شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵ / ۰۸:۲۱
کد مطلب: 39549
۵
۳۹
کشمکش‌ها بر سر جدایی روان‌شناسی بالینی از وزارت علوم ادامه دارد

وقتی روان‌شناس عمومی، دکتر می‌شود!

وقتی روان‌شناس عمومی، دکتر می‌شود!

به گزارش میگنا روزنامه شرق نوشت:داستان جدایی رشته روان‌شناسی بالینی از وزارت علوم و رفتن به زیرشاخه وزارت بهداشت بالاخره اتفاق افتاد؛ ماجرایی که بحث‌ها و اعتراضات روان‌شناسان بالینی را در پي داشت. روان‌شناسی بالینی و روان‌شناسی سلامت جزء رشته‌هایی هستند که قابلیت تشخیصی و درمانی دارند، فرقشان با روان‌پزشکان در عدم تجویز دارویی است و روش درمان آنها با روان‌درمانی خواهد بود. منتها برای آموزش‌دیدن آنها در حوزه درمانی مثل سیستم پزشکی بايد در دوره تحصیلشان کارورزی داشته باشند و تحت نظر استادان آموزش ببینند؛ مسئله‌ای که وزارت بهداشت عنوان می‌کند تنها در وزارت بهداشت امکان‌پذیر است.
برای اولین‌بار کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی در سال 1350 در دانشگاه تهران شکل گرفت و بعد از آن تا اوایل دهه 80، مقطع دکترای بالینی در مراکز و بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مثل انجمن روان‌پزشکی تهران یا دانشگاه علوم پزشکی آموزش داده مي‌شد، اما در دهه 80 یک سیر تصاعدی در حوزه پذیرش دانشجو اتفاق افتاد و عملا تعداد زیادی از دانشجویان این رشته‌ها در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، دانشگاه آزاد و پیام نور آموزش دیدند. همین باعث شد بحث کارورزی این دانشجویان به فراموشی سپرده شود. خیلی از آنها وقتی فارغ‌التحصیل می‌شدند ممکن بود حتی یک‌ساعت از دوره تحصیل خود را با مریض نگذرانده باشند. اتفاق دیگری که افتاد، به‌هم‌خوردن مرز بین گرایش‌های روان‌شناسی بود؛ مثلا در حوزه‌های روان‌شناسی تحقیقی و تربیتی هم، یک‌سری پروانه‌های کار بدون درنظرگرفتن این مرزهای حرفه‌ای داده شد. درواقع وقتی به تابلوهای سردر مراکز روان‌شناسی مراجعه نمی‌کنیم، نمی‌توانیم مطمئن شویم آیا به مطب روان‌شناس بالینی مراجعه کرده‌ایم؟ آیا اين مركز می‌تواند اضطراب ما را درمان کند؟ اینها همه نتیجه آشفتگی‌ها بود. همین شد که در دو، سه سال اخیر وزارت بهداشت این موضوع را جدی گرفت، یک کارگروه مشترک بین وزارت علوم و بهداشت، این رشته‌ها را بررسی کردند و بنا شد رشته‌هایی که خاصیت درمانی دارند، آموزش آنها به جایی برود که از ابتدا آمده بودند. این مسئله به مشکلات زیادی برخورد، مخالفت‌های زیادی با آن شد و به‌ثمررساندن آن را بیش از دوسال در محاق برد.
مخالفان استدلال خود را دارند. دکتر رضا مهیمنی، روان‌شناس بالینی، درباره این جدایی به «شرق» می‌گوید: «ما در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن بر یکپارچگی نظام آموزشی تأکید می‌کنند و در زمانی که علم جایگاه والايي نزد مردم دارد و هر نام آموزشی هم هدف خود را دارد، بدون آنکه نظر ما را بخواهند به‌یکباره تصمیم به جدایی رشته‌های روان‌شناسی و پراکندگی آن گرفته‌اند.  این تصمیم و منطقی که براساس آن اخذ شده، حکم می‌کند در آینده رشته حقوق به وزارت دادگستری، تمام رشته‌های فنی به وزارت صنایع، تمام رشته‌های کشاورزی به وزارت کشاورزی، تمام رشته‌های تربیت‌بدنی به وزارت ورزش و جوانان و تمام رشته‌های هنر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل شود».
