پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۸:۳۴
کد مطلب: 39882
۰
وضعیت رگ‌های خونی خود را بهتر بشناسید

این نشانه‌ها صدای ناقوس مرگ است

این نشانه‌ها صدای ناقوس مرگ است
بیماری گرفتگی عروق کرونر قلب یک بیماری بسیار جدی است که هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود. دانستن هشدارهای پزشکی و نشانه های این بیماری خطرناک را که سالانه باعث مرگ میلیون ها انسان می شود، مهم‌ترین راهکار جلوگیری از این بیماری است.
 
قلب برای پمپاژ خون به اندام های بدن و رساندن اکسیژن و مواد مغذی به رگهایی باز نیاز دارد. در اثر بیماری گرفتگی عروق کرونر رگهای بدن دچار تنگی و گرفتگی می شوند و هنگامی که این گرفتگی کامل شود، ایست قلبی ایجاد می شود.
 
علائم این بیماری در مراحل اولیه بسیار نامحسوس است و در زمان هایی که فرد فعالیت بدنی شدید مثل تمرینات سنگین ورزشی یا بالا رفتن از پله را انجام می دهد، به طور ناگهانی دردی شدید را در قفسه سینه سمت چپ بدن خود احساس می کند.
 
درد معمولاً پس از مدتی و با استراحت از بین می رود. اما همین احساس مهم زنگ خطر جدی برای احتمال گرفتگی عروق به شمار می‌رود.
 
از جمله سایر قسمت های بدن که در اثر گرفتگی عروق کرونر دچار درد می شوند گردن، بازو و پشت کمر است.
 
تنگی نفس هم یکی دیگر از علائم گرفتگی عروق محسوب می‌شود، زیرا بدن نیاز به انرژی بیشتری برای پمپاژ خون دارد.
 
بر اساس آمارها، زنان بیشتر از مردان دچار گرفتگی عروق کرونر قلب و سکته قلبی می شوند و گاهی این عارضه هیچ علائم قبلی ندارد به طوری که کاملا ناگهانی با ایست قلبی رخ می‌دهد.
 
کارشناسان توصیه می کنند در صورتی که افراد دارای سابقه ابتلا به بیماری هایی چون دیابت، فشار و چربی خون بالا، اضافه وزن، استرس شدید هستند یا در بین اعضای خانواده آنان موارد ابتلا به این بیماری وجود دارد، سریعاً به مراکز اورژانس بیمارستانی مراجعه کنند؛ زیرا ممکن است هر لحظه دچار ایست قلبی و حتی مرگ ناگهانی شوند.
 
کارشناسان دلایل متعددی را برای بروز این بیماری نام می برند که از آن جمله سابقه خانوادگی و وجود  ژن هایی است که باعث تنگی و گرفتگی عروق خونی می شود و در برخی افراد به صورت مادرزادی وجود دارد و آنها را درمعرض ریسک بالاتر سکته قلبی قرار می دهد.
 
یائسگی در بانوان نیز یکی دیگر از دلایل بروز گرفتگی عروق قلبی و بالا رفتن حمله قلبی است به همین دلیل توصیه می شود زنان پس از یائسگی حتماً تحت نظر یک متخصص قلب قرار داشته باشند و دقت فراوان بر وزن و رژیم غذایی خود داشته باشند.
 
استعمال دخانیات بوی‍ژه سیگارهم یکی دیگر از موارد تشدید کننده حملات قلبی است وافراد باید برای حفظ سلامت قلب خود بویژه در دوران میانسالی و سالمندی از مصرف سیگار خودداری کنند و حتی اگر سیگار می کشند در اولین زمان مصرف آن را ترک کنند تا جلوی خطرات احتمالی را بگیرند.
 
فشار خون بالا و کنترل نشده هم یکی دیگر از دلایل سخت و ضخیم شدن شریان های خونی و ایجاد بیماری گرفتگی عروق کرونر است. افراد مبتلا به فشار خون بالا حتماً باید تحت نظارت پزشک باشند و از دارو در صورت نیاز استفاده کنند و رژیم غذایی مخصوص داشته باشند.
 
استرس بالا تنها باعث ناراحتی و نگرانی و نیز بیماری های روحی و روانی نمی شود بلکه می تواند اثرات مخربی بر عملکرد شریان های قلبی داشته باشدو سبب گرفتگی آنها و افزایش خطر سکته قلبی شود.
 
دیابت نوع دو و اضافه وزن نیز بر عروق قلبی اثراتی منفی می گذارند و باعث سخت شدن آنها می شوند.
 
گرفتگی عروق کرونر را باید جدی گرفت زیرا می تواند باعث مشکلاتی چون تنگی نفس، آریتمی قلبی، بروز حمله قلبی و آسیب دیدن عضله قلب و نارسایی قلبی شود.
 
در صورت نیاز به جراحی پزشکان با ابزارهای خاصی شریان ها را باز می کنند و یا از رگهای دیگر بدن به عنوان یک مسیر اضافه برای خون رسانی به قلب استفاده می کنند.
 
فرد پس از جراحی باید توجه خاصی بر سلامت خود داشته باشد و علاوه بر مصرف داروها و داشتن رژیم غذایی چکاپ های پزشکی را در زمان های منظم انجام دهد.
 
منبع: Mayoclinic
 
باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو