کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یافته‌های محققان آلمانی نشان می‌دهد

مردم تمایل کمتری به مشاهده عکس سلفی دیگران دارند

خبرگزاری ایسنا migna.ir , 25 بهمن 1395 ساعت 16:35

یافته‌های تحقیق محققان دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان در مونیخ آلمان حاکی از آن است که مردم به ثبت و اشتراک‌گذاری تصاویر خود (سلفی) علاقمند هستند اما دوست ندارند سلفی‌های ارسالی دیگران روی رسانه‌های اجتماعی را ببینند.


به گزارش زی‌نیوز،این پژوهش نشان داده که مردم سلفی‌های خود را معتبرتر از دیگران می‌دانند.

محققان یک نظرسنجی آنلاین برای ارزیابی انگیزه‌ها و قضاوت‌های افراد در هنگام گرفتن و مشاهده عکس‌های سلفی انجام دادند و طی آن 238 اتریشی، آلمانی و سوئیسی را بررسی کردند. آن‌ها دریافتند 77 درصد از شرکت‌کنندگان بطور منظم عکس سلفی می‌گیرند.

به گفته پژوهشگران، یک علت امر می‌تواند سازگارسازی با استراتژی‌های متداول خودنمایی مانند "خودتبلیغی" و "خودافشایی" باشد. سلفی به عنوان یک ابزار تبلیغ خود، مخاطب را به بررسی ویژگی‌های مثبت فرد دعوت می‌کند. همچنین از لحاظ خودافشایی، سلفی می‌تواند برای به دست آوردن احساس همدردی دیگران لحظه‌های خصوصی کاربر را با سایر جهان به اشتراک بگذارد.

نوع سومی از خودنمایی به عنوان "کتمان حقیقت" طبقه‌بندی شده که در آن، کاربران خود، دستاوردها و قابلیت‌های خود را بی‌اهمیت به تصویر می‌کشند.

شرکت‌کنندگانی که بیشترین امتیاز را به خودتبلیغ و خودافشا داده بودند، بیشتر به گرفتن سلفی علاقمند بودند تا آن‌هایی که نمره بیشتری در گروه "کتمان حقیقت" بدست آورده بودند.

محققان همچنین دریافتند که به رغم آنکه 77 درصد شرکت‌کنندگان بطور منظم سلفی می‌گرفتند، 62-67 درصد آن‌ها با عواقب منفی احتمالی این کار مانند تاثیر آن بر عزت نفس موافق بودند.

درک منفی آنها از سلفی همچنین توسط 82 درصد از شرکت‌کنندگان نمایش داده شد که نشان می‌دهد آن‌ها بیشتر علاقمند به مشاهده تصویرهایی غیر از سلفی در رسانه‌های اجتماعی هستند.

با توجه به این نگرش درباره ارزش ظاهری، سلفی‌ها نباید به این درجه از محبوبیت برسند. این پدیده که بسیاری از مردم بطور منظم از خود عکس می‌گیرند اما بیشتر آن‌ها این تصاویر را دوست ندارند، از سوی محقان "پارادوکس سلفی" نامیده شده است.

کلید این پارادوکس احتمالا در شیوه مشاهده سلفی‌های خود توسط شرکت‌کنندگان در مقایسه با سلفی‌های دیگران است. آن‌ها احتمالا انگیزه‌های خودنمایی بیشتر و اعتبار کمتری را برای سلفی‌های دیگران در مقایسه با خودشان قائل می‌شدند.

این پژوهش در مجله Frontiers in Psychology منتشر شده است.

 


کد مطلب: 40045

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/40045/مردم-تمایل-کمتری-مشاهده-عکس-سلفی-دیگران

میگنا
  https://www.migna.ir