دکتر نهاله مشتاق، روان‌شناس بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، به «شرق» می‌گوید: «در ابتدا باید گفت که روان‌شناسی به‌طورکلی در وزارت بهداشت پا گرفت و دوره تحصیلات تکمیلی آن زیر نظر وزارت بهداشت بود. منتها اتفاقي که در اين سال‌ها افتاد این بود كه دانشگاه‌های زیرشاخه وزارت علوم رشته روان‌شناسی بالینی را در خود جای دادند. این در حالی بود که نه از نظر اعضای تعداد هیئت علمی و نه از شرایط دانشگاهی، امکانات و شرایط لازم را برای تربیت روان‌شناس بالینی نداشتند. نتیجه این اتفاق این بود که عده‌ای فارغ‌التحصیل شده‌اند و نامشان روان‌شناس بالینی است درحالی‌که زیر نظر استادان سابقه‌دار نبوده‌اند و در مراکز بستری دوره ندیده‌اند، در دانشگاه‌ها، به صورت تئوری درس خوانده‌اند و همین باعث احساس خطر می‌شود، چراکه روان‌درمانی، تشخیص و ارزیابی و همه کارهایی که قرار است روان‌شناس بالینی انجام دهد، نیاز به تمرین پیوسته و ساعت‌های طولانی کارورزی زیر نظر استاد دارد». وی افزود: «اتفاق دیگری که افتاده این است که در سال‌های اخیر در گرایش روان‌شناسی عمومی، واژه عمومی را حذف کردند و فارغ‌التحصیلانش به خودشان روان‌شناس گفتند و تابلوهای دفتر کارشان هم روان‌شناس شد و آنها شروع به کار بالینی با مراجعان کردند. این مسائل خطرناک است، چراکه آنها آموزش و تمرین کافی ندارند و در نتیجه گرفتاری‌های زیادی ایجاد می‌شود».
وی درباره استدلال مخالفان نیز می‌گوید: «مخالفان روی چند مورد صحبت می‌کنند؛ آنها می‌گویند یکپارچگی رشته روان‌شناسی به این‌صورت از بین می‌رود، من شخصا فکر نمی‌کنم این اتفاق بيفتد. به‌طورکل روان‌شناسی گسترده است و در شاخه تخصصي خود فعالیت می‌کنند. شاخه‌های مختلف روان‌شناسی اصلا قابل یکپارچه‌شدن نیستند، در نتیجه من فکر نمی‌کنم که رفتن آنها و متمرکزشدنشان در وزارت بهداشت صدمه‌ای به روان‌درمانی بزند. 
استدلال دوم آنها این است که با رفتن رشته روان‌شناسی بالینی به وزارت بهداشت، روان‌شناس‌ها را دستیار پزشک‌ها کرده و رتبه آنها را پایین می‌آورد و روان‌پزشکان بر روان‌شناسان سلطه پیدا می‌کنند. من فکر می‌کنم این تغییر اتفاق‌افتاده در 60 رشته اتفاق می‌افتد و ربطی به برنامه‌ریزی‌های پشت‌پرده و نیت‌های بد ندارد و برنامه‌ای است بسیار کلی و به این معنا نیست که پزشکان بر روان‌پزشکان تسلط پیدا کنند».
در هفته‌های گذشته اما دانشجویان و مدرسان گرایش‌های مختلف روان‌شناسی در دانشگاه‌های تربیت‌مدرس، تهران، شهید بهشتی و شهید رجایی در اعتراض به واگذاری روان‌شناسی بالینی و سلامت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کلاس‌های درس خود را تعطیل و با تجمع نسبت به این مصوبه اعتراض کردند؛ مسئله‌ای که البته عده زیادی از روان‌شناسان بالینی عنوان می‌کنند از سوی دیگر شاخه‌های روان‌شناسی مديريت می‌شود و بالطبع آنها از این اتفاق خوشحال شده‌اند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علی
Iran, Islamic Republic of
مقاله خوبی بود ممنون از میگنا با اطلاع رسانی فوری اش
نیکدست
Iran, Islamic Republic of
...اتفاق دیگری که افتاده این است که در سال‌های اخیر در گرایش روان‌شناسی عمومی، واژه عمومی را حذف کردند و فارغ‌التحصیلانش به خودشان روان‌شناس گفتند!!!!
یعنی کسی که 11 سال درس خونده و دکترای روانشناسی گرفته، حق نداره به خودش روانشناس بگه!!!
با اوضاع وحشتناک جذب هیات علمی، میشه بگید، تکلیف فارغ التحصیل دکترای روانشناسی عمومی چیه؟ اونم وقتی 80 درصد ظرفیت دکترای روانشناسی هر سال بدون گرایش (عمومی سابق) جذب میشه!!!
کاش قبل از هر تصمیمی اول نگاهی به ورودی و خروجی رشته ها هم بیاندازیم...
فاطیما
Iran, Islamic Republic of
عالی بود...کاملا موافقم.
روانشناس عمومی
Iran, Islamic Republic of
وزارت بهداشت هنوز دست از سر روانشناسان بالینی برنداشته ، حالا افتادن دنبال نظر دادن درموردروانشناسان عمومی، خدا بخیرکنه
امید
Iran, Islamic Republic of
همه هم مخالف باشند با بازگشت روانشناسی بالینی به بهداشت ... موضوع اینه که بچه های بالینی دیگه برنمیگردند به علوم و نظام روانشناسی. ما زیر یوغ افرادی که اصلا تخصص روان درمانی ندارند نمی رویم. جلسه بگذارند یا بیانیه بدهند، فایده ندارد. وزارت علوم توانایی پرورش روانشناس بالینی ندارد. تمام.
امیر
Iran, Islamic Republic of
نکنید اینکار رو، بخاطر حفظ میز و صندلی آقای ---- و تابلوی مطب باقی این دوستان روانشناس عمومی اینکار رو نکنید. بذارین روانشناسی بالینی زیر دست این عزیزا باشه. هم دیگه نیازی به آموزش بالینی نیست و هم اینکه هر کس با خوندن چهارتا جزوه و پرداخت پول برا کارگاه های در واقع جزوه نویسی میتونه درمانگر حاذق و بالینگری مجرب و بسیار ماهر بشه. این وضع هم برای روانشناسی بالینی آب میشه و هم برای این اساتید فرهیخته مخالف، نان.
دکترابالینی
Iran, Islamic Republic of
بهتره صحبتهای خانم دکترفرشته موتابی که خودشون دانش آموخته وزارت بهداشتن و اساتید معروف دیگر مثل دکتربشارت ، دکتر روشن ، ودکتریوسفی واساتیدمعروف دیگردرحوزه بالینی و سلامت را درخصوص انتقال مدنظر قراردهید، و درمورد شما آقای امیر طرز بیان شماغیرتخصصی است بهتره بری اول اصول APAرو یادبگیری تابالحن توهین آموزی که در متنتان است با اساتیدی مثل آقای دکتراللهیاری و اساتید دیگرحوزه های روانشناسی سخن نرانیدبخاطر جهل اطلاعاتت باردیگر.
.درضمن مصیبت همگی ما باانتقال آغازمی شود
امیر
Romania
چیزی بنام "اصول APA" نداریم. احتمالا منظورتون "اصول اخلاقی APA" هست که اونهم اگه متنشو خونده باشین در اینجا ذکرش قیاس مع الفارقه.
ضمنا، توهین اینه کسی که به لحاظ آکادمیک و شغلی صلاحیت بالینی نداره بیاد هم کار بالینی انجام بده و هم رئیس نهادی بشه که ازش پروانه کار بالینی به غیر متخصصان بالینی بدن.
کجای مصوبه شورای عالی برنامه ریزی در خصوص مشخصات رشته روانشناسی عمومی اومده بمنظور کار بالینی یا عملی یا درمانی. بلکه شرح وظایف و رسالتش رو نوشته به منظور پژوهشگری و تامین مدرس.
آیا وارد شدن روانشناسی عمومی به حوزه درمان به یمن ولنگاری سازمان نظام روانشناسی توهین به سلامت ملت ایران نیست!؟؟؟؟؟؟؟؟
آرش
Iran, Islamic Republic of
این امیر رو ولش کنین چن جای دیگه این سایت مربوط به خبرهای انتقال نظرگذاشته ،مدل حرف زدنش تابلو هس و نظراتش غالبا با تحقیر وگاف درمورد روانشناسا حالاباهرگرایشی همراهه که گافاشو ،نظردهندگان می گیرن، تموم نظراتش تواین مسائل خلاصه میشه: وزارت بهداشت و روانپزشکاش عالی هستن و خلاصه نظرات تابلوشو که حتی اگه اسمشوعوض کنه بازم مشخصه از ایشون گفته توسایت موجوده، اگه گافشوبگیرید بازم حرف خودشومیزنه، طرف یا دانشجواخراجیه یا روانپزشک
مسعود
Iran, Islamic Republic of
این ارش رو نگاه کنین. ادبیات متنش در حد یه شخص دانشگاهی نیس. این همه متن پارونویا رو چطور تونس تو این چندتا خط جا کنه! لطفا بگو ببینیم این بنده خدا ترم چنده و از کدوم دانشگاه اخراج شده و اینکه روانپزشکی خونده یا چشم پزشکی. سال ورودش رو هم بگو.
ش
Iran, Islamic Republic of
چقده روانشناسای عمومی ناراحت و مضطرب شدن. تا الان از بابت روانشناسای بالینی این روانشناسای غیر بالینی معلومه خوب درامدی داشتن که اینطوری به هراس افتادن. من بالینی هستم و از اینهمه سواستفاده روانشناسای عمومی خستم.
بالینی
Iran, Islamic Republic of
امید،تو کی هستی که جای همه بچه های بالینی حرف میزنی؟اگه میخوای جای خودت حرف بزنی بگومن نه ما،اگرم به نمایندگی از جمعی هستی لطفا فامیل و اسم دانشگاهت رو بگو بیشترآشناشیم
امیر
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه آرش گرامی
چطور با خوندن چند خط تونستی تشخیص گذاری کنی و یه داستان سر هم کنی که این شخص یا اینه یا اون. این اسناد گذاری به نظرم نتیجه روش غلط آموزش وزارت علومه که تو خیلی از دانش-آموخته هاش تاثیر گذاشته. خیلی روانشنا هستن که با دیدن یه رویداد کوچیک میانو فانتزیهاشونو اسناد میدن به فرد مقابل. البته شاید هم ممکن باشه که بجای روانشناسی رشته ذهن-خوانی از راه دور خوانده باشید که در اونصورت ممکنه درست فرموده باشید.
اما در مورد کاربر عزیز با نام "بالینی"
من جای همه حرف نمیزنم. جای خودم حرف زدم. کافیه متن بالا رو یه بار بدون عینک پیش داوری بخونید و متوجه بشید برعکس ادعاتون واژه "ما" آورده نشده. ولی ظاهرا نام انتخابی کاربری جنابعالی میتونه داعیه یه جمع یا صنف رو داشته باشه.
به هر حال از ملاحضه و ابراز محبت شما دو بزرگوار ممنونم.
بالینی به امیر
Iran, Islamic Republic of
من نوشتم امید نه امیر ، یا دچارخطای دید شدی یا عینک طبی لازم
امیر
Iran, Islamic Republic of
هیچکدومش. ولی شما ممکنه دچار خطای ادراکی شده باشی که ایرادی هم نداره برا همه پیش میاد.
در پاسخ به اینکه، امید خان رو گفتن حرفش فقط حرف خودشه، اینو نوشتم که نخیر حرف منم هست و ظاهرا حرف خیلی از بالینی ها و اون تنها نیست. اگه یکم ابسترکت میتونستین به متن نگاه کنین شاید این برداشت کانکریت رو نمیکردین. به هرحال شاید این انتقال حداقل این حسن رو داشته باشه که با کاهش کمیت و امکان غربال بیشتر بتونه نسلهای باهوشتری رو بعنوان دانشجو جذب رشته روانشناسی بالینی کنه.
سحر
Iran, Islamic Republic of
جالبه. هرکس که طرفدار حکومت روانشناسای عمومی به روانشناسای بالینی باشه خوبه. ولی هرکس که بخواد بالینی رو از دست عمومیا نجات بده میشه ادم بده.
وضع فعلی روانشناسای بالینی توی وزارت علوم وحشتناکه. نه اموزشی نه کارعملی. نه ویزیت بیماری. نه استخدامی. نظام روانشناسیش هم که صدتا مجوز کار میده به عمومی و تربیتی. چندتا هم به بالینی ها گاهی. اشباع کردن دانشگاه و محیط کار رو. ما بالینی ها بی ارزش شدیم بخاطر این عمومییایی که بالاسرمونن و اجازه نفس کشیدن بهمون نمیدن. اسم روانشناسی هم بد در رفته بین مردم بخاطر دخالت عمومیا تو کار بالینی از بس که مطب زدن و تو مراکز دارن بجای بالینیها درمانگری میکنن.
روانشناس
Iran, Islamic Republic of
بعضی از بالینی ها عقده پزشک شدن دارن. وگرنه کار روانشناسای با گرایش عمومی تو مشاوره و رواندرمانی از بیشتریه روانشناسای با گرایش بالینی هم جامعتره و هم بهتره. بهترین استادا و مشاورا از رشته روانشناسی عمومی هستن. اگه قرار باشه کسایی لیاقت مشاوره و رواندرمانی کردن داشته باشن حتما اونا روانشناسهای گرایش عمومین که دارای اطلاعات همه جانبه و چندبعدین و دانش بیشتری هم دارن.
ر
Iran, Islamic Republic of
کاملا درست
خودم بارها دیدم که روانشناسهای عمومی چقدر کارشون خوبه
شلوغترین مطبا مال دکتری عمومی هست هیچ روانشناس بالینی من حداقل ندید که مرکزش مث اینا شلوغ بشه
همین نشون میده خوبی کارشونو
علت اینکه بالینیا پیش عمومیا کارگاه میرن هم همینه تا یادبگیرن
وای بروزی که بالینی ها جدا شدن دیگه از اساتید کاربلد و خوب روانشناسی عمومی و بقیه رشته های روانشناسی جدا شدن و از چتر حمایت آموزشی و یادگیری بالینی که الان براشون مهیاست دور شن و بخوان برن وزارت بهداشت. میشن پرستار
روانشناسی بالینی
Iran, Islamic Republic of
با انتقال بالینی به وزارت بهداشت تنها چیزی که نصیبمان می شوداین است که دستیار روانپزشک می شویم وزیر یوغ روانپزشکان میرویم
Iran, Islamic Republic of
نه یک چیز دیگم میشه :شهریه های بالینی چند برابر میشه ،قبولی سختتر میشه چه در دکتری چه فوق ،سختگیری ها بیشتر میشه برای رسیدن به جایگاه شغلی ،اخرش هم روانپزشک دارو میده و پولشو میگیره
مهران
Iran, Islamic Republic of
تقصیر ما روانشناسای بالینی هست که به شما روانشناسای عمومی رو دادیم. که هم توی وزارت علوم سوار ما شین و هم تو نظام روانشناسی. هر روانشناس عمومی هم میاد اسمشو مینویسه رو کامنتش روانشناس بالینی یا بالینی.
Romania
شما حرفاتون کاملا اشتباه و بی اساس و در جهت ایجاد انحصار هستش ،متاسفانه در این مملکت هر کس به جای پیشرفت خودش فقط سعی میکنه با ایجاد انحصار جلوی پیشرفت دیگران رو بگیره وگرنه شما خوب میدونید که از ۱۶۲ واحد درس تا مقطع فوق لیسانس روانشناسی کلا بیشتر از چند عنوان درس تفاوت وجود نداره و با این چند عنوان تفاوت اونم در این دانشگاه های بی محتوا ی ایران هیچ فردی تبدیل به درمانگر ماهر نخواهد شد ،خودتون رو گول نزنید و پشت چند تا واحد کا اختلاف وجود داره مخفی نکنید
صادقیان
Iran, Islamic Republic of
در ارزش و منزلت رشته روانشناسی بالینی همین بس که شما لطفا بروید رتبه یک یا دوی کنکور و درصد پاسخ به سئوالات آزمونهای ارشد یا دکتری داوطلب رشته روانشناسی بالینی دانشگاه روزانه تهران را با رشته های دیگر روانشناسی عمومی،سلامت و یا مشاوره همون دانشگاه تهران را مقایسه کنید بعدش ادعا کنید . از روی حسادت برنگردید بگید فقط 5 تا یا 10 تا درس با همدیگر فرق دارد .برای پذیرش در رشته بالینی سراسری کلی باید وقت و انرژی بذارید از بس رقابت سنگینه. چون با کلاس ترین گرایش روانشناسی در دنیا رشته بالینی است البته بجز ایران !!! اگر روانشناسی بالینی دانشگاههای علوم پزشکی هم باشی فبها. . رواندرمانی در دنیا فقط در انحصار روانشناسان بالینی و روانپزشکان است نه مثل ایران که یارو با رشته مشاوره بجای مشاوره سازشی و تحصیلی و شغلی دادن میاد رواندرمانی هم می کنه. چون سازمان نظام بی خیالی داریم
Romania
ببین دوست عزیز حرفای بچه گانه نزن من سه تا رشته خوندم لیسانس مهندسی فوق اقتصاد و فوق روانشناسی عمومی پس از شما اطلاعات کلی خیلی بیشتری دارم ،اولا هیچ ربطی موضوع بحث به رتبه کنکور نداره الان روانشناس بالینی مثلا پیام نور با عمومی دانشگاه تهران از نظر قبولی کدوم سختتره؟ بیشتر روانشناسان بالینی از دانشگاه هایی میان که اصلا بار علمی نداره ،دوم اینکه مساله کنکور هیچ ملاکی برای این نمیشه که اون فارغ‌التحصیل بعدا روانشناس خوبی بشه یا نه و سوما شما همه دنیا رو گشتی و دیدی که در کشورهای دیگه فقط روانشناس بالینی کار درمان میکنه؟؟ نه اتفاقا در بسیاری کشورها روانشناس عمومی همین کار رو بهتر میکنه و حتی در بعضی ایالات آمریکا حق تحویز بعضی داروها رو هم دارند ،حالا شما به علت اینکه فکر میکنی اگر محیط رقابتی نباشه و انحصاری باشه شما و روانشناس بالینی درآمد بیشتری خواهد داشت یک بحث دیگست ،بازار رقابتی باید باشه که تفاوتها معلوم شه نه اینکه با حذف یک گروه سعی کنید برای خودتون درآمد ایجاد کنید
آتیه
Romania
من هم بالینی هستم. و از طرف خودم میگم. اقا امید هم ننوشته ما. روایت حال و روز بالینی ها رو گفته. من هم دیگه از این شرایط نا امید شدم. هیچ تفاوتی بین ما بالینی ها و عمومیها موقع کار کردن نمیزارن. بچه های روانشناس بالینی مجبورن برن تو کارگاه های روانشناسای غیربالینی یه مشت قصه گوش کنن و یه عالمه پول هم بهشون بدن. اخرش هم تو هر کوچه و خیابون که میری میبینی روانشناسای غیربالینی کار رو از ما روانشناسای بالینی گرفتن. هر تغییری بهتر از وضع ظالمانه فعلی برای بچه های بالینیه.
Romania
هیچ فرقی نداره با چند تا واحد اختلاف بالینی و عمومی خروجی کار روانشناس هیچ تغییری نمیکنه حق شما رو روانپزشک خورده نه عمومی
@
Iran, Islamic Republic of
وزارت بهداشت اگر با سیاست ها و ابلاغیه های پذیرش بیش از حد دانشجو و خصوصا بدون کنکور دانشگاه ازاد با انتقال مقابله کند هر تصمیمی برای رشته داشته باشد ما روان شناسان برای خود سازمانی داریم با تصویب مجلس و وزارت بهداشت تحت هیچ شرایطی حق سلب روان درمانی و دفتر مستقل مشاوره را از ما ندارد قانونا این حق بر عهده سازمان است نه هیچ نهاد و سازمان دیگر
عدم جذب بیش از حد دانشجو به صلاح اینده رشته روان شناسی و فارغ الاحصیلان ان است در جواب سوال دوست بزرگوارم برنامه وزارت بهداشت برای فارغ التخصیلان هیچ چیز نیاشد با جذب کم دانشجو موفقیت چشمگیری برای روان شناسان به خصوص بالینی و سلامت است وزارت بهداشت عملکرد خوبی در شرایط پذیرش دانشجو به عنوان متال رشته علوم تغذیه داشته است و در وزارت علوم کمتر مشاهده شده است
وزارت بهداشت اگر نیتش خیر و دلسوزانه است ابتدا روشن کند حق روان درمانی از ما سلب نمی شود خدمات روان شناسی که به زور و قدرت از ما گرفتند به ما پس بدهد و ... نیت خیرخواهانه خودش را مشخص کند که دید بد و ترس بعضی از روان شناسان از وزارت بهداشت برطرف شود در این صورت می شود به فکر انتقال بود
در ضمن انتقال روان شناسی بالینی به وزارت بهداشت بازگشت به اصل است چون اولین دوره تربیت روان شناسان بالینی در بیمارستان روزبه تهران برگزار شد
بیانیه جدید مخالفان که ترتیب داده شد صدای تمام روان شناسان نیست و روانشناسان عضو سازمان نظام چنین قضاوتی نمی توانند بکنند که همه روان شناسان مخالف انتقال هستند گروهی که وابسته به وزارت علوم هستند و صلاح روان شناسان را در نظر نمی گیرند بسیاری از روان شناسان بالینی موافق انتقال هستند و خود انها خواستار انتقال به وزارت بهداشت هستند و به طور قطعی خواستار ان هستند و بر موضوع فوق پافشاری می کنند چون سازمان نظام روان شناسی عملکرد خوبی در حوزه سلامت روان نداشته است نه در تقویم روز روان شناسی تبت شد نه بیمه خدمات درمانی تعلق گرفت تربیت روان شناسانی که می خواهند پروانه اشتغال بگیرند وست موسساتی ایت که بسیاری از انها جز پول هدف دیگری ندارند
انشاالله هر تصمیمی که به صلاح سلامت روان کشور است اتفاق بیفتد رفتن زیر نظر وزارت بهداشت و حوزه پزشکی افتخار هر رشته و متخصصان ان است و از این موضوع غافل نشویم زیرا در دید جامعه و مردم جایگاه خوبی خواهیم داشت و این به صلاح جامعه روان شناسان کشور است
به همه
Iran, Islamic Republic of
جامعه روانشناسی از هم جدانیستند چه بالینی چه سلامت چه عمومی و...همه ازیک جامعه شغلی هستیم ، تاختن به همدیگر خوشایندنیست ،یه نگاه به نظرات بندازید،صورت خوشی برای کل جامعه روانشناسی نداره،حالاهی بزنین سروکله هم و هی طرفدارانتقال واس مخالف انتقال یکی بگه و مخالف انتقال یکی به طرافدارانتقال بگه وهمینطور ادامه بدین، بشینین تیکه بندازید به هم که تو عمومی من بالینیم من سلامتم تو بالینی هستی و....
@
Iran, Islamic Republic of
موافقم دوست عزیز،
۵۰ نفر کف ظرفیت هست صحبت از ظرفیت ۲۰۰ نفره در روانشناسی بالینی در شهرستان های کوچک هست که عمده اینها کارمند یا کسبه می باشند
حالا آقایان دلسوز انتقال روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت رو حذف می دونن، در جواب باید گفت حذف نیست بلکه تثبیت جایگاه علمی و حرفه ای می باشد
تثبیت جایگاه روانشناسی بالینی یا انتقال ان به وزارت بهداشت. ……..ااینکه متولی اموزش روانشناسی بالینی کدام وزارت باشد بنظر چندان مهم نیست.اما کیفیت اموزش و نطام مند و قانونمند شدن فرایند پذیرش دانشجو ،فرایند اموزش بالینی ؛رشد مهارتهای بالینی ؛ دسترسی به فیلد عملی و بالینی؛وجود اساتید با تخصص روانشناسی بالینی و…از هر چیز دیگری با اهمیت تر است و این عوامل موثر در اموزش در هر وزارتخانه ای بیشتر فراهم شود برای اموزش دادن روانشناسی بالینی مناسب تر است.نگاهی به دروس و کارورزیهای دوره فوق و دکتری روانشناسی بالینی بیانگر ان است که اموزش دانشجویان این رشته نیازمند فیلد اموزش بالینی و متخصصان روانشناسی بالینی کارازموده ومتبحر است.یه همین دلایل نگاهی به تاریخچه روانشناسی بالینی در ایران جایگاه رشته را وزارت بهداشت معرفی میکند و لذا روانشناسی بالینی به جایگاه اصلی اش برگشته است نه اینکه از وزارت علوم به بهداشت منتقل شده باشد.