کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهي به رشد قارچ گونه مدارس تيزهوشان

2 دی 1395 ساعت 10:09

بازار سکه مدارس تیزهوشان در تب و تاب چشم و هم چشمی خانواده ها / بیشتر از آن چه تیزهوش داشته باشیم، مدرسه تیزهوشان داریم!


میگنا: «خبرجنوب» نوشت: بیشتر از آن چه تیزهوش داشته باشیم، مدرسه تیزهوشان داریم!

آن قدر که خانواده ها برای قبولی فرزندانشان در مدرسه های تیزهوشان ولع دارند، خود بچه ها ندارند. نتیجه این شده که والدین، فرزندان خود را هر چه بیشتر در کلاس ها و آموزشگاه های کمک آموزشی نام نویسی میکنند و بازار این آموزشگاه ها سکه شده است. این در حالی است که به باور روان شناسان، «تیزهوشی به معنای داشتن بهره هوشی بالای120 است و نه در اختیار داشتن اطلاعات بیشتر برای پاسخگویی به سوالات.»
نام نویسی فرزندان در مدرسه های تیزهوشان این روزها، بیش از این كه از سر شناسایی توانایی های علمی و استعداد دانش آموزان باشد به راهی برای نشان دادن جایگاه اجتماعی خانواده هم تبدیل شده است. و هرچه این ولع بیشتر شده، تعداد مدرسه های تیزهوشان هم در شهر شیراز افزایش پیدا کرده است؛ حال آنکه شاید هرگز به اندازه این تعداد مدرسه، دانشآموز تیزهوش در کلانشهر شیراز وجود نداشته باشند.

تیزهوشان کم هوش؟
اینکه شمار مدرسه های تیزهوشان از شمار تیزهوشان بیشتر شده، بر آموزش و پرورش هم پوشیده نمانده است. اکنون، کرامت ا... شرفی رئیس اداره مدارس استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان آموزش و پرورش فارس به سرویس گزارش «خبرجنوب» می گوید: آن بخش از مدارس تیز هوشان که رشد بی رویه داشته اند کاهش یافته و این مسئله در آینده ادامه می یابد، همچنین دانش آموزانی که بدون رعایت ضوابط مصوب وارد مدارس تیزهوشان شده اند،شناسايي شده وبه مدارس عادي فرستاده مي شوند. وی ادامه می دهد: شمار دانش آموزان در مدارس استعدادهای درخشان در سطح استان فارس 7 هزار و 465 نفر است که در 46 مرکز استعداد درخشان در حال تحصیل هستند. از این میان، 22 مدرسه دخترانه تیزهوشان و 24 مدرسه تیزهوشان پسرانه است که در متوسط دوم 4 هزار و 852 نفر و در متوسط اول 2613 نفر در مدارس استعداد درخشان در حال تحصیل هستند. این در حالی است که بین این آمار و ارقام 16 مدرسه استعداد درخشان متعلق به شیراز است که 8 مدرسه پسرانه و 8 مدرسه دخترانه است.

