چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ / ۱۸:۲۳
کد مطلب: 39517
۱۰
۱۸
يادداشت ارسالي

تجربه یک روان شناس بالینی در بيمارستان روزبه

تجربه یک روان شناس بالینی در بيمارستان روزبه
در ادامه مباحث مربوط به واگذاري رشته روان شناسي باليني به وزارت بهداشت، يادداشت ارسالي دکتر مهدی سلیمانی دانش آموخته دکتری روان شناسی بالینی از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، عضو هیات علمی گروه روانپزشکی بیمارستان روزبه و مدرس رفتاردرمانی شناختی به دستیاران روانپزشکی را مرور مي كنيم:

میگنا-دكتر مهدي سليماني: انتشار خبر انتقال رشته روان شناسی بالینی از وزارت علوم به وزارت بهداشت، حساسیت جامعه روان شناسان را برانگیخته كه موجب واکنش های گوناگوني شده است از موافقت و ابراز خوشحالی تا مخالفت و ابراز نگرانی و احساس خطر!
اما سالهاست که کسی به آموزش روان شناسی بالینی توجهی ندارد و برای ارتقاي كيفيت آموزش تخصصي، جمع و نشستی برگزار نمی شود.

هدف نوشتار من در جهت تایید یکی از این دو قطب نیست بلکه میخواهم توجه همگان را به وضعیت آموزش رشته روان شناسی بالینی معطوف نمايم.

دیگر همه می دانیم که آموزش رشته روان شناسی بالینی در اكثر دانشگاه ها، خالی از محتوای بالینی شده است و تنها به صورت نظری آموزش رخ میدهد. اين در حالي است كه برخی دانشگاه هاي ما داراي استاد متخصص بالینی هستند و برخی ديگر نيز همان را ندارند.

آرزوی همه روان شناسان بالینی نیز امروزه جداسازی مرزهای حرفه ای رشته شان از سایر رشته های روان شناسی است که این امر تا به امروز محقق نشده است و به نظر نمی رسد که با ساختارهای تصمیم گیری فعلی که روان شناسان برای خود ساخته اند چنین امری محقق شود.

متاسفانه جریان امور به سمت تجاری سازی روش های رواندرمانی از طرق مختلف رفته است که در این بین نیز حتی به صلاحیت آموزش دهنده و آموزش گیرنده و مرکز ارائه دهنده توجهی نمی شود.

اما در جایگاهی که من مشغول به خدمت هستم جریان چگونه است؟ یعنی در:
بیمارستان روزبه
همه مان می دانیم که نخستين دوره رشته روان شناسی بالینی در ايران، در بیمارستان روزبه و در گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاسیس شد که زحمت آن بر دوش استاد گرانقدر دکتر سعید شاملو پدر روانشناسی بالینی ایران بود. هر چند اخیراً این مرکز برای آموزش روان شناسی بالینی در مقطع کارشناسی ارشد سلب صلاحيت شده است. اما امروزه من شاهد ساختار آموزشی قوی این مرکز در ارتباط با آموزش روشهای رواندرمانی هستم. البته باید به اهمیت صلاحیت مراکز آموزشی در وزارت بهداشت و سختگیری های بورد تخصصی روان شناسی بالینی وزارت بهداشت نیز توجه کرد که حتی به دانشگاه مادر این رشته نیز سهل و آسان نمیگیرد.

شاید بخاطر وجود اين چارچوب محكم است که اكثريت دانشگاه های خارج از حيطه وزارت بهداشت، از انتقال در هراس هستند. این نکته قابل تامل برای همه اساتید و دانشجویان روانشناسی بالینی است زیرا سخت گیری منطقي در امر آموزش این رشته، منجر به ارتقاء و پيشرفت رشته در دید متخصصان سایر رشته ها و جامعه می شود.

يكي از وظايف اصلي اساتيد و اعضاي هيات علمي روان شناسي باليني در بيمارستان روزبه، تدریس رفتاردرمانی شناختی به دستیاران روانپزشکی این مرکز است. این برنامه به صورت کاملاً تخصصی و مستقل در دپارتمان روان شناسی بالینی توسط اساتید دپارتمان طراحی و اجرا می شود. ساختار این برنامه حاصل تلاش و زحمات اساتید برجسته این مرکز در گذشته و حال است از جمله دکتر قاسم زاده، خانم دکتر شمس و سایر اساتید ارجمند. این برنامه به صورت یک دوره نه ماهه اجرا می شود.
دستیاران روانپزشکی از آموزش نظری تخصصی و نظارت بالینی مستمر در طی دوره بهره می برند. هر یک از اعضاء هیات علمی روانشناسی بالینی مسئولیت نظارت بر چند دستیار که در حدود 4 یا 5 نفر هستند را بر عهده دارد که در طی دوره نه ماهه از تشخیص، فرمول بندی، طرح درمان تا اجرای تکنیکها، دستیاران تحت آموزش و نظارت بالینی مستقیم قرار دارند.
ما شاهد این هستیم که دستیارانمان در انتهاي دوره، توانایی ارائه رفتاردرمانی شناختی را در بیماران دچار اختلالات افسردگی، اضطرابی و وسواس را به دست می آورند.

این تجربه برای من بسیار ارزنده و آموزنده است که دوست دارم دانشجویان روانشناسی بالینی در دانشگاه هایي که تحصیل می کنند از آن بهره مند شوند تا دیگر نیاز به بازآموزي بعد از دوران دانشجويي و  فارغ التحصیلی نباشند و مجبور نشوند اسامي و آدرس کارگاه ها و کارورزی هاي پرهزينه را دنبال کنند.
مگر یک پزشک پس از فارغ التحصیلي برای اخذ مجوز نظام پزشکی، نیاز به کارگاه اضافه دارد؟! یک پزشک فوراً بعداز اتمام تحصیل، صلاحیت طبابت را دارد و نظام پزشکی به او شماره نظام میدهد. ولی شاید ما راه مان را اشتباه رفته ایم که فارغ التحصیلان رشته روان شناسی بالینی هم بعد از اتمام تحصیل صلاحیت کار بالینی ندارند!

آنچه می خواهم تاکید کنم اهمیت آموزش بالینی در یک محیط بالینی است. دانشجویانی که وارد رشته روان شناسی بالینی می شوند حق دارند در محیطی باشند که آموزش کامل دریافت کنند. زمان زود میگذرد و در انظار مردم بازتابی از نارسایی های موجود در رشته های روان شناسی پدید خواهد آمد و آن گاه چکار خواهیم کرد؟! پس ما باید به سمت ارائه آموزش کاملاً حرفه ای و بالینی برای رشته روان شناسی بالینی حرکت نماييم.
توجه به مدل و الگویی که در بيمارستان روزبه برای دستیاران روانپزشکی ارائه می شود می تواند برای آموزش عملی روان شناسی بالینی نیز مفید باشد. البته این الگو می بایست با سایر الزامات دوره و تجربیات ارزشمند اساتید پیسکوت این رشته نیز تنظیم شود زیرا که در بیمارستان روزبه آنچه امروز وجود دارد حاصل دانش ،تخصص و تجربه اساتید برجسته آن بوده است.
بنابراین، امروز باید به فکر طرح ریزی نو در ساختار آموزشی روان شناسی بالینی در ايران باشیم و از تمامی امکاناتمان برای ارتقاء آموزش بهره مند شويم تا شاهد بالندگی آن در جامعه شویم.
به دانشجویان روان شناسی بالینی نیز توصیه میکنم مطالباتشان را بر اصل آموزش و ارتقاء کیفی آن قرار دهند.

با سپاس
دکتر مهدی سلیمانی- روان شناس بالینی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
کاملا موافقم.
ابوالحسنی
Romania
کاملا موافقم
سیدرضا
Iran, Islamic Republic of
سلام
ضمن قدردانی از آقای دکتر سلیمانی می خواستم مطلبی رو به عرض برسونم:
آقای دکتر سلیمانی تصویت فلوشیپ روان درمانی هم از همون گروه روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران نشات گرفت( با اقدامات دکتر محمد صنعتی)

