جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۳
کد مطلب: 39551
۱
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نمی‌توانند بدون مدرک صلاحیت حرفه‌ای خدمات پرستاری انجام دهند

فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نمی‌توانند بدون مدرک صلاحیت حرفه‌ای خدمات پرستاری انجام دهند
میگنا: قهرمان شیرزاد در نشست خبری با موضوع مرکز مراقبت‌های بالینی پرستاری در منزل و اخذ مجوز صلاحیت پرستاری اظهار کرد: بحث Home car و یا مراقبت‌های پرستاری در منزل و اخذ مجوز صلاحیت پرستاری شاخص مهم و انقلابی در پرستاری است.

 

وی با بیان اینکه با حمایت وزارت بهداشت و درمان و آموزش کشور برنامه مراقبت‌های پرستاری در منزل به ثمر رسیده است، گفت: برنامه عملیاتی مراقبت پرستاری در منزل، استان آذربایجان‌شرقی سرآمد بوده و اولین مرکز مشاوره پرستاری در سال 1380 در کشور تصویب شد و نخستین مرکز در تبریز تأسیس شد.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز به فرآیند دیگر برای ارائه خدمات و صلاحیت‌دار بودن افراد درمانی به بیماران را انتخاب پرستاران تأیید شده، اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه 10 مرکز دارای مجوز در استان فعالیت می‌کنند به بیمارستان‌های خصوصی و دولتی معرفی شده تا با استقرار در بیمارستان به ارائه خدمات بیمارستانی به بیماران درجه 4،5 و 6 بپردازند.

وی هدف از این طرح را انتقال خدمات از بیمارستان به خانه‌ها دانست و گفت: با توجه به کمبود تخت در بیمارستان‌ها و ضرورت بستری برخی از بیماران سطح یک و دو سه و دریافت خدمات بیمارستانی سعی کردیم با همکاری مراکز مشاوره و هماهنگی بیمارستان‌ها ارائه خدمات برخی از بیماران را که می‌توانند در خانه نیز تحت مداوا قرار گیرند بپردازیم.

شیرزاد با تأکید بر اینکه بیشترین تهدید بیماران در بیمارستان‌ها عفونت بیمارستان است، تصریح کرد: با اجرای طرح مراقبت پرستاری در منزل علاوه بر کاهش بیماری‌های عفونی از نظر روانی نیز برای بیمار مناسب بوده تا در کنار خانواده خود درمان شوند.

وی خاطرنشان کرد: هر فردی مجاز به تأسیس مراکز خدمات پرستاری نیست بلکه باید فرآنید تعیین شده جهت اخذ مجوز از معاونت حوزه درمان واحد صدور پروانه را طی کنند.

مدیر پرستاری دانشگاه با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته برخی پرستار نماها اطراف تبریز بدون اخذ مجوز به ارائه خدمات درمانی می‌پرداختند، گفت: با قانون جدید تصویب شده فقط افراد صلاحیت‌دار از طریق معاونت پرستاری وزارت بهداشت اقدام به تهیه و صدور پروانه حرفه‌ای خواهند کرد و هر پرستار فارغ‌التحصیل از دانشگاه نمی‌تواند بدون مدرک صلاحیت حرفه‌ای خدمات پرستاری انجام دهد.

وی افزود: طرح اخذ پروانه حرفه‌ای به عنوان پایلوت در خراسان رضوی در حال اجرا است و بعد از رفع نواقص به سطح کشور تعمیم داده خواهد شد و در این طرح هر پرستار باید 115 ساعت دوره بازآموزی را بگذرانند بعد از آن مجوز 5 ساله برای آن‌ها صادر خواهد شد.

شیرزاد به نحوه اخذ پروانه حرفه‌ای پرستاران تازه فارغ‌التحصیل شده دانشگاهی اشاره کرد و گفت: این افراد می‌توانند با شرکت در آزمون جامع به ارائه خدمات پرستاری بپردازند و در کل تمام پرستارانی که خواستار فعالیت در رشته خود هستند باید پروانه صلاحیت حرفه‌ای را اخذ کنند.

وی خاطرنشان کرد: در طرح صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای اگر پرستاری مسأله انضباطی، اخلاقی، سیاسی و ... داشته باشد پروانه برای پرستار سلب خواهد شد که در گذشته این‌گونه نبود و از این رو این طرح انقلاب بزرگی برای خدمت مطلوب پرستاری خواهد بود.

مدیر پرستاری دانشگاه خطاب به برخی از بیمارستان‌های خصوصی و کلینیک‌ها گفت: اگر فرد غیرحرفه‌ای پرستاری در آن مراکز به خدمات پرستاری بپردازند با آن‌ها برخورد جدی خواهد شد.

وی در تشریح نحوه بهره‌مندی از خدمات پرستاری در منزل گفت: از چند روش مانند مراجعه مستقیم به مراکز، از طریق ارجاع پزشک و مشاوران می‌توان از خدمات پرستاری در منزل بهره گرفت که این طرح علاوه بر کاهش هزینه‌های بستری شدن در بیمارستان که باید هزینه‌های هتلینگ نیز پرداخت شود در حل مشکلات روحی بیمار نیز تأثیر گذار خواهد بود.

شیرزاد با بیان اینکه در استان 35 بیمارستان وابسته به دانشگاه و غیردانشگاه وجود دارد، تصریح کرد: 14 بیمارستان وابسته به دانشگاه در تبریز و 35 بیمارستان در سطح شهرستان‌ها است و مجموع غیردانشگاهی 15 بیمارستان است که 9 بیمارستان مربوط به بخش خصوصی، چهار بیمارستان وابسته به نیروهای مسلح و دو بیمارستان وابسته به تأمین اجتماعی است.

وی در خصوص آمار تعداد پرستاران در استان نیز گفت: چهار هزار پرستار در دانشگاه و یک‌هزار و 500  پرستار در غیردانشگاهی هستند که 4 هزار و 150 تخت وابسته به دانشگاه وجود دارد که تعداد پرستاران برای این تعداد از تخت کم است.

وی با اشاره به اینکه 15 درصد پرستاران استان مرد هستند، گفت: با اعلام سهمیه‌ استخدامی 480 نفر با گذراندن فرآیند آزمون و استخدامی جذب خواهند شد.

مدیر پرستاری دانشگاه خاطرنشان کرد: به صورت میانگین برای هر تخت 0.9 پرستار وجود دارد که با اجرای طرح صلاحیت حرفه‌ای پرستاران پرستاران خادم جذب خواهد شد.

وی در پایان به تعرفه‌های مراکز پرستاری اشاره کرد و گفت: مرکز مشاوره جدا از دانشگاه بوده و پول نیروی انسانی که جذب آن مراکز می‌شود توسط  آن مرکز پرداخت خواهد شد ولی تمام اطلاعات کادر پرستاری مراکز در سامانه نیروی انسانی مراکز باید وارد شود و در صورت مشاهده خطا برخورد جدی خواهد شد.
ورود به كانال میگنا

فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم