کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دوستی با مردم دانا نکوست

4 اسفند 1395 ساعت 12:37

اندک دان، بسیارگوست! ثمر علم ای پسر عمل است ورنه تحصیل علم دردسر است جور !!! به ز مهر پدر. دانا داند و پرسد، نادان نداند و نپرسد!


دانایی توانایی است. دانستن را کار بستن باید. علمِ سطحی یک سره قیل است و قال. نادان را به از خاموشی نیست. یا سخن دانسته گو ای مرد نادان! یا خموش! عالم ناپرهیزکار.
دشمن دانا که غَمِ جان بود
بهتر از آن دوست که نادان بود

مدت چند روزی است نمی دانم چرا این شعر زیبا در ذهنم مرور می شود که بر زمینت می زند نادان دوست.
مي گويند: " نادان" را از هر طرف که بنویسی " نادان" می شود!
دوستی با مردم دانا نكوست
دشمن دانا به از نادان دوست
دشمن دانا بلندت می‌کند
بر زمینت می‌زند نادان دوست

امام علي (ع) : عَدُوّ عاقِل خَیر ٌمِن صَدیق جاهل
دشمن دانا از دوست نادان بهتر است گنج حکمت یا احادیث منظوم، عاقل و جاهل، ص: ۹۸
مصداق مفهوم اين شعر اينست كه دشمن همواره قصد آزار و اذيت و ضربه زدن و نابودی ما را دارد و چون ما این را متوجه هستیم، کاملا مراقب او بوده در حال خنثی نمودن توطئه های دشمن هستیم بنابرین با حواس جمع، همه توان و امکانات خود را برای شکست نخوردن و غلبه نمودن بر دشمن بکار می بندیم و دائما مراقب تک و پاتک های او خواهیم بود و در این راه با تکیه بر خداوند و تفکر صحیح ، قوی و قدرتمند شده ، در مسیر زندگی اوج خواهیم گرفت.
اما چون از دوست خیالمان راحت است، اگر این دوست از دانائی لازم برخوردار نباشد و ما متوجه این خصلت او نباشیم ممکن است با تکیه بر او از مسیر اصلی زندگی دور شویم و خسارات جبران ناپذیری به ما وارد گردد.
ریشه این شعر زیبا در کلام امام علی (ع) نهفته است حضرت در این باره فرموده اند: همنشيني با دوست خردمند، زندگي بخش جان و روح است. دشمن با خرد براي تواز دوست نادان مطمئنتر است.

چند نمونه:
دشمن دانا بلندت می‌کند:
۱- وقتی با دشمن یا رقیب دانا، زیرک و کاربلد بخواهی مبارزه کنی برای عدم شکست باید خودت را قوی کنی.
۲- دشمن و رقیب دانا این فرصت را برایت فراهم می‌کند که روش‌های مبارزه و به طور کلی دانایی را ازش بیاموزی چه ببری چه ببازی
۳- به طور کلی قرار گرفتن در برابر دشمن دانا باعث قوی شدن خودت هم می‌شود.

بر زمینت می‌زند نادان دوست:
۱- راهنمایی غلط
۲- دوستی خاله خرس‌گونه - ضرر رساندن به خیال منفعت
۳- اثرگذاری ناخودآگاه و توسعه‌ نادانی
 
البته بعضی افراد "نادان" برای استفاده شخصی خودشان بسیار هم به موقعش " دانا" می شوند. اما در هر صورت دوستی با این افراد در دراز مدت باعث به زمین خوردن انسان می شود.
ترجیحا هر کسی باید با افراد دانا طرح دوستی بریزد، اما اگر قرار باشد بین دشمن دانا و دوست نادان یکی را برگزیند، همان بهتر که با افراد دانا دوستی برگزیند حتی اگر دوست مان نداشته باشند.


کد مطلب: 40139

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/40139/دوستی-مردم-دانا-نکوست

میگنا
  https://www.migna.ir