کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با بیماران اعصاب و روان مهربانتر باشیم

8 اسفند 1395 ساعت 15:26

فرهنگ مردم در برخورد با بیماران روانی در سال های اخیر مقداری بهتر شده اما هنوز در جامعه ما به بیماران روانی با دید یک بیمار و مریض نگاه نمی شود و رسانه ها باید در این زمینه فرهنگ سازی کنند؛ این سخنان دکتر جلال شاکری رییس بیمارستان فارابی کرمانشاه است که معتقد است فرهنگ سازی کلید رفع بسیاری از مشکلات اینچنینی است.


به گزارش ایرنا؛ تصور عمومی از یک بیمارستان اعصاب و روان و بیماران موجود در آن در گذشته یک نگاه منفی و بد فارغ از بیمار بودن اشخاص بستری و یا مراجعه کنندگان به آن بود، بیمارانی که جامعه برای بهبودی بیماری آنها کمکشان نمی کرد و غیر از درد بیماری خود، نگاه منفی اطرافیان هم آنها را آزار می داد.

خانواده هایی که بیمار روانی داشتند از ترس همین نگاه های منفی خانواده ها نمی خواستند بیمارشان را به بیمارستان های اعصاب و روان ببرند و این پنهان کاری آنها، فرد بیمار را بیشتر آزار می داد و ترس از نگاه های بد جامعه هرگز اجازه مداوا را به او نمی داد.

در سال های اخیر به لطف گسترش رسانه ها و نفوذ آنها در اعماق جامعه، بسیاری از نگاه های افراد تغییر کرده و به مانند گذشته شاهد نگاه های منفی مردم به بیماران مختلف از جمله اعصاب و روان، ایدز، اعتیاد و سایر موارد مشابه نیستیم.

در استان کرمانشاه که سال های به صورت مستقیم درگیر جنگ بود و شهرها و روستاهای آن بارها مورد بمباران دشمن قرار گرفت، بار بیماری های اعصاب و روان به تبع بیشتر است و اگرچه سال ها از پایان جنگ می گذرد اما تبعات آن همچنان بر روی اعصاب و روان مردم باقی مانده است.


بیمارستان فارابی کرمانشاه
به عنوان مرکزی درمانی تخصصی اعصاب و روان یکی از مراکز مهم منطقه غرب کشور است که از 40 سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون قطب درمانی بیماری های اعصاب و روان منطقه است.
برای اطلاع مردم از چگونگی ارایه خدمات و آشنایی با تغییرات صورت گرفته در این مرکز نشست خبری با حضور رییس و مدیر بیمارستان صورت گرفت و آنچه در سال های اخیر در این بیمارستان در زمینه های توسعه ای صورت گرفته و همچنین برنامه های آینده این مرکز برای خبرنگاران تشریح شد.
بیمارستان فارابی کرمانشاه دارای پنج درمانگاه روانپزشکی، مغز و اعصاب، قلب و عروق، مشاوره روان شناسی و درمانگاه متادون است.
همچنین در این بیمارستان خدمات پاراکلینیکی مانند آزمایشگاه، تصویربرداری، داروخانه، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی، نوارعصب، نوارمغز و شوک (ECT ) ارایه می شود.

**تلاش رسانه ها برای فرهنگ سازی بیشتر شود
به اعتقاد رییس بیمارستان فارابی کرمانشاه رسانه ها در فرهنگ سازی برای تغییر نگاه ها به افراد دارای بیماری اعصاب و روان بسیار مهم است تا جاییکه باید از طریق رسانه ها به خانواده هایی که بیمار روانی دارند باید آموزش دهیم که چگونه با بیمار خود رفتار کنند.
دکتر جلال شاکری یادآور شد که ما در بیمارستان فارابی دست نیاز به طرف مردم و سازمان های مردم نهاد دراز می کنیم که به ما کمک کنند که در جامعه با نگاه تحقیر آمیز به بیماران روانی نگاه نکنند.
او تاکید کرد در سطح جامعه اگر با بیماری روانی روبرو شدید ابتدا به او به عنوان انسانی که روانش به دلایل مختلفی دچار آسیب شده احترام بگذارید و سپس او را به بیمارستان فارابی ارجاع دهند تا بیمار را مداوا کنیم.

او بر ارتباط مستمر خبرنگاران رسانه ها با بیمارستان فارابی تاکید کرد و گفت: از طریق رسانه ها باید با مردم گفت و گو کنیم و از آنها بخواهیم که در صورت داشتن یک بیمار روانی در خانواده و یا جامعه چگونه با او برخورد کنند و او را از این بیماری نجات دهند.
او با بیان اینکه بیماران روانی از طریق مطب های خصوصی و یا از طریق بهزیستی به این بیمارستان ارجاع داده می شوند گفت: بخشی از این بیماران نیز که در جامعه رها شده اند با حکم قضایی به بیمارستان فارابی ارجاع داده می شوند و وظیفه ما مداوای این افراد است که حدود 50درصد بیماران این بیمارستان را این افراد تشکیل می دهند.
به گفته او به تناسب نوع بیماری و شدت آن هر بیمار روانی بین 3 تا4 هفته در این بیمارستان مقیم است و برخی هم شاید به چهار ماه برسد.

**افسردگی؛ سرماخوردگی بهداشت روان
این روانپزشک در ادامه سخنان خود توجه به مقوله بهداشت روان را بسیار مهم و مورد تاکید قرار داد و گفت: مردم استان کرمانشاه به مانند سایر استان های کشور با برخی مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی روبرو هستند که مردم باید این بیماری را جدی بگیرند.

دکتر شاکری به دوران جنگ تحمیلی و نقش استان کرمانشاه در این جنگ نیز اشاره کرد و افزود: بیشترین دلایل افسردگی و بیماری های اعصاب و روان مربوط به آن دوران است که وزیر بهداشت دستور ویژه برای رسیدگی و توجه بیشتر به استان در این خصوص را صادر کرده است.
او از بیمارستان فارابی کرمانشاه به عنوان یکی از قطب های درمانی غرب کشور با قدمتی 40ساله اشاره کرد و گفت: باید بیماران استان های همجوار را نیز پوشش دهیم و رضایت آنها را جلب نماییم.
به گفته او از ابتدای فعالیت بیمارستان فارابی در کرمانشاه 161هزار پرونده بیماران تشکیل و بایگانی شده که بیشتر پرونده ها مربوط به دوران جنگ تحمیلی است.
وی از اعتیاد هم به عنوان یکی دیگر از دلایل بروز بیماری های روحی روانی اشاره کرد و گفت: اعتیاد باعث و بانی بخش زیادی از مشکلات روحی و روانی در جامعه است که بیشتر بیماران مراجعه کننده به بیمارستان فارابی نیز از این دسته هستند.

**افزایش 2 برابری بیماران با اجرای طرح تحول نظام سلامت
رییس بیمارستان فارابی کرمانشاه در ادامه به دستاوردهای اجرای طرح تحول نظام سلامت نیز اشاره کرد و گفت: تعداد مراجعه کنندگان به این بیمارستان بعد از اجرای این طرح 2برابر شده و این طرح مورد توجه و رضایت مردم بوده است.
دکتر شاکری افزود: در راستای اجرای این طرح مردم حدود6 درصد هزینه های بیمارستان را از جیب خود می دهند و مابقی را دولت به عنوان یارانه سلامت پرداخت می کند.
او از دیگر دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت را حضور تمام وقت پزشکان در بیمارستان دانست و گفت: هر پزشکی که از دانشگاه دانش آموخته می شود به صورت تمام وقت در اختیار بیمارستان است و به بیماران خدمات ارایه می دهد و این حضور آنها کمک بسیار خوبی به بیماران و بیمارستان است.

**توریسم درمانی جزو برنامه های بیمارستان فارابی
رییس بیمارستان فارابی کرمانشاه در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه مراکز درمانی اعصاب و روان و سوختگی درآمدی ندارند و بیشتر از محل کمک های وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی بهره مند می شوند گفت: مشکل درآمد داریم و برای تامین هزینه های بیمارستان باید به سمت درآمدزایی برویم.
دکتر شاکری یکی از راه های جذب درآمد را جذب بیماران خارجی دانست و افزود: باتوجه به مرزی بودن استان کرمانشاه، ظرفیت برای جذب بیمارانی از کشور عراق در استان وجود دارد.
او با بیان اینکه روان پزشکی جزو توریسم درمانی نیست و این بخش در کل دنیا درآمدزا نیست افزود: ما در کلینیک های تخصصی بیمارستان امکانات و تجهیزات و تخصص لازم برای ارایه خدمات به بیماران خارجی را داریم.
او تعداد تخت های فعال بیمارستان فارابی کرمانشاه را 203 تخت اعلام کرد و با بیان یانکه ضریب اشغال تخت ها 100درصد است گفت: 250 بیمار دیگر در نوبت پذیرش هستند.
به گفته دکتر شاکری اکنون حدود 300 بیمار مزمن روانی هم در بیمارستان روان 'ورمنجه' که زیرنظر بهزیستی است بستری هستند که به تشخیص ما این افراد آنجا مقیم شده اند.
به گفته او این افراد بین 6 ماه تا یکسال در این مرکز بستری می شوند و تحت مداوا قرار می گیرند.

** اجرای طرح های توسعه ای در بیمارستان
مدیر داخلی بیمارستان فارابی نیز در این نشست خبری به اجرای طرح های توسعه ای در بیمارستان اشاره کرد و یکی از این طرح ها را ساخت کلینیک ویژه بیمارستان در چهار طبقه و با زیربنای هزار و 900 مترمربع اشاره کرد و گفت: این کلینیک خرداد سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
سهراب احسانی بازسازی کلینیک خواب بیمارستان را از دیگر طرح های در دست اجرا اعلام کرد و افزود: به زودی بازسازی این کلینیک نیز به اتمام می رسد و آماده خدمات رسانی به بیماران می شود.
او ارتقای هتلینگ بیمارستان را از دیگر طرح های اجرا شده در بیمارستان اعلام کرد و گفت: حدود 20 میلیارد ریال برای هتلینگ بیمارستان هزینه شده و چهار بخش روانپزشکی شامل 2 بخش مردان و 2 بخش زنان و تاسیسات بیمارستان و بخش‌های مختلف در این طرح بازسازی شده‌ است.
به گفته او همچنین یک دستگاه ام آر آی به قیمت 80 میلیارد ریال خریداری شده که اکنون روزانه 70 نفر مراجعه کننده دارد و از بیماران با تعرفه دولتی MRI گرفته می‌شود.
وی اظهار کرد که اکنون نیز برخی پروژه‌ها از جمله توسعه اورژانس بیمارستان از 12 تخت به 25 تخت در دستور کار است و همچنین بخش شوک درمانی ویژه بیماران روانی نیز با 30 تخت در حال ساخت است.
وی افزود: با اجرای طرح های توسعه ای و هتلینگ، بیمارستان فارابی به کلی تغییر کرده و اکنون جزو 30 بیمارستان برتر کشور از نظر هتلینگ است.

 

 

 


کد مطلب: 40187

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/40187/بیماران-اعصاب-روان-مهربانتر-باشیم

میگنا
  https://www.migna.ir