اقدامات وزارت یهداشت در تضییع حقوق روان شناسان در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت هم گویای حقایق بسیاری است.
در مورد ضروت وجود فیلد بالینی برای دانشجویان روان شناسی بالینی هیچ شکی نیست اما
ای کاش در مورد مواردی مذکور و مسائل مشابه آن هم می نوشتید.
ممنون
امیر
Iran, Islamic Republic of
وقتی وزارت علوم دکتری روانشناسی بالینی میده بدون یک صدم ثانیه کار کلینیکی.
انتظار دارین رواندرمانی رو بسپارن به روانشناسا تا با بیسوادی تحمیل شده از آموزش بی ارزش وزارت علوم بیان پدر بیمار ها رو در بیارن. مردم مهم نیستن. مهم کاسبی یه عده روانشناس با مهارت در حد صفر مطلقه؟. یه تشخیص اولیه رو تو ویزیت بیمار یاد نگرفتن. شده که برا اسکیزوفرن تو فاز اکتیو با تابلو بالینی تیپیک، تشخیص ضعف درکنترل خشم و اختلال انطباقی دادن. بعد یک سال که شغل و خونواده و درآمد و توان پرداخت ویزیتش رو از دست داده تازه فرستادنش بیمارستان، اونم با نوشتن تشخیص اختلال شخصیت بوردلاین!!!! با سابقه اختلال انطباقی!!!!.
Iran, Islamic Republic of
چقدر بی انصافیه این انتقاد شما حق ندارید جامعه روانشناسی رو اینگونه خراب کنید اگر شما دیر اقدام کردید و نتوانستید نتیجه دلخواه تان را بگیرید بحث دیگری است اما دلیل بر بی سواد بودن فردی که اینهمه سال برای این رشته جنگیده ندارد
Iran, Islamic Republic of
مثلا جناب عالی از سوئیس و فنلاند تشریف آوردید؟ یک جوری صحبت نکنید که انگار کسی نمیدونه وزارت بهداشت جه خبره ،همین پزشک و پرستار و ... همشون دستپرورده دانشگاه های بی کیفیت وزارت علوم هستند ما ایرانیها فقط استاد ادعا کردن و خودمون رو جدا دونستن از بقیه هستیم ،پزشک دیدم یک فشار خون درست بلد نیست بگیره ،روانشناسی بالینی کلا پنج تا درسش از اول تا فوق لیسانس با گرایش های دیگه فرق داره خودشو تافته جدا بافته میدونه جای این حرفا برید مقدمات فرهنگ رو یاد بگیرید
بالینی
Iran, Islamic Republic of
بانظرسید رضا موافق هستم
امير
Romania
از ماست كه برماست!
كاش كيفيت آموزش روانشناسي هم تغيير ميكرد
كاش
Iran, Islamic Republic of
هر کس می‌تواند کارگاه برود و هزینه کند هیچ دانشگاهی در ایران کیفیت آموزشی خوبی ندارد با نظر شما نیز مخالفم
دانشجوبالینی
Iran, Islamic Republic of
شاید پستشو درخطر دیده و گفته حرفی زده باشم اخراجم نکنند
بهنام
Iran, Islamic Republic of
با سلام
اظهارات آقای دکتر سلیمانی بسیار آگاهی بخش است که امیدوارم باعث بیداری بسیاری از افراد شود.
Iran, Islamic Republic of
کسی که خودش را به خواب زده بیدار نمی‌شود کرد چقدر مردم چشم و هم چشمی هستیم واقعا متاسفم
بهنام
Iran, Islamic Republic of
این انتقال کاملا بجا و علمی ست چون پسوند بالینی یعنی یک کار تجربی و از این لحاظ بایستی با سایر گرایش ها تفاوت داشته باشد ...کسانی که مخاف این انتقال هستند وضعیت فعلی روان شناسی بالینی و فارغ التحصیلان ان را درک نکردند
امینی
جناب دکتر سلیمانی فرد کاردانی هستند، اما متوجه نیستند بالین تنها در بیمارستان معنا ندارد و حوزهء وسیعی را شامل می شود. ما نیاز نداریم انتقال وزارتی داشته باشیم، اگر قصد و نیت خیری وجود دارد نیاز داریم تا وزارت بهداشت را ملزم کنیم تا امکانات انحصاری خود را در اختیار نظام روانشناسی و مشاوره و وزارت علوم قرار دهد. آموزش پزشکی نیز در واقع جزئی از متعلقات وزارت علوم است و باید امکانات خود را به ایشان اختصاص دهد. متأسفانه حرکت وزارت بهداشت غیرشفاف و مسئله برانگیز بوده و این شکل انتقال در اصل دزدی با چراغ روشن است.
کارشناس ارشدبالینی
Iran, Islamic Republic of
موافقم
احسان
Romania
بالینی ترجمه کلینیکی هست و بالین هم مربوط به کلینک میشه حالا هرجا که کلینیک و بیماران روانی وجود داره امکان آموزش روانشناسی بالینی هم هست خوب در ایران کجا هست که این امکانات را داره جواب رو همه میدونن
امیر
Iran, Islamic Republic of
یعنی چی بالین تنها در بیمارستان معنی نداره!!!
واژه بالینی ترجمه کلینیکال هست.!!!
این رشته تو بیمارستان و درمانگاه به وجود اومده.
فیلد بیمارستانی-درمانگاهی مبتنی بر سایکوپاتولوژی هست. نه مشاوره تحصیلی و مسایل خانوادگی و مشاوره شغلی که مال رشته مشاورست و ربطی به روانشناسی هم حتی نداره.
بله، بالین ممکنه بر بالینِ خواب یا بالینِ یار هم معنی بشه در ادبیات غنایی. همونطور که واژه شیر هم سه تا معنی داره.
هنوز متاسفانه ترجمه روانشناسی بالینی از اصطلاح Clinical Psychology رو خیلیها نمیدون. مدرک دانشگاهی روانشناسی هم دارن.
مژگان
Iran, Islamic Republic of
موافق شما هستم دوست گرانقدر که خیلی از بی سوادها راس کارند و با سوادان بیکار در خانه نشسته .
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.