جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۹ دی ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۵
کد مطلب: 39562
۱
۱

دکتر افروز: تشکیل وزارت خانواده در دستور کار قرار گیرد

دکتر افروز: تشکیل وزارت خانواده در دستور کار قرار گیرد
رئیس اندیشکده خانواده در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: تشکیل وزارت خانواده به عنوان متولی امر ازدواج و خانواده باید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش میگنا در نخستین روز از کنگره بین‌المللی روان‌شناسی خانواده (در بستر ارزش‌های دینی و فرهنگی) که صبح امروز هشتم دی‌ماه در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، دکتر غلامعلی افروز با اشاره به اصل ۱۰ قانون اساسی گفت: در این اصل آمده است، ازآنجاکه خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است همه قوانین و مقررات و برنامه‌ریزی‌های مربوط باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده،‌ پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.

دکتر غلامعلی افروز اظهار کرد: وزارت ورزش و جوانان، بهزیستی، معاونت امور زنان باید گرد هم آیند و یک وزارتخانه محکم و قوی به نام خانواده تشکیل دهند.

وی افزود: همچنین در اصل ۲۱ قانون اساسی اشاره می‌شود، دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید و اموری مانند ایجاد زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی، حمایت مادران به خصوص در دوران بارداری و حضانت فرزند و حمایت از کودکان بی‌سرپرست، ایجاد دادگاه صالح برای حفظ کیان و بقای خانواده، ایجاد بیمه خاص بیوه‌گان و زنان سالخورده و بی‌سرپرست، اعطای قیومیت فرزندان به مادران شایسته در جهت غبطه آن‌ها در صورت نبودن ولی شرعی را انجام دهد.

استاد ممتاز دانشگاه تهران، گفت: قانون اساسی کشور ایران از مترقی‌ترین قوانین و بسیار کامل است اما عمل‌ به آن کم است و باید بعد از نزدیک به چهل سال باید قانون اساسی را محقق کنیم.

افزوز با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری و اندیشه ایشان در رابطه با بنیان خانواده، گفت: دولت، قوه قضائیه، سازمان‌ها و دانشگاه‌ها باید تلاش کنند تا خانواده‌های استوار و پرصلابتی داشته باشیم.

وی افزود: کشورهایی که از خانواده‌های پردوام برخوردارند اعتیاد، خانه‌گریزی و فساد کمتری دارند از سوی دیگر بیماری اوتیسم(درخودماندگی) ارتباط مستقیمی با دافعه‌های روانی و رفتاری جنسی پدران و مادران دارد. افروز گفت: جاذبه‌های رفتاری و روانی جنسی در خانواده باید قوی شود و تلاش کرد تا دافعه‌های روانی جنسی از خانواده زدوده گردد و از سوی دیگر رسالت همه ما، دولت و مجلس بادوام کردن خانواده‌ها و توجه به این بنیان است و ائمه جمعه در مساجد باید بیشترین مطالب را درباره بصیرت خانواده بگویند و بر آن تکیه کنند.

استاد ممتاز دانشگاه تهران، با بیان اینکه خانواده یک نهاد نیست بلکه نهادآفرین است و نمی‌توان آن را به‌عنوان یکی از نهادهای هم‌عرض اجتماع دانست، گفت: نقش خانواده حتی از مسجد نیز مهم‌تر است چراکه پیامبر اسلام(ص) در مسجد فرمودند: «محبوب‌ترین نهاد، خانواده است». مسجد، دانشگاه، نهادها و سازمان‌ها برای خانواده تأسیس می‌شوند چون خانواده تنها نهاد فکری و طبیعی بشر است.

وی ادامه داد: براساس یک مطالعه در منطقه یک و سه تهران از هر پنج ازدواج در 2 سال گذشته 2 نفر از هم جدا می شوند؛ یکی درگیر، یکی بی تفاوت و یک نفر راضی است که این آمار زیبنده جمهوری اسلامی نیست بنابراین قداست خانواده باید دوباره بازشناسی شود.

افروز با اشاره به اینکه خانواده نباید قربانی سیاست‌زدگی‌ها باشد، بیان کرد: متأسفانه در حال حاضر ازدواج‌ها به‌هنگام صورت نمی‌گیرد و از سوی دیگر هم تفاوت‌های سنی در ازدواج مهم نیست زیرا سن حقیقی انسان برآیند سه مؤلفه سن شناسنامه، سن زیستی و سن روانی و عقلانی است. برخی کارشناسان که می‌گویند ریسک فرزندآوری در سنین بالای ۳۵ سال و ۴۰ سال بیشتر است، اشتباه می‌کنند.

وی ادامه داد: میانگین آسیب‌پذیری در میان نوزادانی که مادران بالای ۴۵ سال دارند، کمتر است چون بارداری‌ها بسیار بادقت است و رحم تازه مانده و استاندارد بهداشت تغذیه بالا رفته است پس باید برای ازدواج به مردم امید دهیم.

افروز گفت: برخی نگاه‌های کلیشه‌ای که حتماً باید زن از مرد کوچک‌تر باشد، باید از بین برود چراکه میانگین طول عمر زنان نسبت به گذشته تغییر کرده است. تحصیلات نظری برای ازدواج مهم نیست بلکه تجارب حرفه‌ای، قدرت آرامش‌دهی، نوازشگری و شعور اجتماعی مهم است. به استناد سازمان ثبت احوال آنجا که زن از شوهر بزرگ‌تر است فراوانی طلاق کمتر است.
وی با بیان اینکه این وزارتخانه باید بتواند به اصول قانون اساسی در مورد خانواده پاسخگو باشد افزود: تاسیس وزارت خانواده در راستای ازدواج به هنگام، انتخاب دقیق و آسان و با نگاه نیل به آرامش و تجربه خوشبختی، و در نتیجه تاسیس خانواده مستحکم ضرورت دارد.

استاد ممتاز دانشگاه تهران با اشاره به شعار همه در خانواده همه برای خانواده گفت: کودک، جوان، نوجوان و سالمند همگی باید در خانواده دیده شوند و همه باید برای خانواده تلاش کنیم و تمامی دانشگاه ها، پژوهشگران و حوزه ها باید تلاش کنند که خانواده های استوار و پرصلابتی داشته باشیم.

افروز اضافه کرد: در کشورهایی که خانواده های پردوام و ماندگار دارند آسیب های اجتماعی به حداقل می رسد و بزهکاری، خانه گریزی، اعتیاد و فساد کمتر است.

دبیر علمی کنگره بین المللی روانشناسی خانواده اظهار کرد: خانواده یکی از نهادهای مهم اجتماعی نیست بلکه خودنهاد آفرین است و تنها نهاد فطری، طبیعی، بی بدیل و جاودانه انسان است و مسجد، دانشگاه و سازمان های دیگر برای حمایت و تامین نیازهای خانواده تاسیس می شوند.

افروز بیان کرد: تحصیلات نظری در ازدواج اهمیت چندانی ندارد بلکه تجارب حرفه ای، مهارت ها و قدرت آرامشگری از جمله عوامل قابل توجه است.

رئیس اندیشکده خانواده در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: مراکز مشاوره ازدواج باید در سراسر کشور ایجاد و همه نهادها از این مراکز بهره مند شوند.

وی اضافه کرد: جاذبه های روانی، رفتاری و جنسی در خانواده ها باید تقویت شود و رسالت حاکمیت این است که خانواده ها را استوار و محکم نماید و رسالت ائمه جمعه این است که بیشترین مطالب را در حوزه خانواده بیان کنند.
گفتنی است کنگره بین‌المللی روانشناسی خانواده به مدت دو روز در دانشگاه شهید چمران اهواز و با برپایی کارگاه‌های تخصصی در دانشکده علوم این دانشگاه برگزار می‌شود.
ورود به کانال میگنا
مرجع : دانشگاه شهید چمران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
لابد خوتون هم میخواین بشین وزیرش. اول اون سازمان روانشناسی رو جمع کنید که بلاتکلیفه بعد برین سراغ بقیه امور.
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!