تاریخچه رشته بالینی حکایت دارد که اوایل دهه ۱۳۵۰اولین دوره کارشناسی ارشد بالینی در دانشکده پزشکی وبیمارستان روزبه در ایران راه اندازی شد.علیرغم اینکه رشته های روان شناسی در دانشکده ادبیات بودند.ختی وقتی اموزش عالی کشور یکپارچه بود باز هم روانشناسی بالینی در دانشکده پزشکی راه اندازی شد و هیات علمی انان شامل دکتر شاملو دکتر حق پرست و دکتر قاسم زاده و….در بیمارستان روزبه استقرار یافتند نه در گروه روان شناسی دانشکده ادبیات.با تعطیلی این دوره بعد از انقلاب مجددا انستیتو روانپزشکی تهران که مجموعه دانشگاه علوم پزشکی ایران است عهده دار اموزش روانشناسی بالینی شد .و روانشناسی بالینی در هیچیک از دانشگاههای وزارت علوم تربیت نمی شدند. در سال ۱۳۷۶ اولین دوره دکتری روانشناسی بالینی در دانشگاه علوم بهزیستی و علوم پزشکی ایران راه اندازی شد.انجمن روانشناسی بالینی از مجموعه انجمن های علمی وزارت بهداشت است نه علوم . اولین انجمن روانشناسی بالینی در پنجاهمین جلسه کمیسیونهای گروه پزشکی وزارت بهداشت تصویب شد و هنوز هم فعالیت دارد.و علاوه ارزیابی مدارک دانش اموخته های خارج از کشور درروانشناسی بالینی در هر دو مقطع ارشد و دکتری در وزارت بهداشت انجام میشود نه در وزارت علوم .ایا تعمق در این موضوعات گویای این واقعیت نیست که در صورت عملی شدن واگذاری مدیریت اموزش روان شناسی بالینی به وزارت بهداشت جایگاهش تثبت شده است نه اینکه از وزارت علوم به بهداشت انتقال یافته باشد ؟ ایا اموزش روانشناسی بالینی منسجم تر و نظامند و با کیفیت بهتری انجام نخواهد شد.؟
دکتر بهروز دولتشاهی هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
فرهاد
Romania
واقعا جملات منطقی و درستی فرمایش کردن.
کاش سریعتر روانشناسی بالینی فقط در وزارت خودش یعنی وزارت بهداشت تدریس شه تا بلکه وجهه بالینیها دوباره برگرده. وگرنه باید شاهد دوره بدون کنکور دکتری مجازی و مکاتبه یی روانشناسی بالینی هم تا چند روز دیگه باشیم در وزارت علوم.
مهدی سلیمانی
Iran, Islamic Republic of
استاد ارجمندم جناب اقای دکتر دولتشاهی
از بیان شیوا و نظرات صحیح و دلسوزانه شما تشکر میکنم و با شما ابراز همراهی و امیدواری میکنم که تحولات آتی به ارتقاء رشته روانشناسی بالینی منجر شود
دانشجوی شما
دکتر مهدی سلیمانی
هیات علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر وضعیت روانشناسی بالینی به هیچ وجه با این جور حرکات بهتر نخواهد شد چون وقتی هدف عمده این است که از بالینی ها شهریه رشته های پزشکی گرفته شود ،وگرنه خود شما میدونید که مثلا کسی با یک کارشناسی ارشد بالینی ۳۲ واحده که حدود ۱۶ واحد ش فرق داره با مثلا عمومی سطح آنچنانی علمی بدست نخواهد آورد ،شما اگر میخواستید کاری انجام دهید باید مثل بعضی کشورها حق تجویز حداقل بعضی داروها رو میگرفتید که دیگه نخواهد شد
Iran, Islamic Republic of
عزیز من با این حرفای بچه گانه روانشناسی بالینی به جایی نخواهد رسید و شما تعقییری نخواهید کرد فقط باید زمان بیشتری وقت صرف کنید ،هزینه بیشتری بدهید و آخر هم بشوید زیر دست روانپزشک، به جای این کارها از این ظرفیت قوی استفاده میکردید برای اینکه مثل بعضی از جاهای دنیا مثل ایالات لوئیزیانا آمریکا و بعضی جاهای دیگه حق تجویز یک آرامبخش رو داشتید نه اینکه فقط خودتون رو جدا کنید و ضعیفتر از قبل برید زیر دست روانپزشک
استاد روانشناسی تهران مرکز
Russian Federation
متن رو یک دانشجوی بالینی نوشته؟!خیلی مغرضانه و سطحیه
دخترم و یا پسرم که این متن رو نوشتی
سری به زندگی نامه ی بزرگان روانشناسی ایران بزن که هیچ کدامشان مدرک روانشناسی از ابتدای کارشناسی نداشتند
یک سری به دانشگاه تهران بزن و از این حواشی ها دور شو
علم رو یاد بگیر و کار خودت را بکن
ان شاالله موفق باشی و عقده ها از دلت خارج شه
روانشـــــــــــناس عــــمومی
Iran, Islamic Republic of
سلام،وقتی چارت چهار ساله عمومی با بالینی یکیه وقتی منابع ارشد و دکتری بالینی و عمومی یکیه وقتی ما میبینیم که این گرایشات از زمین تا آسمون متفاوت نیستن و مثله علم پزشکی نیست که متخصص داخلی با ارتوپد کاملا متفاوت و دو حیطه جداگانه اند چرا اینقدر تحت تاثیر سوگیری ثبات نظر قرار میگیرین کی گفته یا کی میتونه این ادعا رو داشته باشه که هر کی بالینی خونده از عمومی صد در صد متخصص تره و خبره تره؟روانشناسی بالینی با روانپزشکی هیچ صنمی نداره توهم نزن خواهشا!
