پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۵:۱۹
کد مطلب: 40099
۲

رفتارهای پرخطر فرزندان از دوران کودکی پیشگیری شود

رفتارهای پرخطر فرزندان از دوران کودکی پیشگیری شود

میگنا: جاوید ثمودی در گفت و گو با ایسنا تصریح کرد: بسیاری از رفتارهای پرخطر ریشه روانشناختی دارند و متناسب با شرایط روحی و روانی افراد اتفاق می افتد از این رو باید این رفتارهای پرخطر به طور جدی مورد ارزیابی و پیشگیری قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: آسیب های اجتماعی و اعتیاد از رفتارهای پرخطری است که متاسفانه گاهی در سنین کودکی و نوجوانی، گریبانگیر فرزندان می شود.

آموزش و یادگیری می تواند مانع از انجام بسیاری از رفتارهای پرخطر شود که در این زمینه خانواده ها و مراکز آموزشی و رسانه ها نقش مهمی در ارائه آموزش دارند.

تغییرات جسمی و روحی و رشد و تحول در روابط اجتماعی از عواملی است که اگر همراه با آگاهی و شناخت نباشد می تواند با رفتارهای پرخطر همراه شود.

این روان شناس اجتماعی با تاکید بر اهمیت شناخت شیوه‌های فرزند پروری و راهکارهای مراقبت از فرزندان بیان کرد: گرایش به سبک های زندگی نابهنجار، گرایش به خشونت، گرایش به مصرف دخانیات و حتی مواد مخدر و تاثیرپذیری از فضای مجازی از جمله خطراتی است که کودکان و نوجوانان را تهدید می کند. با فراگیری شیوه های فرزند پروری و مراقبت منطقی از فرزندان می توان بخش زیادی از ناهنجاری ها را از میان برد.

ثمودی بیان کرد: کودکان طلاق، فرزندان برخی از والدین با رفتارهای پرخطر، سکونت در محل های پرخطر، رفت و آمد با افراد نابهنجار و هنجارشکن، سابقه شکست تحصیلی، تحقیر فرزندان و نادیده گرفتن اعتماد به نفس کودکان هر یک می تواند کودک را به سمت و سوی رفتارهای پرخطر سوق دهد.

وی بیان کرد: ایجاد ارتباط دوستانه با فرزندان، کنترل های نامحسوس، عزت نفس دادن به کودکان، استفاده از ابزارهای تشویق به جای تنبیه، ایجاد پیوند بیشتر میان خانه و مدرسه، دادن مسئولیت به فرزندان و جلب اعتماد کودک می تواند مانع از بسیاری از رفتارهای پرخطر شود.

این روانشناس اجتماعی در پایان عنوان کرد: اگر خانواده و مدرسه و رسانه بتواند به درستی به فرزندان مهارت های نه گفتن و دوری گزیدن از ناهنجاری ها را یاد بدهد می توان کودکانی سالم به لحاظ اجتماعی و اخلاقی تربیت کرد.

وی گفت: بی شک رفتارهای پرخطر تنها فرد را درگیر نمی کند و می تواند آسیب های اجتماعی و خانوادگی به وجود بیاورد از این رو خود را در کنترل رفتارهای پرخطر در فرزندان و کودکان سهیم بدانیم و بی تفاوت از کنار آن عبور نکنیم.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...