جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ / ۱۹:۱۹
کد مطلب: 39657
۰
۱

مشکلات یک انتقال از منظر رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره

مشکلات یک انتقال از منظر رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره
به گزارش میگنا «دکتر عباسعلی اللهیاری» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه رشته ای مانند روان شناسی بالینی و سلامت بیشتر نگاه پیشگیرانه دارد، گفت: روان شناسی در تمام کشورهای توسعه یافته بر پایه علوم انسانی است و نگاه پزشکی و درمانی به این رشته نادرست است.

وی با بیان اینکه «امروزه در دنیا روان شناسی بالینی و اجتماعی مطرح است» گفت: همه شاخه های روان شناسی به یکدیگر تنیده است و نمی توان بخشی از روان شناسی بالینی و سلامت را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتقل کرد و بقیه رشته ها مانند مشاوره ازدواج، تحصیلی غیره را در وزارت علوم نگاه داشت. زیرا برای درمان فرد، ابتدا از راهنما و مشاور و سپس از روانشناس بالینی بهره برده می شود.

وی با بیان این که نگاه پزشکی و دارویی به روان شناسی دیگر قدیمی و منسوخ شده است، گفت: بهتر است برای انتقال این رشته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با کارشناسان مرتبط مشورت شود زیرا دیگر زمان آزمودن خطا به سر آمده است.

اللهیاری گفت: مثلا اگر نوجوانی دچار اضطراب و افسردگی شده باشد، نمی توان با پزشکی به درمان وی پرداخت، بلکه به وی از منظر خودباوری، کنترل خشم و تفکر مشاوره داده می شود و پزشک با دارو امکان درمان وی را ندارد.
وی با بیان اینکه دیگر روان شناسی بالینی به روان شناسی کلینیکی و یا بیمارستانی تعبیر نمی شود، گفت: مفهوم روان شناسی بالینی یعنی اینکه روانشناس به سطح ادارک و شناخت فرد آگاهی پیدا کند و از آنجا آغاز به درمان کند و منظور از بالینی، بیمارستانی نیست.

اللهیاری گفت: نظرات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص کمبودها در حوزه آموزش دانشجویان روان شناسی بالینی و نیاز آنها به حضور در مکان ها درمانی درست است، ولی برای اصلاح این موضوع نباید رشته روان شناسی بالینی را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برد، بلکه باید وزارت بهداشت امکانی را مهیا کند که دانشجویان روانشناسی بالینی امکان حضور در بیمارستان ها مربوطه و کسب تجربه را پیدا کنند.

وی همچنین با تایید اینکه ممکن است روان شناسی چون برخی از پزشکان مهارت کافی برای درمان بیماران نداشته باشند ولی این موضوع به خاطر این نیست که روان شناسی بالینی در وزارت علوم قرار دارد، گفت: ما در سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور از چهار سال گذشته با ایجاد کمیسیون هایی سخت گیری فراوانی به اعطای پروانه مرکز مشاوره انجام دادیم و این حساسیت و سخت گیری ها را نیز بیشتر می کنیم.
لینک ورود به کانال میگنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
موافقم دوست عزیز،
۵۰ نفر کف ظرفیت هست صحبت از ظرفیت ۲۰۰ نفره در روانشناسی بالینی در شهرستان های کوچک هست که عمده اینها کارمند یا کسبه می باشند
حالا آقایان دلسوز انتقال روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت رو حذف می دونن، در جواب باید گفت حذف نیست بلکه تثبیت جایگاه علمی و حرفه ای می باشد
تثبیت جایگاه روانشناسی بالینی یا انتقال ان به وزارت بهداشت. ……..ااینکه متولی اموزش روانشناسی بالینی کدام وزارت باشد بنظر چندان مهم نیست.اما کیفیت اموزش و نطام مند و قانونمند شدن فرایند پذیرش دانشجو ،فرایند اموزش بالینی ؛رشد مهارتهای بالینی ؛ دسترسی به فیلد عملی و بالینی؛وجود اساتید با تخصص روانشناسی بالینی و…از هر چیز دیگری با اهمیت تر است و این عوامل موثر در اموزش در هر وزارتخانه ای بیشتر فراهم شود برای اموزش دادن روانشناسی بالینی مناسب تر است.نگاهی به دروس و کارورزیهای دوره فوق و دکتری روانشناسی بالینی بیانگر ان است که اموزش دانشجویان این رشته نیازمند فیلد اموزش بالینی و متخصصان روانشناسی بالینی کارازموده ومتبحر است.یه همین دلایل نگاهی به تاریخچه روانشناسی بالینی در ایران جایگاه رشته را وزارت بهداشت معرفی میکند و لذا روانشناسی بالینی به جایگاه اصلی اش برگشته است نه اینکه از وزارت علوم به بهداشت منتقل شده باشد.تاریخچه رشته بالینی حکایت دارد که اوایل دهه ۱۳۵۰اولین دوره کارشناسی ارشد بالینی در دانشکده پزشکی وبیمارستان روزبه در ایران راه اندازی شد.علیرغم اینکه رشته های روان شناسی در دانشکده ادبیات بودند.ختی وقتی اموزش عالی کشور یکپارچه بود باز هم روانشناسی بالینی در دانشکده پزشکی راه اندازی شد و هیات علمی انان شامل دکتر شاملو دکتر حق پرست و دکتر قاسم زاده و….در بیمارستان روزبه استقرار یافتند نه در گروه روان شناسی دانشکده ادبیات.با تعطیلی این دوره بعد از انقلاب مجددا انستیتو روانپزشکی تهران که مجموعه دانشگاه علوم پزشکی ایران است عهده دار اموزش روانشناسی بالینی شد .و روانشناسی بالینی در هیچیک از دانشگاههای وزارت علوم تربیت نمی شدند. در سال ۱۳۷۶ اولین دوره دکتری روانشناسی بالینی در دانشگاه علوم بهزیستی و علوم پزشکی ایران راه اندازی شد.انجمن روانشناسی بالینی از مجموعه انجمن های علمی وزارت بهداشت است نه علوم . اولین انجمن روانشناسی بالینی در پنجاهمین جلسه کمیسیونهای گروه پزشکی وزارت بهداشت تصویب شد و هنوز هم فعالیت دارد.و علاوه ارزیابی مدارک دانش اموخته های خارج از کشور درروانشناسی بالینی در هر دو مقطع ارشد و دکتری در وزارت بهداشت انجام میشود نه در وزارت علوم .ایا تعمق در این موضوعات گویای این واقعیت نیست که در صورت عملی شدن واگذاری مدیریت اموزش روان شناسی بالینی به وزارت بهداشت جایگاهش تثبت شده است نه اینکه از وزارت علوم به بهداشت انتقال یافته باشد ؟ ایا اموزش روانشناسی بالینی منسجم تر و نظامند و با کیفیت بهتری انجام نخواهد شد؟
دکتر بهروز دولتشاهی هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.