شرفی اضافه می کند: استعداد یک ذات الهی است که استاندارد خاصی دارد و 6 دهم درصد افراد دارای استعداد درخشان هستند به این معنی که از هر 1000 نفر 6 نفر تیز هوش هستند. 28/2 دهم در صد افراد جامعه ، استعداد های برتر هستند و این استاندارد ما است. این آمار یعنی از هر هزار نفر 23 نفر دارای این استعداد هستند.
وی بیان می کند: هدف از راه اندازی مدارس استعداد درخشان جذب دانش آموزان با استعداد برتر است از ابتدا کودکان و نوجوانان تیز هوش بر سر کلاس درس های عمومی و عادی دچار مشکل می شدند و ابراز بی حوصلگی می کردند چرا که مطالب ارائه شده بر سر کلاس ها برای این افراد سبک بوده و تصمیم گرفته شد که این افراد را جدا کنند.
شرفی به اتفاقی اشاره میکند که در دولت های نهم و دهم رخ داد؛ اینکه این دولت برای دریافت شهریه از خانواده دانش آموزان شمار مدرسههای تیزهوشان را بدون توجه به استانداردها افزایش داد؛ نتیجه این شد که در حالی که در جامعه حدود 0.3 نفر تیزهوش به شمار می روند، 10 درصد دانشآموزان در چنین مدرسههایی مشغول به تحصیل شدند. او می گوید:
متاسفانه به دلایلی تعداد این مدارس افزایش یافت جامعه در حدود 3/0 به عنوان استعداد درخشان دانش آموزجذب میکند اما تا 10 درصد در شهرستان ها جذب دانش آموز داشته ایم و این امر به دلیل کمبود دانش آموز بوده است. این وضعیت به دلیل پرداخت هزینه از سوی والدین برای مدارس و دولت بد نبود و باعث گسترش این مدارس شد.
او اضافه می کند: در دولت یازدهم تعداد مدارس تیز هوشان کاهش یافت وافراد بر اساس استانداردی که همان 28/2 دهم درصد است پذیرش میشوند. اکنون در استان فارس به دنبال کاهش آمار دانش آموزان در مدارس تیز هوشان هستیم همچنین در سال گذشته 40 درصد کاهش پذیرش در پایه هفتم داشته ایم.
همچنین در دو سال گذشته این آمار 35 درصد بوده و امسال در 5 منطقه در استان فارس در پایه هفتم پذیرش نداشته ایم از جمله این مناطق لامرد، فسا، فیروزآباد، نی ریز و داراب است.
شرفی ادامه می دهد: به دنبال این هستیم که با پذیرش براساس استانداردها، کیفیت این مدارس را ارتقا دهیم. همچنین لازم می دانم متذكر شوم 3 سال است که طرح شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) در حال اجرا است. این طرح در داخل استان از دوران دبستان در پایه چهارم شروع شده و در ناحیه 4 پایه چهارم و پنجم و ششم ابتدایی تحت پوشش قرار گرفته اند. همچنین امسال، ناحیه 3 در پایه چهارم و پنجم در شهرستان های اقلید، مرودشت، جهرم و کازرون آغاز شده است.
هدف از انجام این برنامه این است که به جای تفکیک دانش آموزان استعداد درخشان همه دانش آموزان اعم از دولتی و غیر دولتی و حتی خود افراد تیز هوش ابتدا شناسایی استعداد شوند سپس برجستگان در زمینه های علمی، فنی، هنری، ادبی، مدیریتی و غیره دستهبندی شوند و متناسب با استعداد دانش آموزان برای تمام دانش آموزان برنامه ریزی شود. این طرح در سال آینده تمام استان فارس را تحت پوشش قرار می دهد.

سرنوشت کودکان زیر فشار
دکتر مسعود محمدی روانشناس بالینی درمورد فشار والدین برای راهیابی کودکانشان به مدارس تیز هوشان می گوید: این موضوع باعث می شود از کودک بیش از حد توانمندی هایش درخواست و توقع شود که ممکن است کودک از پس این مسئله بر نیاید و دچار آسیب های جدی شود.
به گفته وي کودک با فشار تحصیلی از وظایف رشدی خود از جمله بازی با همسالان، تفریح، مسافرت، مطالعه کتاب های غیر درسی و... باز می ماند. اجبار به درس خواندن بیش از حد کودک توسط والدین ممکن است به دلیل پیشرفت محور شدن باشد و ریشه در ناکامی گذشته والدین دارد، چشم و هم چشمیهای والدین بر روی کودکان هم تاثیر گذاشته حتی در برخی موارد ممکن است پدر و مادری به کودک خود بگویند که در همین حد مطالعه و تلاش برای موقعیت تو کافی است اما خود فرد با مشاهده همسالان و حس رقابت مسئله را دنبال کند و بیش از اندازه تواناییش به دنبال درس خواندن باشد.
مدارس دولتی بر این طبل می کوبند که عملکردشان چگونه بوده و مدارس غیر دولتی هم با شهریه های آنچنانی به دنبال دریافت امتیازاتی هستند. متاسفانه هیچ کدام از این مدارس به فکر دانش آموزان نیستند. درمیان مراجعه کنند گان من در سال چهارم و پنجم ابتدایی فشار تحصیلی بسیاری وجود دارد. فشاری که به کودکان درباره درس خواندن وارد می شود بین مسئولین مدرسه و پدر و مادرها برابری می کند.
مدرسه تیز هوشان به مرکز بیماری زا مبدل شده که بچهها اکثرا به دلیل تمایل زیاد به رقابت مریض و افسرده میشوند. والدین بایستی به تحصیلکردههای جامعه نگاه کنند آیا این افراد خوشحال هستند؟

محمدی در ادامه میگوید: عوامل متعددی در خانه وجود دارد که شرایط را برای کودکان نامناسب می کند. برای نمونه ناخرسندی زوج ها- پدر و مادر- از زندگی مشترک یکی از این مشکلات است. مشکل دیگر فشار بیش از حد بر روی کودکان برای به دست آوردن موفقیت های تحصیلی است. این وضع می توانند مشکلات بسیاری را برای آنان در آینده پیش بینی کند.
این کودکان البته در آینده مسئولان جامعه، پدر و مادر خواهند بود و باید پرسید آیا کسانی که در کودکی زیر چنین فشارهایی قرار می گیرند، میتوانند در آینده پدران و مادران و مسئولان موفقی باشند؟
ورود به کانال روان شناسی میگنا

 


کد مطلب: 39493

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/39493/نگاهي-رشد-قارچ-گونه-مدارس-تيزهوشان

میگنا
  https://www.migna.ir