سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۵
کد مطلب: 39743
۸
۱۶
خدمت و گسترش با هزینه نابودی

رگبار خلاصی بر پیکر نیمه جان بهداشت روان و رشته روان شناسی بالینی در کشور

دکتر پرویز دباغی
رگبار خلاصی بر پیکر نیمه جان بهداشت روان و رشته روان شناسی بالینی در کشور
میگنا- دکتر پرویز دباغی؛ روان شناسی بالینی با ارسال يادداشتي براي سايت میگنا به اشاره به استانداردهای موجود ایجاد، گسترش و آموزش رشته روان شناسی بالینی در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه ها به مقايسه نحوه پذيرش و آموزش دانشجوي ارشد در دانشگاه آزاد اسلامي پرداخته است:
-

خدمت و گسترش با هزینه نابودی
در آستانه ورود به قرن بيست و يكم، بروز روز افزون استرس ها و مسائل رواني، اجتماعي، بحرانها، و ساير عوامل تخريب روان از يكسو و كاهش نقش منابع اصلی حمايتي مانند والدین و خانواده و نیز كمبود مراكز ارائه خدمات بهداشتي و درماني و نيروي انساني متخصص از سوي ديگر، مسئولان و متولیان امور بهداشت و درماني کشور را بر آن داشت تا به منظور تأمين، حفظ و ارتقاء سطح سلامتي آحاد جامعه، تدابير و سياست هاي جديدي را اتخاذ نمايند. از جمله اين سياست ها و ديدگاه ها مي‏ توان به گسترش مراکز آموزش عالی و نیز افزایش پذیرش و تربیت نیروی انسانی متخصص اشاره نمود. این تدابیر در برهه ای خاص از زمان با فرض موقتی بودن و نیز مفروضه های فدا نکردن تمامی کیفیت با کمیت و نیز جایگزینی خدمات به جای صدمات و فراهم نمودن حداقل ملزومات آموزش بالینی می توانست موثر باشد، با مروری بر وضعیت موجود و نقدی مختصر بر پیامد این تدابیر، با در نظر گرفتن شاخص های حداقلی استاندارد، بر خلاف اهداف مورد انتظار، به روشنی می توان جایگزینی کمیت با کیفیت، صدمات با خدمات، کاسبکاری علمی با فرآیند مستند، مبتنی بر شواهد و اثبات گرایی علمی را در عرصه سلامت روان و به ويژه تربیت نیروی متخصص و گسترش آموزش عالی رشته روان شناسی بالینی را مشاهده نمود.

در این نوشتار به عنوان نمونه، به یکی از شاخص های اصلی بهداشت روان، وضعیت پذیرش و آموزش و تربیت نیروی متخصص رشته روان شناسی بالینی در یکی ازسیستم های دانشگاهی کشور و مقایسه وضعیت موجود با استانداردهای موردنیاز، نگاهی اجمالی خواهیم داشت، شاید تلنگری باشد بر بیداری مسئولان و متولیان آموزش عالی و سلامت کشور و نیز ترکشی باشد بر پیکره اندکی از متخصصان شعار زده، سوداگر و کاسبکار حوزه بهداشت روان در کشور.

استانداردهای موجود ایجاد،گسترش و آموزش روان شناسی بالینی در مقطع کارشناسی ارشد
• الف: عضو هیات علمی مورد نیاز،"حداقل سه نفر دکترای تخصصی روان شناسی بالینی شامل یک نفر استادیار و دونفر دانشیار یا استاد،به علاوه وجود یک نفر دکترای روانشناسی بالینی به ازاء سه نفر دانشجوی ارشد.
• وجود یک نفر سوپروایزر آموزشی و بالینی به ازاء 6 نفر دانشجو در مرحله کارورزی
• وجود فیلد آموزش بالینی ،شامل بیمارستان، کلینیک، دوربین مداربسته یا اتاق آئینه،کتابخانه، سایت و.........
• فرآیند آموزش بالینی به صورت حداقل سه روز در هفته دوره کارورزی از بدو شروع به تحصیل
• هر عضو هیات علمی روان شناسی بالینی حداکثر استاد راهنمای سه پایان نامه در سال

