جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۹ دی ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۳
کد مطلب: 39566
۱

تکیه خانواده بر فرهنگ مذهبی، مقابله با چالش ها را آسان می کند

تکیه خانواده بر فرهنگ مذهبی، مقابله با چالش ها را آسان می کند

میگنا: سید محسن فاطمی چهارشنبه در کنگره بین المللی روانشناسی خانواده در سرسرای آمفی تاتر دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: مطالعات نشان می دهد خانواده هایی که از بستر فرهنگی، مذهبی برخوردار هستند در مقابله با چالش ها می توانند همکاری و همیاری بیشتری داشته باشند.
وی افزود: از مهمترین عوامل در بهبود افسردگی و تسریع فرآیند درمان در برخی خانواده ها، نقش حمایتی گروههای عاطفی مبتنی بر فرهنگ مذهبی است.
در فرهنگ مذهبی ما، تغییر نگرش ها، رفتارها و هیجان ها به واسطه حضور پویا باعث می شود تعامل های همسران به واسطه جاذبه های مبتنی بر آرامش محوری، فضای استرس ها را با فضای آمیخته با عاملیت و ابتکار عمل همراه کند.
این مدرس دانشگاه هاروارد گفت: همسران به هر میزان از عاملیت و خلاقیت بالاتر برخوردار باشند از قدرت تصمیم گیری بالاتری نیز برخوردارند.
الفت بین قلوب به واسطه تمناهای عاطفی را در فضاهای فرهنگ دینی می توان مورد توجه قرارداد.
فاطمی با اشاره به تحقیقات انجام شده در دانشگاه میشیگان بر روی سلامت خانواده ها افزود: استرس های ناشی از زندگی باعث به هم ریختن سیستم خانواده می شود و خانواده هایی که از استرس های بالا برخوردارند افت تحصیلی و مشکلات روحی بیشتری دارند.
بر اساس این مطالعات یکی از عواملی که باعث افزایش استرس می شود خشونت های خانوادگی است که در سطوح مختلف مشکلات زیادی ایجاد می کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه آزار عاطفی و خشونت های کلامی در خانواده از مهمترین عوامل استرس های خانوادگی است گفت: برای تبیین و تحلیل استرس های ایجاد کننده خشونت مدل هایی از جمله تئوری یادگیری اجتماعی در نظر گرفته شده است.
فاطمی اضافه کرد: بر اساس این مدل، افرادی که در خانواده ها شاهد اعمال خشونت و آزار بوده اند در آینده زندگی به واسطه این یادگیری ها می توانند از این خشونت استفاده کنند.
استاد دانشگاه هاروارد ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته در این مدل، 60 درصد از مردانی که آزار می دهند خود در معرض خشونت خانوادگی بوده و یا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم شاهد آن بوده اند.
وی اظهار کرد: در کنار این تئوری، ویژگی های تخصصی و فردی و ساختارهای مردسالارانه نیز در آزار زنان نقش دارد.
فاطمی گفت: در مدلی دیگر یکی از مهمترین ویژگی هایی که می تواند به کنترل استرس کمک کند سرمایه های درون خانواده است و بر اساس مطالعاتی در آمریکای شمالی، عنصر ادراک در خصوص استرس های خانوادگی مورد توجه است به صورتی که درک خانواده از این استرس ها تاثیر زیادی بر آسیب های خانواده دارد.
خانواده هایی که استرس ها را خارج از ادراک و کنترل خود دیده اند آسیب بیشتری می بینند.
بر اساس این مطالعات و این مدل، یکی از عناصر مهم که در از هم پاشیدن خانواده نقش دارد این است که اعضای خانواده به ویژه همسرانی که دغدغه های شخصی خود را به عنوان اصلی ترین دغدغه ها در نظر می گیرند و به دغدغه های طرف مقابل توجه نمی کنند از نظر احساسی از هم دور می شوند.

کنگره بین المللی روانشناسی خانواده با هدف ارائه آخرین دستاوردهای پژوهشی و با اتکا به فرهنگ دینی و بومی 8 و 9 دی ماه با حضور دو سخنران از آمریکا برای ارائه مقاله در حال برگزاری است.
485 مقاله به این کنگره ارسال شد که از این تعداد 322 مقاله شامل 40شفاهی و 282 پوستر پذیرفته شد.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.