شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - 25 Sep 2021
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ / ۰۰:۱۴
کد مطلب: 39772
۰
۴
در پی انتشار تصاویر خودزنی دانش‌آموزان، رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی تشریح کرد

هیجانات منفی دانش‌آموزان و نظام ناکارآمد تعلیم و تربیت

کورش محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دستور اکید مقام معظم رهبری مبنی بر پیگیری آسیب‌های اجتماعی در مدارس و همچنین انتشار فیلمی از  خودآزاری و خودزنی دانش آموزان دختران در فضای مجازی، اظهار کرد: به موضوع دانش‌آموزی که به مرحله‌ای می‌رسد که به خودش آسیب می‌رساند نمی‌توان تک بعدی و سطحی‌نگر نگریست و پیرامون آن اظهار نظر کرد.

وی افزود: نظام تعلیم و تربیت ما یک نظام کارآمد برای سیستم پرورشی و رشد نیازهای غیردرسی و اجتماعی فرزندان نیست و همیشه از خلاء آن رنج می‌بریم، متاسفانه آموزش و پرورش بیشتر  رقابت و استرس و قهر با کتاب را آموزش می‌دهد.

رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی با بیان اینکه ریشه خودزنی دانش‌آموزان را باید در پروسه تربیتی جامعه جست‌وجو کرد گفت: به نظر می‌رسد این حرکت به نوعی اعتراض برخی دختران ما به فرآیند تربیتی است که جامعه برایشان در دستورکار قرار داده است. در خانواده‌های ما همچنان نگاه مردسالارانه و ابزاری به دختران حاکم است و اگر چه خانواده‌ها قواعدی دارند اما دغدغه‌شان برای دختران کفایت نمی کند و ما مهارت تربیتی لازم را برای تربیت دخترانمان نداریم و برخوردهای سهل گیرانه و سخت‌گیرانه را شاهدیم که هر دو آسیب رسان است.

محمدی ادامه داد: همه دختران از مهارت لازم برای مواجهه با مسائل اجتماعی برخوردار نیستند و امروز شاهد هستیم که خشونت به عنوان یک پدیده و هیجان منفی در میان نوجوانان و جوانان ما شکل گرفته است. به عنوان مثال در خانواده‌ای که دختر را از ارتباط با جنس مخالف منع می‌کنند اما برنامه‌ای برای توانمندسازی و ماهرسازی مواجهه با جنس مخالف ندارند، طبیعی است که این دختر با مجموعه‌ای از نداشته‌ها وارد جامعه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وقتی شخصی به مرز خودزنی می‌رسد و با تیغ به جان خودش می‌افتد و اتفاقا به احساس لذت و آرامش می‌رسد، این هشدار را می‌دهد که از وجود خودش و زندگی‌اش احساس رضایت نمی‌کند اظهار کرد: چنین فردی  با خود به عنوان یک انسان و شهروند در جامعه سرآشتی ندارد و احساس تعلق به خود نمی‌کند و در نهایت این روش را راهی برای تخلیه هیجانات درنظر می‌گیرد.

رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی افزود: این اقدام، یک پرخاشگری مازوخیستی است و چندان ارتباطی میان آن با خشونت های بیرونی نمی‌توان پیدا کرد. خشونت داخلی و درونی علیه خود فرد ریشه در بسیاری مسائل دارد. این شخص به خودش آسیب می‌رساند تا فشار و استرسی که ناشی از نداشته‌های او در طول زندگی است را تخلیه کند.

محمدی با تاکید بر اینکه ریشه این قبیل آسیب‌های اجتماعی را باید در سیستم تعلیم و تربیت یافت عنوان کرد: معتقدم اگر آموزش و پرورش ما بر اساس دو واژه "آموزش" و "پرورش"  به حد کافی و صددرصدی عمل کند هیچ آسیبی در جامعه نخواهیم داشت. آموزش و پرورش عاملی قوی و دارای نقش در این میان است. آموزش و پرورش ممکن است اعتیاد را به صورت مستقیم ترویج نکند، اما مهارت کنترل خشم و حل مسئله را نیز منتقل نمی‌کند.

وی افزود: باید به پایه‌های تعلیم و تربیت بازگردیم.  آموزش و پرورش به حوزه امور تربیتی و مشاوره به عنوان ضعیف ترین بخش خود می‌نگرد و ما در مدارس ابتدایی مشاور نداریم و در  دوره راهنمایی و در متوسطه هم مشاور به ازای هر تعداد دانش آموز چندین ساعت در هفته تعلق می‌گیرد. از سوی دیگر مشاوران مدارس کسانی هستند که درگیری های شغلی و دغدغه‌های شخصی شان به قدری زیاد است که نمی‌توانند به دانش آموزان رسیدگی کنند.

رییس انجمن آسیب شناسی اجتماعی پیرامون عدم تخصص مدار بودن امر مشاوره در مدارس و ضعف معلمان برای شناسایی دانش آموزان در معرض خطر و کمک به آنها گفت: معلم های ما پرورش یافته همین نظام تعلیم و تربیت و گرافیکی از همان دانش آموزان دچار مشکل هستند، آنها ماهر نبوده و لزوما حتی در رابطه با حل مشکلات فرزندان خود هم از توانمندی لازم و کافی برخوردار نیستند.

محمدی ادامه داد: این در حالی است که اولیای دانش آموزان و دست اندرکاران امر آموزش وپرورش هم با این موضوع کنار آمده‌اند و گویی بیش از این نمی‌توان کاری برای دانش آموزان کرد. واضح است که باید این نظام  ناکارآمد تغییر کند، هرچند اگر نظام تعلیم و تربیت می‌خواست که اثرگذار  باشد تا کنون تاثیر خودش را گذاشته بود اما عملا شاهد هستیم که نمی‌تواند جوابگوی نیازهای پرورشی دانش آموزان باشد. معتقدم آموزش و پرورش در هر جامعه‌ای متضمن اخلاق و حافظ سرمایه‌های اجتماعی آن جامعه است.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مشاور
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مشکلاتی نظیر خودزنی به عنوان مشکلاتی چند وجهی هستند که ریشه در چند عامل دارند. عواملی مثل تایید همسالان, بی هویتی قشر نوجوان و نرسیدن به هویت سالم, بی تفاوتی والدین, مشکلات اقتصادی و ... یک جز از مشکل به عدم کارآمدی نظام تربیتی و پرورشی آموزش و پرورش بر می گردد. دانش آموزی که ساعت ها در خانواده و گروه همسالان قرار دارد و ساعات کمی در مدرسه حضور دارد و مشاوری که نهایتا براساس تعداد دانش آموز 2 روز در مدرسه حضور دارد(آن هم تازه در مدارس بزرگ 2 روز حضور دارد) چه انتظاری از مشاور می توان داشت. به مشکل کدام یک از دانش آموزان باید رسید. مشکلات زیاد است و نهادهایی که وظیفه و نفش دارند این مشکلات را پاسکاری می کنند
مشاور2
Iran, Islamic Republic of
بنده نیز با نظر همکار مشاور کاملا موافقم زمانی که زمان حضور مشاور در مدارس محدود و با امکانت حداقلی به لحاظ ابزاری و حمایتی در مدارس مواجه اند و همچنین غالبا مشاوران در بسیاری از مسائل اموزشی و تربیتی نقشی حاشیه ای در سایه قدرت اجرایی دیگر عوامل آموزشگاه پیدا می کنند و در بروکراسی ها اهمیت رابطه صمیمانه و دوستانه مشاور و حضور او در بین دانش آموزان مغفول می ماند... آیاانصاف است که قضاوتها درباره عملکردمشاوران بدینسان باشد ؟؟
مشاوری از تهران
Iran, Islamic Republic of
لطفا هنگام نظردادن درمورد مشکلات خانوادگی مشاوران به این نکته هم توجه شود که هر 15 دانش آموز یک ساعت مشاور تعلق میگیرد.بنده به تنهایی مشاور 550 نفر در دوره اول متوسطه هستم.با ساعت کاری .6 ساعت درس تفکر می دهم.بناست 8 ساعت هم در حدود 6 هفته به کلاس های نهم مراجعه و بخش آخر کتاب فن اوری را تدریس نمایم.
حال شما این معادله چند مجهول رابرایم حل نمایید که چگونه با ساعت وقت آزاد می توان مشاور خوبی برای 550 نفر بود؟
مشاور
Romania
كاملا موافق هستم ...........
انگ یا استیگما؛ مشکلی واقعی در درمان بیماران روانی
کدام خواستگار شما را خوشبخت می‌کند؟
سندروم توره یا سندروم تورت را بشناسید!
شناخت انواع سبک زندگی در روانشناسی
چگونه استاد دانشگاه شویم؟/ تمام نکات لازم برای رسیدن به کرسی دانشگاه
چگونه در مقابل افراد خودخواه از خودمان حفاظت کنیم؟
در مورد مسائل جنسی چگونه با فرزند خود صحبت کنیم؟ نکته‌ها و پیشنهادهایی برای والدین
۱۵ روش تقویت روحیه و انرژی مثبت در زندگی
زن‌ها بوی ترس را می‌فهمند؟
قوانین خانه امن
اختلالی که با تغییر فصل خود را نشان می‌دهد
پنج مهارت افراد موفق که در مدرسه یاد نمی‌گیریم
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.