شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۰
کد مطلب: 39643
۲
۱۳

ارسال نامه اعضای گروه روان شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خطاب به وزیر بهداشت در حمایت از تولیت وزارت بهداشت

به گزارش میگنا دکتر محمد بخشانی رئیس دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و عضو هیئت علمی روانشناسی بالینی با اشاره به اینکه بخش اعظم دروس ارائه شده در این رشته نیازمند وجود مراکز درمانی است، ادامه داد: در برخی از این دانشگاه ها حتی یک عضو هیات علمی رشته روانشناسی بالینی و یا یک درمانگاه برای ارائه آموزش های عملی به دانشجویان این رشته وجود ندارد.

وی همچنین گفت : در سال های اخیر جذب غیرکارشناسی دانشجو در برخی رشته های تحصیلی، خطر تنزل سطح کیفی این قبیل رشته ها و از جمله روانشناسی بالینی را جدی تر از قبل کرده است.

وی اذعان داشت: در نامه ای که از جانب اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ارسال شد با بیان چالش های بوجود آمده در مسیر آموزش کیفی و کارآمد به دانشجویان این رشته، ضمن حمایت جدی از تولیت وزارت بهداشت در صدور مجوز و نظارت در فرایند پذیرش و آموزش دانشجویان رشته روانشناسی بالینی، از هر تلاشی که موجب ساماندهی آموزش و خدمت به نظام سلامت باشد استقبال شده است.

وی گفت: در این نامه همچنین پیشنهاداتی شامل: رعایت استاندارد ها و امکانات در صدور مجوز و تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو بدون در نظر گرفتن وابستگی به وزارت خاص توسط بورد روانشناسی بالینی، حفظ جایگاه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور بعنوان یک نهاد صنفی،گسترش فضاهای اموزشی و فیلد بالینی در دانشگاه ها و برنامه ریزی برای پذیرش دانشجو متناسب با نیاز کشور، استقلال رشته روانشناسی بالینی و خدمات روانشناختی و رعایت این اصل در کتاب ارزش خدمات نسبی و مرزبندی حرفه ای ، ارائه شده است.

وی در پایان تاکید کرد: باید استانداردها در پذیرش دانشجوی این رشته و شرایط آموزش رعایت شود در غیراینصورت آسیب های جبران ناپذیری به سلامت جامعه وارد می شود.

گفتنی است: برای اولین بار رشته کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی در دانشکده پزشکی (بیمارستان روزبه) دانشگاه تهران و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی نیز کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی روانشناسی بالینی در انستیتو روانپزشکی تهران (دانشگاه علوم پزشکی ایران) راه اندازی شد. با این وجود در چند سال اخیر مراکز دانشگاهی دولتی و غیر دولتی متعددی خارج از نظارت وزارت بهداشت و بورد روانشناسی بالینی، به پذیرش و آموزش روانشناسی و سلامت در مقطع تحصیلات تکمیلی اقدام کردند که با واکنش متولیان نظام سلامت همراه شد.
كانال میگنا

روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي زاهدان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علی
Iran, Islamic Republic of
دیدگاه بسیار منطقی و محترمانه پروفسور بخشانی قابل تحسین است که با رعایت احترام،چالش ها و نقائص را بدون سوگیری بیان کرده اند.
روانشناس سلامت
Germany
دانشکده توانبخشی چه ارتباطی به روانشناسی بالینی دارد؟مگررشته روانشناسی بالینی یک رشته توانبخشی است؟روانشناسان همواره مستقل بوده و خواهند بود.هیات علمی دانشکده علوم پزشکی نیز که گروه روانشناسی بالینی نمی باشد .لطفا اخبار را درست منعکس کنید.این آقای دکتر خودشان چه رشته ای هستند که در این زمینه اظهار نظر کرده اند.موضو ع مربوط به گروههای روانشناسی وزارت علوم است نه وزارت بهداشت .آنها که اکنون نیز زیر نظر بهداشت هستندپس لطفا مداخله نکنید
علی
Iran, Islamic Republic of
واقعا شما متن اظهارات را خواندید و منظور را گرفتید یا همانند اکثر کسانیکه هیاهو برای تداوم آشفتگی به پا کردند بدون فهم گفته های دکتر بخشانی خواستید موضوعات نامرتبط را به هم ربط بدهید.
ایمان
Iran, Islamic Republic of
دوست من رشته روانشناسی بالینی رشته ای نیست که در وزارت علوم و دانشگاه آزاد ارائه شود وقتی حتی یک مرکز درمانی ندارند پس همانطور که از اول در بیمارستان روزبه و دانشگاه علوم پزشکی تاسیس شده است الان هم باید باشد شما که از باقی ماندن رشته خود خوانده بالینی در وزارت علوم و دانشگاه آزاد دفاع میکنید دارید در این رشته مداخله میکنید اجازه دهید این رشته به معنای واقعی آن آموزش داده شود
بهنام
Iran, Islamic Republic of
با سلام
چه طور یک روانشناس سلامت می تواند در این باره مداخله کند اما یک عضو هیئت علمی بالینی نمی تواند؟ عجبا.....
مهران
Romania
روانشناسی سلامت که دیگه رشته بیمارستانیه اونم بیمارستانای عادی. یذره عجیبه روانشناس سلامت اینارو بگه اگه واقعنی روانشناس سلامت باشه
احمد
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر بخشانی اولین فارغ التحصیل روان شناسی بالینی در کشور با رتبه اول و با درجه علمی استاد تمامی (پروفسور) هستند , سردبیر مجله بین المللی رفتارهای پرخطر و اعتیاد و از تلاشگران و دلسوزان سلامت روانو , سازمان نظام روان شناسی هستند . علاوه بر این به جد طرفدار آموزش با کیفیت و استاندارد در مراکز آموزشی و دانشگاهی هستند. با وجودیکه هیئت علمی علوم پزشکی هستند اما من در وزارت علوم و آزاد سر کلاس ایشان بودم
امیر
Iran, Islamic Republic of
استاد فهیم و گرانقدر
برغم بیانات کوبنده حضرتعالی در رد ادعای سست مخالفین بازگشت روانشناسی بالینی، باید عرض کنم که هیچگونه استدلال و واقعیتی قادر به تغییر موضع مخالفین تند این انتقال مبارک نخواهد بود چون موضوع منافع زیر علامت سوال بعضی از اشخاص در تداوم حفظ وضعیت نابسامان فعلی دربین است.
روانشناس سلامت
Germany
بحث انتقال مربوط به روانشناسی سلامت نیز هست .پس روانشناس سلامت نیز کاملا حق مداخله دارد.ضمنا سابقه أین رشته در وزارت علوم حداقل یک دهه بیشتر از وزارت بهداشت است.کسانی که می گویندبازگشت بالینی به بهداشت بازگشت به خانه است پس روانشناسی سلامت و خانواده درمانی که اکنون در خانه خود یعنی وزارت علوم هستند چرا می خواهند آنها را از خانه خود بیرون کنند.پس بدانید مطلب بالا خوانده شده و با آگاهی جواب داده شده است.
علی
Iran, Islamic Republic of
درود به آگاهی شما که از فرط تاثیر پذیری از هیجان تاریخ را هم تحریف می کند و هم سخنان امروزی را .اگر شما یک مورد در تاریخ ایران مستند نشان بدهید که در دهه ۴۰ روانشناسی بالینی یا سلامت تربیت شده است آن وقت ما همه سخنان شما دوست روان شناس سلامت را می پذیریم.در تعجبم که شما عزیز روان شناس سلامت که بخش اعظم آموزشی تان باید در فیلد بالینی آن هم بیماران جسمی انجام شود چگونه در حال یادگیری هستید؟ به کدامین بخش بیماران مراجعه کردید؟
آیا طرح این پیشنهاد که مرزبندی حرفه ای صورت بگیرد و مراکز فاقد امکانات وابسته به هر وزارتی صلاحیت پذیرش دانشجو ندارند یا نظام روانشناسی باید بعنوان یک نهاد صنفی حفظ شود و در پذیرش دانشجو و آموزش آن نظارت صورت گیرد موجب رنجش شما عزیز شده است یا اینکه ادامه همین آشفتگی را بپذیریم چون برای عده سودآور است؟ آیا آموزش روانشناسی سلامت به صورت مجازی مقدور است؟ اگر واقعا شما متن بالا را خوانده باشید پیشنهاد شده هر مرکز دولتی و غیر دولتی که امکانات دارد دانشجو متناسب با امکانات خودش پذیرش کند.اگر فهم این عبارات ساده چنین مشکل است در مورد درک وضع پیچیده مراجعین هیچ حرفی ندارم.انشالله که معجزه ای صورت بگیرد و با مصرف یک نوشیدنی علم روانشناسی سلامت و بالینی در ما درونی شود لذا چرا این همه هزینه راه اندازی بخش درمانی بکنیم.روانشناسی بالینی و سلامت عین فلسفه هستند و ۲۰۰ نفر هم میتوانند سر کلاس حضور داشته باشند و دشمنان میخواهند که ما وقت و هزینه مان صرف کارهای بیهوده شود. وقتی با یک سخنرانی ۲ ساعته به اسم کارگاه روانشناسی بالینی و سلامت تربیت می کنیم و اساتید خودخوانده بالینی را تامین مالی هم میکنیم چه نیازی به امکانات در دوره آموزشی دانشگاهی داریم.مگر ما خودمان را مسلمان نمی دانیم ؟ یک مسلمان که تفاوتی بین برادران دینی خود قائل نمیشود و توانایی آنها را انکار نمی کند و همه باید یکسان آموزش ببینند و یکسان کار بکنند.همه علوم را برگدانیم به فلسفه.بنده تسلیم همه سخنان منطقی روان شناس سلامت عزیز شدم و با شما کاملا موافقم که همین روند آموزش در کشورمان ادامه پیدا کند و هر کسی خلاف آن متصور شود خائن است! و مامور دشمن!
محمد
Iran, Islamic Republic of
به عنوان دانشجوی روان شناسی سلامت اصلا دوست ندارم در دانشگاه بدون امکانات درس بخوانم. کاملا با آقای بخشانی که از رشته روانشناسی بالینی دفاع کردم موافقم. واقعا جملات حساب شده و دردها را به خوبی مطرح کردند.سخت طرفدار نظام روانشناسی هم هستند ولی مشکلات را می بینند ولی بعضی کورکورانه فقط یکی را کاملا می پذیرند یا کاملا رد می کنند.خوشحال میشوم اگر برای کار عملی با بیمار روبرو شوم تا سر کلاس بنشینم و قصه گوش کنم.از روان شناسان زاهدان ممنونیم که درد ما را هم گفتند و گله هم داریم که چرا روان شناسی سلامت را در نامه ننوشتند.
روانشناس سلامت
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز اتفاقا جنابعالی سخنان بنده را با عجله پاسخ می دهیدکجا بنده ادعا کردم دهه چهل روانشناسی سلامت بوده است .بنده عرض کردم روانشناسی سلامت در وزارت علوم آغاز شده پس با این استدلال که دوستان برای بالینی می کنند ،سلامت هم باید در محل تولد خودش بماند۲-بنده با آن قسمت سخنان دکتر که امکانات عملی و بیمارستانی در فرآیند آموزش دخالت داده شود مخالف نمی باشم .بنده مخالف انتقال کامل رشته ها به وزارت بهداشت هستم می شود وزارت علوم از امکانات بهداشت استفاده کند.یک مثال برای شما ،آیا رشته ژنتیک پزشکی تراست یا بالینی ؟چرا وزارت علوم این رشته را اداره می کند؟بین آنسان و حیوان هشتصد بیماری مشترک وجود دارد ؟چرا وزارت علوم بسیاری از رشته های کشاورزی و مرتبط با دام را اداره می کند؟کشاورزی به وزارت علوم مرتبط تر است یا به وزارت کشاورزی؟چرا أین رشته را به وزارت جهاد نمی دهند؟مهندسی صنایع به وزارت صنایع که صنعت و کارخانه ها را اداره می کند نزدیکتر است یا به وزارت علوم ومثالهای بسیار زیاد دیگری که وجود دارد.راه حل جدا کردن رشته نیست راه حل تمرکز در وزارت علوم و استفاده از امکانات سایر وزارتخانه است.
علی
Iran, Islamic Republic of
ژنتیک بالینی و ژنتیک پزشکی در دوره ارشد و دکتری در وزارت بهداشت و ژنتیک گیاهی و حیوانی در وزارت علوم هستند.هر کجا امکانات و شرایط آموزش بیشتر باشد در آنجا باید آموزش صورت گیرد.فعلا که در وزارت علوم روانشناسی بالینی و سلامت با سایر رشته ها فرقی ندارند و بهتر است همه پسوندها حذف شوند و روانشناسی فلسفه محور به جای این همه رشته پیشنهاد می گردد
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.