روانشناسی عمومی یه رشته تخصصی است مثله سایر گرایشات روانشناسی
مرز بندی بین این دو گرایش واااااقعا مشکله
چون گرایش عمومی کم نمیازه از لحاظ تئوری
بحث کارورزی هم مربوط به دانشگاه و خود شخص است نه گرایش
شمایی که خواب وزارت بهداشت و میبینین
روانپزشک حق تجویز دارو رو تقدیم به شما نخواهد کرد
رویکرد روانشناسی طبق تمام اصول و مکاتب غیر پزشکی است
شما در وزارت بهداشت فقط تبدیل به یک دستیار خواهید شد
که از چاله به چاه است به تعبیری
Romania
در نظام روان شناسی افرادی هستند قدیمی. وافرادی که با صرف وقت زیادی مدرک گرفته اند .وبلتکلیف کار.سوابق خودشان را به رخ می کشاند. باید برای انجام کار و پروانه کار امتحان جامع بگیرند .نه مسایل دیگر. چرا جلوی دانشجویان از رشته های دیگر را نمی گیرید. چرا 24 هزار نفر باید پشت مجوز نظام روان شناسی بمانند. چرا به مهارت ورتبه در ازمون نهایی توجه نمی کنند. هنوز طرز فکرشان قدیمی است. وبه خاطر همین اگر بهزیستی بهداشت و.... نباشد کس نمی تواند کار بکند
Iran, Islamic Republic of
سلام میشه که بدون کنکور روانشناسی بالینی و دکتری رو خوند
بابک
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم که اینقدر سطح عقده در مملکت بالا رفته که مثلا یک سری فکر میکنند با تعقییر جای رشته ها چیزی عوض میشه ،فقط این میشه که اونها که بالینی میخونن باید شهریه معادل رشته های پزشکی رو پرداخت کنند ،در نهایت هم پول رو روانپزشک به جیب میزنه ،چون اکثر روانپزشکان میگن فقط دارو ،در ضمن اگر فوق لیسانس بالینی دارید و میخواهید دکتری بالینی بخونید کارتون برای قبولی بسیار سختتر میشه ،این جور استدلالات احمقانه هم که بعضی افراد بچه صفت میارند مثل اینکه عمومی دانش نداره... عزیز من لیسانسش که هر دو یکی هستش میمونه دوره فوق لیسانس که کلا ۳۲ واحد داره که حدود ۱۶ واحد فرق داره آیا با این ۱۶ واحد کسی مثلا واحد شرایط میشه اون یکی نمیشه، همه چیز شده عقده
بابک
Romania
به چند دلیل جدا شدن بالینی از روانشناسی کاملا مضر هستش
۱-اول اینکه فرض کنید فردی ارشد روانشناسی بالینی دارد چند تا درس این فرد با کسی که ارشد عمومی داره یا هر گرایش روانشناسی دیگه فرق داره؟ آیا با چهار پنج عنوان تفاوت در دروس یکی روانشناس حاذق میشه و دیگیری نمیشه؟
۲-از سال دیگه فشار بسیار زیادی روی کنکور روانشناسی بالینی وارد میشه و محلی میشه برای کسب درآمد موسسات سود جوی کنکور ،از طرفی قبولی در این رشته برا خیلی ها غیر ممکن خواهد شد
۳-از این به بعد افرادی که بالینی میخونند باید چند برابر هزینه پرداخت کنند بابت این دلخوشی که جزو علوم پزشکی محسوب میشوند بدون اینکه هیچ تفاوت معنی داری در سطح کارشون به وجود بیاد
۴- اگر امیدی بود که روزی روانشناس بالینی حداقل بتونه یک داروی آرامبخش تجویز کنه با رفتن در زیر دست روانپزشک و سیستم پزشک سالار وزارت بهداشت هیچ وقت همچین حقی داده نخواهد شد
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.