وضعیت پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی در دانشگاه آزاد در سال 1395 و مقایسه آن با شاخص های استاندارد (دانشگاه های پیام نور،غیر انتفاعی و دولتی باشد در مجالی دیگر).
• تعداد مراکز و واحدهای پذیرش کننده دانشجوی دانشگاه آزاد 57 واحد دانشگاهی در کشور
• تعداد پذیرش دانشجو در هر واحد به طور بسیار خوشبینانه و میانگین در هر واحد 50 تا60  نفر دانشجو در سال
• مجموع پذیرش دانشجو حدود 3200 نفر در سال 1395

امکانات موجود دانشگاه:
• عضو هیات علمی دارای دکترای تخصصی روان شناسی بالینی 3 یا 4 نفر در کل کشور!!!!!!!!
• با توجه به استاندارد حداقل هیات علمی دکترای تخصصی روان شناسی بالینی صرفاً جهت اخذ مجوز پذیرش دانشجو 57 ضربدر 3 برابر 171 نفر ،کسری ،منفی 168 نفر به عبارتی دانشگاه مذکور برابر استاندارد تنها می تواند جهت یک واحد وحداکثر 6 نفر دانشجو در کل کشور پذیرش نماید.
• فضای آموزش بالینی رسمی صفرمرکزحتی اگر تمامی مراکز بیمارستانی و کلینیک های روانپزشکی و روان شناسی بالینی در کشور بسیج شوند پاسخگوی یک صدم این تعداد دانشجو در یک سال هم نمی باشند.!!!هر چند که برخی مراکز قرارداد با مراکز بیمارستانی دارند اما جه قراردادی!!!

• به ازاء یک استاد برای آموزش سه نفر دانشجو و استاد راهنما پایان نامه ها دانشگاه مذکور نیازمند داشتن 1067نفر دکترای تخصصی روان شناسی بالینی می باشد و این در حالی است که تعداد کل این متخصصان در کشور حدود 200 نفر می باشند و 150 نفر از این 200 نفر در دانشگاه های وزارت بهداشت حضور دارند و آموزش حدود 60 نفر دانشجو در سال در دانشگاه های وزارت بهداشت را بر عهده دارند. متوجه عمق فاجعه می شوید؟!!!!!!!!!
• سایت و کتابخانه وسایر ملزومات آموزشی بماند!!!
-
پیامد فرآیند موجود:
• بعد از دو سال آموزش نظری با چه کیفیتی بماند!! و یک پایان نامه .........از کجا و چگونه بماند!!!!!! و گذراندن تعدادی واحد کارورزی و پرداخت هزینه هاي بسيار و اما در کجا، با چه کیفیتی، زیر نظر چه کسی بماند!!!! همه این فارغ التحصیلان توسط سازمانی حرفه ای کمی زود یا دیرتر مفتخر به کسب مجوز ارائه خدمات روانشناختی و مشاوره به نیازمندان جامعه می شوند، اما چه متخصصانی،چگونه خدماتی و با چه شایستگی نیز بماند !!!!!!!!
حال چند سوال:
1-مقام عالي وزارت علوم و ریاست محترم شورای گسترش آموزش عالی کشور و ریاست محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، با کدام منطق، و بر اساس کدام معیار،شاخص اینگونه با سلامت روانی آحاد جامعه بازی می کنید؟ خدمت یا آسیب؟!!

2- وزیر محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشكي و متولیان محترم بهداشت و درمان کشور، سیستم پایش و نظارت امور بهداشت و درمان در این زمینه چرا هیچگونه اقدامی انجام نمی دهید؟!!!!!

3-سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور و اساتید متعهد و دلسوز آن، چرا هیچگونه واکنش،بیانیه،شکوائیه ای در این خصوص ارائه نمی نمايند؟!!!!
4- چرا هیچ سازمان،ارگان و مسئولی از این کاسبکاری و بازار بزرگ اقتصادی جلوگيري نمي كنند؟!!!

