازدیاد فارغ التحصیل مشکل ساز است؟ فارغ التحصیل اصلح رو بازار کار انتخاب میکنه پس نگران بازار کار نباشین و از من به شما نصیحت خارج از تمام حواشی در مورد اینده روانشناسی بالینی تحت نظر روانپزشک بیاندیشید زمانی که تمام اختیار عمل و حق خودتون رو مثل خیلی از رشتههای پیراپزشکی گزاشتین در اختیار پزشکان تا کی میخواین زیر سایه قدرت طلبی پزشکان باشین؟ کمی تامل کافی تا بفهمین این خیمه شب بازی تنها و تنها راهی برای سرکوب رشته نوظهور( در جامعه ایران) روانشناسی است.
امیر
Romania
با عرض احترام
نمیدونم این تئوری توطئه رو کدوم فردی فرموله کرده تو این جریانات اخیر (که روانشناسی بالینی بعنوان رشته پیراپزشکی قراره بره تحت بردگی پزشکها).

اولا، شاید منظورتون روانپزشکا باشه وگرنه باقی پزشکا اصلا براشون اهمیتی نداره و اگه این حرف براشون نقل بشه نهایتا لبخندی میزنن.
اما روانپزشکا، نه نیاز مالی دارن نه کمبود مراجع، خیالتون راحت، اوناهم براشون اهمیتی نداره وقتی که تو عرض چهل و پنج دقیقه، حداقل 4 تا 5 مریض رو ویزیت میکنن که میشه با توجه به حداقل حق ویزیت حدود 230 هزار تومان. نمیدونم چرا بعضی فکر میکنن با این شرایط، روانپزشکا دلشون بخواد مشاوره و رواندرمانی 60 هزارتومنی انجام بدن. مریضاشون هم هر روز داره سیر صعودی میگیره. نه علاقه ای به اینکار دارن و حتی خیلیهاشون اعتقادی به کار روانشناسا یا همون رواندرمانی، البته به لطف کمیت بالا و کیفیت پایینِ نیرویِ تربیت شده بدست وزارت علوم و دانشگاه آزاد و پیام نور این وزارت.

دوم اینکه، پزشکی ایران یکی از قوی ترین پزشکیهای خاورمیانه هست. و از دل همین آموزش پزشکی که بحثشه آدمایی مثل پروفسورعباس علوی؛ رئیس بخش پزشکی هسته‌ای دانشگاه پنسیلوانیا، پروفسور عباسقلی دانشور؛ پدر جراحی نوین قلب و عضو کالج متخصصین بیماری‌های قفسه سینه آمریکا و عضو برجسته کالج متخصصین جراحی.
بله درست میگین، پزشک کم سواد هم داریم ولی پزشک بی سواد نداریم چون ممکن نیست، چون آموزششون مبتنی بر عمل و رزیدنتیه. ولی توی کار، روانشناس بی سواد داریم چون آموزشش مبتنی بر نشستن روی یک صندلیه جلوی تخته سفید کلاسه.

سوم، الان روانشناسای بالینی آموخته وزارت بهداشت که توی بیمارستانها و درمانگاههای روانشناسی و امثالهم که تحت وازت بهداشت هستند دارند کار میکنند مگه پیراپزشک هستن ؟! هیچ جای دنیا اینطوری نیست .(در تمام جهان رشته های پیراپزشکی شاملند بر فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی و پرتونگاری،هوشبری،علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی و فیزیک هسته ای. و نیز گروهی جدا از اینها بعنوان گروه پرستاری شامل پرستاران و روان پرستاران). رئیس درمانگاه روانشناسی یه دکتر روانشناس بالینیه ولی البته نه روانشناس عمومی (حتما سری به مراکز درمانی وزارت بهداشت در حوزه روان بزنید، چیزهای تازه ای یاد خواهید گرفت). وزارت بهداشت تمام اسلوبش مبتنی بر استاندارد جهانیه در شرح وظایف و تقسیم کار (کافیه سری به چارت سازمانیش بزنین) ضمنا، علوم سلامت و درمان که روانشناسی کلینیکی (بالینی) و روانشناسی سلامت هم جزوشن رشته ای بین المللی international هست و مرجوع به سازمان بهداشت جهانی WHO نه مثل رشته علوم انسانی Humanities که باقی رشته های روانشناسی رو شاملش میشن رشته ای منطقه ای یا local (بنابراین تخصیص روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت یه موضوع روتین جهانیه و مبتنی بر سالهای سال تجربه و تحقیق بشری).

چهارم اینکه، فرمودین؛ فارغ التحصیل اصلح رو بازار کار انتخاب میکنه پس نگران بازار کار نباشین؟!! باید بگم؛ مگه جان و سلامت و سرنوشت انسانها بازیچه دست عده ای افرادِ اسما روانشناسه که توی آزمون و خطا رو انسانها تو بازار کار بعد از بدبخت کردن و نابودیه عده ای آدم شریف و نیازمند که محتاج مشاوره و درمان هستند و اعتماد کردن بهشون معلوم بشه کهم ثلا کدوم شون احیانا به کار وارده؟!!!!. تعجب می کنم چطور این حرف رو حتی میشه به بیان آورد!!!
آتیه
Germany
واقعا تاسف آوره که روانشناسان بدون کمی تامل و تفکر دست به اعتراض زدن.این انتقال به نفع جامعه روانشناسی کشوره
مریم
Romania
از ماست که بر ماست.
ی تعداد دانشجو روانشناسی جو گیر شدن بدون هیچ فکری اعتراض کردن.لطفا بیشتر فکر کنید
ش
Iran, Islamic Republic of
کی میخواین بفهمین که با این انتقال روانشناسی نابود میشه!!؟
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد