شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ / ۱۹:۵۲
کد مطلب: 39613
۲
۷
رئیس سازمان نظام روان شناسی مطرح کرد

پیامدهای انتقال رشته‌های روان شناسی بالینی و سلامت به وزارت بهداشت

پیامدهای انتقال رشته‌های روان شناسی بالینی و سلامت به وزارت بهداشت

به گزارش میگنا دکتر عباسعلی اللهیاری با اشاره به این که 6 ماه پیش وزیر بهداشت طی نامه ای به رییس جمهور اعلام می کند که برخی رشته‌ها در وزارت علوم به دلیل مشکلاتی که دانشجویان در حوزه های بالینی و کلینیکی دارند باید به وزارت بهداشت انتقال پیدا کند، اظهار داشت: ریاست جمهور پس از آن نامه طی دستوری اعلام می‌کند که تمام رشته های مرتبط با وزارت بهداشت باید در این وزارتخانه متمرکز باشد و در این میان رشته های روان شناسی بالینی و سلامت نیز جزو رشته هایی بود که باید از وزارت علوم به وزارت بهداشت انتقال پیدا می کرد.

وی افزود: پس از طرح این موضوع، طی جلسه هایی که با همکاران خود در شورای مرکزی، کمیسیون های روان شناسی بالینی و سلامت، شوراهای استانی و نخبگان کشور در حوزه های روان شناسی و مشاوره داشتیم، نامه ای کارشناسی و مستدل با مبانی علمی، حقوقی، اجرایی و اجتماعی حضور رئیس جمهور، دفتر مقام معظم رهبری، اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس مجلس و قوه قضائیه، ریاست کمیسیون های آموزش و تحقیقات و بهداشت و درمان مجلس ارسال شد که خوشبختانه به دلیل این که آن نامه کارشناسی شده بود، انتقال رشته های روان شناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت متوقف شد.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، ادامه داد: اخیرا بحث هایی مطرح شده  است که بر اساس آن 2 وزارتخانه بهداشت و علوم کارگروهی را تشکیل داده اند و نمایندگانی از این وزارتخانه ها تصمیمی مبنی بر انتقال رشته های روان شناسی بالینی و سلامت گرفته اند. هر چند به طور رسمی مصوبه ای از این کارگروه بیرون نیامد اما مصاحبه های وزارت بهداشت و نوع موضع گیری ها خبر از تصمیم‌گیری در خصوص انتقال رشته های روان شناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت می داد.

نماینده سابق مجلس، گفت: بر اساس همین شنیده ها و اظهار نظرها با پی گیری های مختلف، جلسه فوق العاده شورای مرکزی سازمان در 22 آذر سال جاری با دستور بررسی راه کارهای پیشگیری از این انتقال با حضور نمایندگان وزارت علوم و بهداشت تشکیل شد که طی آن بحث های مفصلی صورت گرفت و در آن پیامدهای انتقال رشته های روان شناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت مطرح شد.

وی افزود: در همان جلسه، شورای مرکزی، کارگروهی با حضور نمایندگان تام الاختیار وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و جمعی از روان‌شناسان و مشاوران جهت بررسی بیشتر موضوع تشکیل گردید، همچنین با تنظیم نامه‌ای به رئیس جمهوری، نگرانی اعضاء جامعه روان شناسی و مشاوره کشور را به ایشان انتقال دادیم و خواستار عدم انتقال رشته های روان شناسی بالینی و سلامت از وزار ت علوم به وزارت بهداشت شدیم.

رئیس اسبق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تصریح کرد: در اول دی ماه سال جاری نیز در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، جلسه ای با ابتکار خدایاری فرد؛ رئیس دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و با حضور مدیران گروه روان شناسی و مشاوره و رؤسای دانشکده های روان شناسی مستقر در تهران تشکیل و بیانیه‌ای پیشنهادی تنظیم شد که در آن مبانی علمی، حقوقی، اجرایی و اجتماعی این انتقال بیان شده بود، همچنین در همان جلسه کارگروهی 10 نفره شکل گرفت که در نهایت بیانیه‌ای نهایی با توافق همه اعضاء تنظیم شد.

وی افزود: بیانیه تنظیم شده در جلسه دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تهران که توسط 36 نفر از اساتید حاضر در جلسه به امضاء رسیده بود به سازمان ارسال و مقرر شد تا با امضای ریاست سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شود و لذا با تدبیری که اندیشیده شد به لطف الهی این نامه به امضاء 500 نفر از اعضاء هیئت علمی دانشگاه های کشور رسید که جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد: دیروز، یکشنبه 12 دی ماه سال جاری نیز با محمد مهدی زاهدی؛ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین پژمان فر؛ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جلسات جداگانه‌ای را برگزار کردیم و ضمن تقدیم بیانیه و ضمائم آن، توضیحات تکمیلی را در خصوص اشکال‌های موجود در زمینه انتقال رشته‌ها به وزارت بهداشت ارائه کردیم.

وی افزود: زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز مخالفت شدید با این انتقال طی تماس تلفنی با فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مخالفت خود را با این انتقال اعلام کردند که وزیر علوم نیز مخالفت خود را به این انتقال اعلام کردند. سپس با حضور در دفتر مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تقدیم بیانیه فوق خواستار دیدار مشترکی با حضور کارگروه 10 نفره تشکیل شده در جلسه دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران گشتیم که امید است در اسرع وقت بتوانیم توضیحات تکیملی را در این جلسه به استحضار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برسانیم.

نماینده سابق مجلس، گفت: امروز نیز این نامه حضور دفتر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، رئیس جمهور و رئیس شورای انقلاب فرهنگی روحانی، رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس شورای اسلامی و سایر اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد و از روسای 3 قوه خواستار ملاقات حضوری جهت بیان مشکلات این انتقال شدیم.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، یادآور شد: بنده ضمن تشکر از تمامی همکاران، سران 3 قوه و مسئولان تصمیم گیرنده تقاضا می‌کنم با توجه به اینکه این که بار اصلی سلامت روانی، اجتماعی و معنوی جامعه بر دوش اعضاء سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور است و اعضاء این سازمان به صورت عالمانه، عاشقانه و مسئولانه در حال ایفای این وظیفه خطیر هستند و هرگونه اقدام نسنجیده و شتابزده‌ای می‌تواند بر این عظم راسخ اثرات منفی داشته باشد، از هر گونه اقدام شتابزده و بدون بررسی و در نظر گرفتن پیامدهای علمی، حقوقی، اجرایی و اجتماعی انتقال رشته های روان شناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت جلوگیری کنند چرا که در صورت این انتقال  نا امیدی جدی در جامعه روان شناسی و مشاوره کشور ایجاد و موجب سرخوردگی جامعه روان شناسان و مشاوران می شود.

وی افزود: بار دیگر تقاضا می‌کنم تا مسئولان ذیربط به این موضوع توجه جدی کنند و از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی انتظار می‌رود به تمامی بندهای این نامه که حاکی از مشکلات جدی در زمینه انتقال رشته‌های روان‌شناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت است توجه ویژه کنند.

 اللهیاری ادامه داد: با عنایت خاصی که ریاست جمهور و سایر مسئولان عالی رتبه به نخبگان کشور دارند امیدواریم هر چه زودتر شاهد اعلام مخالفت جدی و علنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و سایر دستگاه ها و ارگان های ذیربط با این موضوع باشیم تا آرامش و امید به جامعه روان شناسی و مشاوره کشور بازگردد.

وی با تاکید بر توجه و حساسیت سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور نسبت به مهارت های بالینی کافی و لازم متقاضیان پروانه اشتغال حرفه ای، تصریح کرد: به مسئولان ذیربط اطمینان می دهیم که در این سازمان تنها به متقاضیانی پروانه اشتغال حرفه ای داده می شود که به مهارت های بالینی کافی و لازم دست پیدا کرده اند. این نقطه نظر درباره سایر گرایش های روان شناسی و مشاوره نیز صدق می کند.

رئیس اسبق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: از مسئولان وزارت بهداشت به ویژه وزیر بهداشت خواستاریم تا با همان همتی که موجب شکل گیری و اجرای طرح تحول نظام سلامت شد، ظرفیت های کلیدی این وزارتخانه را در اختیار دانشجویان رشته های روان شناسی بالینی و سلامت وزارت علوم نیز قرار دهند که این موضوع می تواند در قالب تفاهم نامه و برنامه مشترک با راه اندازی شورای گسترش مشترک صورت گیرد تا بعد بالینی دانشجویانی که در وزارت علوم تحصیل می کنند نیز تقویت شود.

وی ادامه داد: همچنین از وزارت بهداشت خواهشمندیم به جای کمرنگ کردن ظرفیت رشته های روان شناسی بالینی و سلامت در وزارت علوم، با همت والا ظرفیت پذیرش دانشجو در گرایش های بالینی و سلامت در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را افزایش دهد چرا که برا که بر اساس بررسی کارشناسی انجام شده، کشور ما در مقایسه با کشورهای در حال توسعه که به ازای هر 500 خانوار یک روان شناس یا مشاور دارند، ما به ازای هر 4 هزار و 500 خانوار یک روان شناس و مشاور داریم.

این در حالی است که این آمار در استان های محروم  به ازای هر 15 هزار خانوار یک روان شناس یا مشاور است.این آمار در تهران که بیشترین دانشگاه های روان شناسی و مشاوره را دارد به ازای هر 2 هزار و 500 خانوار یک روان شناس یا مشاور است که انتظار می رود وزارت بهداشت با تمام توان و ظرفیت به تربیت این دانشجویان برای جبران این خلاء بپردازد.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاور کشور با تائید استقلال دستگاه ها خواستار وحدت رویه میان وزارتخانه های بهداشت و علوم برای کار مشترک در این زمینه شد.

وی افزود: این دغدغه وجود دارد که در برخی واحدهای دانشگاه های آزاد و پیام نور امکانات کافی برای تدریس رشته های روان شناسی بالینی و سلامت وجود ندارد، که انتظار می رود این نواقص بر طرف شود چرا که سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور به دانش آموختگان ضعیف و فاقد مهارت بالینی کافی، پروانه اشتغال حرفه ای نمی دهد.

الهیاری از طرح ارزیابی دانشگاه های کشور در زمینه روان شناسی و مشاوره توسط این سازمان خبر داد و گفت: در حال ارزیابی دانشگاه های مختلف کشور در زمینه آموزش روان شناسی و مشاوره هستیم و یکی از شاخص های ما آمار قبولی و عدم قبولی این افراد در کمیسیون های مختلف سازمان است.

وی تاکید کرد: طبق قانون، بررسی صلاحیت حرفه ای و تخصصی تمام روان شناسان و مشاوران و همچنین صدور پروانه اشتغال حرفه‌ای بر عهده سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور است. اعم از اینکه این دانش آموختگان فارغ التحصیلان دانشگاههای وزارت بهداشت و درمان باشند یا دانش آموخته دانشگاههای زیر مجموعه وزارت علوم یا دانشگاه آزاد باشند یا حتی فارغ التحصیلان دانشگاههای خارج از کشور. مطابق نص صریح قانون مرجع انحصاری صدور مجوز تنها و تنها سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور است.

رئیس اسبق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با ابراز خرسندی از توجه ویژه ای که در برنامه ششم توسعه به موضوع روان شناسی و مشاوره شده است، تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه نیز به موضوع فراگیری خدمات روان شناختی و مشاوره ای پرداخته شده است تا اقشار کم درآمد نیز بتوانند از این خدمات بهره مند شوند، همچنین به پیشنهاد سازمان نظام روان شناسی و مشاور کشور آموزش مهارت های مشاوره پیش از ازدواج، پیشگیری از اعتیاد و پوشش بیمه ای خدمات روان شناختی و مشاوره ای در برنامه ششم توسعه قرار گرفته و توسط مجلس محترم تصویب شده است.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره، خاطر نشان کرد: امیدوارم در آینده ای نه چندان دور بتوانیم فاصله خود را با کشورهای توسعه یافته کم کنیم و مردم کشورمان طبق رهنمود مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به اهمیت ضرورت مراجعه به روان‌شناس و مشاور مومن و دارای اخلاق حرفه‌ای پی ببرند و با بهره مندی از خدمات روان شناختی و مشاوره ای زندگی سالم و پر نشاطی داشته باشند.

مرجع : سایت سازمان نظام روان شناسی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

احدی
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر اللهیاری عزیز
باتشکراز آقای دکتر اللهیاری واساتیدمحترم
Iran, Islamic Republic of
باتشکراز آقای دکتر اللهیاری و اساتیدمحترم
امید
Iran, Islamic Republic of
خسته نباشید جناب دکتر، امیدوارم هر چه زودتر این روزای پر استرس برای جامعه روانشناسی به ویژه دانشجویان بالینی تموم بشه.
رهام
Romania
بزودی رشته روانشناسی بالینی از اسیری وزارت علوم و نظام مشاوره و روانشناسی آزاد میشه و به بالین وزارت بهداشت میره و اونوقت خیال دکتر اللهیاری هم راحت میشه وقتی میبینه که همه گمونه زنیها اشتباه بود و شایدم خوشحال هم بشن.
بینایی سنجی شهید بهشتی
Iran, Islamic Republic of
اون عزیزانی که از روی ناآگاهی می گفتند با انتقال بالینی به وزارت بهداشت وضع رشته بهتر خواهد شد نگاهی به وضع رشته های فیزیوتراپی،بینایی سنجی،گفتار درمانی،شنوایی سنجی و ... بندازن که توی وزارت بهداشت تبدیل به دستیاران پزشکان شدن بدون کوجکترین استقلالی . حتی تعرفه هاشون هم توسط پزشکان و مسئولین نظام پزشکی که همه شون پزشک هستند تعیین میشه. امکانات بالینی و بیمارستان و ... همه ش بهانه س به خدا . مواظب استقلال شغلتون باشید که بزرگترین دارایی رشته تونه
فرهاد
Romania
ملت متوجه شدین که
بینایی سنجا هم میان میشینن درد و دلای ماهارو گوش میدن اینجا
تاریکیه دیگه هرکی میاد یه اسم برا خودش مینویسه
شما که مثلا بینایی سنجی پولت که بایس از پارو بالا بره
والا نشنیدم بینایی سنج از کارش بناله
من که هر وقت گذرم افتاد بهشون اینها وقت سرخاروندن واسه پول جمع کردن نداشتن
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام و درود بر دکتر اللهیاری بزرگوار و معلم ما...
سپاس از این همه نگرانی و احساس مسئولیت نسبت به جامعه ی روان شناسی و بالاخص جامعه ی دانشجویان روان شناسی بالینی و سلامت...
سپاس بیکران از استاد های دیگر جامعه ی روان شنلسی بابت امضای بیانیه ای که نظام روان شناسی ارائه داده اند،
ب امید آنکه روزی شاهد این باشیم ک در جامعه ی روان شناسی و روان پزشکی دود دستگی و تفرقه وجود نداشته باشد و در کنار همدیگر بتوانیم ب مردم خویشتن کمک رسان و یاری گر باشیم...
پاینده باشید
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!