نظر شما چيست؟
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

جاوید
Iran, Islamic Republic of
درود بر آقای دکتر
که چه به عنوان استاد همیشه دلسوز بودن
و چه حالا که در روند انتقال تمامی هم و غمشون رو برای اعتلای این رشته میگذارن.
ای کاش اساتید دیگه به جای فکر کردن به منافعشون دلسوز دانشجو و بیمار بودن.
ولی افسوس...
م.ز
Romania
من قبول دارم که دانشگاه آزاد نسبت به امکاناتش دانشجو زیاد پذیرش میکنه و استاد خیلی سطح پایین هستند و اینکه کتابای خودشون به زور به خورد دانشجو میدن ولی طرز امتحان گرفتنشون وحشتناک و دور از تصوره در طول ترم چیزی یاد نمیدن ولی موقع امتحانات از رفرنسهای اصلی استفاده میشه مثلا برا سخصیت شولتز یا فیست کل کتاب البته به همراه کتاب خود استاد برا آسیب دیویسون دوجلد وکتاب استاد برا کل واحدها تاالان همین بود .بنابراین فک نکنم سواد دانشجویان دانشگاه آزاد پایین باشه چون مجبورند بخونند تا از نظر مالی متضرر نشن حداقل .وای در بحث تدریس و کارآمدی اساتید محترم واقعا موافق هستم که بسیار سطح پایین هستند
ایمان
Iran, Islamic Republic of
با نظرات دکتر دباغی موافق هستم باید وزارتین و سازمان نظام به طور فوری تکلیف این اقدامات سودجویانه دانشگاه آزاد را بگیرد که هم حق دانشجو را پایمال میکند هم حق استادان و هم حق رشته را.
علیپور
Iran, Islamic Republic of
با سلام و عرض ادب بسیار سنجیده و عادی بود استاد نمونه
صادق
Iran, Islamic Republic of
با سلام و درود خدمت همه دلسوزان نظام سلامت کشور
من به عنوان یک روانشناس بالینی دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی تمام فرمایشات استاد دباغی را تایید می کنم و امیدوارم مسئولین محترم در فکر چاره باشند
Iran, Islamic Republic of
با سلام
با تمامی فرمایشات دکتر دباغی کاملا موافق هستم کمیت و کیفیت آموزشی دانشگاه آزاد بماند خود دانشجویانی که پذیرش میشوند رو کجای دلمون بزاریم دانشجویی که ترم 3 کارشناسی ارشد هستش و معنی واژه های تخصصی رشته خودش رو به زبان خارجی نمیدونه، دانشجوی غیر مرتبطی که اصطلاحات تخصصی رو حالیش نیست و شیمی و فیزیک پذیرش شده...با کدامین استانداردهای آموزشی تبدیل به روانشناس بالینی خواهد شد؟!!!! در گذشته یکی از فاکتورهای پذیرش دانشجو توانمندی ذهنی و استعدادهای بالا بود که در این دوره ها حقیقتا به افسانه پیوسته و احتمالا نه همه پذیرفته ها که اکثرا انها خصوصا در واحدهای دانشگاهی درجه 3 و 4 و حتی 5 به جرات میگم حتی همون ضریب هوشی 100 رو هم ندارن و بعد همین ها فردا پس فردا وارد کار مشاوره و درمان میشن و بدا به حال اون مراجع و بیماری که به امید درمان درخواست دریافت سرویس میکنه...
ص
Iran, Islamic Republic of
سلام دوست عزیز .اگر کمبودی درکیفیت سواد شماوجود دارد مطمئن باش که مشکل از طرف شخص شما بوده است که برای مدرک درس حفظ کردین وچیزی یادنگرفتین وگرنه مشکل دانشگاه واستاد نبوده کسی اگه واقعا به فکرمریضای کشوردراین زمینه باشه مطمئنن به دنبال علم مورد نیاز وتجربه آن میره نه آنکه فقط فکرمدرک وکاسبی ازاین رشته باشه ....!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
با ص موافقم
بهنام
Iran, Islamic Republic of
با سلام
درود بر آقای دکتر دباغ که با تحلیلی کمی و کیفی وضعیت فعلی رشته روانشناسی بالینی را توصیف کردند. بهنام براتی
ص
Iran, Islamic Republic of
مگردردانشگاههای دولتی برای رشته ی بالینی چه امکاناتی وجود دارد ؟چرا فقط آزاد ؟ومطمئنم که آن امکاناتی که دردانشگاه آزاد وجود دارد نصف آن نیز دردولتی ها وجود ندارد ...
رضا
Iran, Islamic Republic of
درررووود بر دکتر
سپاس از نگاه ژرف شما که بیانگر واقعیت موجود هست ولی ظرفیت خیلی بیشتر از ۶۰تا هست بلکه ۱۵۰تا ۲۰۰نفر هست
سید محمد حبیبی
Romania
با سلام و احترام
من ازمطالب جناب آقای دکتر پرویز دباغی؛ که خیلی فنی نوشته بودند چنین برداشت کردم که انتقادی نقادانه و تذکر آمیز در مورد ادعای متولی شدن بر روانشناسی بالینی، را به دوسو داشته هم به وزارت بهداشت و درمان، هم به بی تفاوتی مسولین نظام روان شناسی، در مورد کیفیت پائین آموزه های روان شناختی که منجر به ارائه خدمات نه ، که به صدما ت می شود، ایراد گرفته است .
من با آن بخش از نظریات ایشان که مبتی بر پذیرش منطقی دانشجوکه مناسب با امکانات کافی باشد و کیفیت در آتش کمیت نسوزد موافقم و با هرگونه پذیرش دانشجو که با نیت جذب درامد واقتصاد برای تامین هزینه های دانشگاه باشد باشد با نظرمخالف ایشان کاملا موافقم.
اما یادی ازآن سال های دور در تایید مطالب آقای دکتر پرویز دباغی، از اساتید دانشگاه آذرآبادگان سابق و دانشگاه تبریز امروز
دکتر محمد حسین سروری استاد روان شناسی آزمایشگاه روان شناسی سال 1355
دکتر محمد خانلو استاد روان شناسی "رشد" سال 1355
دکتر مرتضی الستی دکترای آمار "آمار و روش تحقیق" سال 55
دکتر هاشمی قوچانی درس زیست شناسی و ژنتیک سال 1355
پر فسور دکتر حبیب الله ربانی استاد روان شناسی " درس روان شناسی عمومی" سال 1355
دکتر حسین خلیقی استاد درس " فلسفه فلیسین شاله" سال1355
دکتر مینایی فر " درس روان شناسی رفتار" 1355سال
دکتر محمد مقیمی آذر " درس روان شناسی کودک" سال 1355
دکتر احد زر فروشان استاد "درس جامعه شناسی" سال 1355
وبازهم در تایید مطالب آقای دکتر پرویز دباغی می خواهم به عرض برسانم دریک دانشکده، این همه استاد برجسته روان شناس، در دانشکده های امروز کجا سراغ دارید! که درآن موقع گاها تعداد دانشجویان از تعداد استادید کمتر بود! این یعنی کیفیت . من نام آن اساتید عزیزرا در آن سال ها هیچوقت از یاد نخواهم برد. که اگر هنوز زنده اند خدا نگهدارشان و اگر به رحمت ایزدی پیوسته اند روح شان شاد.
سید محمد حبیبی روان شناس بالینی
علی
احسنت بر جناب آقای دکتر، کاش می شد. به نظر این مسئله بسیار جدی است . امامتاسفانه توجهی نمی شود
علی
Iran, Islamic Republic of
این آماری که آوردی شده از چه منبعی هست دکتر لطفا در این خصوص توضیح دهند
نظفریان
Iran, Islamic Republic of
با سلام و درود فراوان بر استاد دکتر دباغی عزیز بسیار سنجیده و زیبا بود.
Iran, Islamic Republic of
درس خواندن شما و ناصر گودرزی با سهمیه های ارتش آن هم وقتی بعنوان درجه دار استخدام شدید و دیدید راحت ترین رشته برای اینکه از درجه داری برید بیرون رفتید روانشناسی خوندید هم جزو همین رگبار بر پیکره نحیف بهداشت روان کارکنان ارتش به حساب میاد
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود