کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با کاربرد هنر در درمان بیماری های رواني آشنا شوید

15 اسفند 1395 ساعت 3:00

در علم روان شناسی و روان درمانی، شاخه‌ای به نام هنر درمانی (Art therapy) وجود دارد که روان شناسان با استفاده از شاخه‌های هنری، دیداری و شنیداری اقدام به درمان یا بهبود حال بیماران می‌کنند.


به گفته سایمون، هنر درمانی یا روان درمانی هنری مستلزم توجه به نیازهای روانی بیماران، نظیر نیاز به آزادی، اظهار وجود و آرامش است و بر همین اساس نیازمند توجه به جزئیات مهارت‌های هنری نیست و فعالیت‌ها و تولیدات هنری را نه به خاطر رویکرد زیبایی شناسانه آنها بلکه به دلیل نقش روانکاوانه و درمانگرشان مورد توجه قرار می‌دهد. در ایران این رشته آنچنان مورد توجه نبوده و کم کم علم روان شناسی نگاهی به هنر درمانی کرده، اما هنرمندان تجسمی در این شاخه پیشقدم شده‌اند تا جایی که گروه هیرو در کنگره اختلالات خلقی با خلق پوستر‌هایی، سعی کرده‌اند قدمی در این راه بردارند.
لیلا صالحپور سرپرست این گروه در خصوص این حرکت هنری با «ایران» به گفت‌و‌گو نشست.
چطور شد که به فکر برپایی چنین نمایشگاهی افتادید؟
 به‌عنوان نخستین گروه در ایران، خواستیم تا با کمک تصویر برای درک بهتر بیماری‌های روحی و روانی از سوی جامعه و حتی پزشکان اقدام به برپایی نمایشگاهی با محوریت بیماری دو قطبی کنیم. برای همین همزمان با برپایی نخستین کنگره اختلالات خلقی که 27 تا 29 بهمن ماه در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، 40 پوستر با مفهوم‌هایی در خصوص این بیماری با همکاری 5هنرمند به نمایش گذاشتیم.

چگونه به مفهوم این بیماری در خلق آثار رسیدید؟
افسردگی دوقطبی شاخه‌ای از بیماری اختلالات خلقی است. برای خلق این آثار ابتدا با بیماران صحبت کردیم، بر اساس گفت‌و‌گوها، به برداشت‌هایی رسیدیم و بعد در خصوص این بیماری اقدام به مطالعه کردیم و گپی هم با پزشکان داشتیم که در نتیجه پوسترها طراحی شدند.

پوسترها چه پیامی در دل خود داشتند؟
با خلق این پوسترها می‌خواستیم که پزشکان ارتباط راحت‌تری با بیماران خود برقرار کنند و هم اینکه می‌خواستیم جامعه این بیماری را بهتر بشناسد و بپذیرد و در نهایت ترس از بیماری از بین برود. همچنین بیماران هم براحتی در خصوص مشکل خود در جامعه و محیط پیرامونشان، جرأت حرف زدن پیدا کنند.
می‌خواستیم بگوییم که افسردگی دو قطبی نیز همانند بیماری‌های کلیوی، یا قند خون و از این دست بیماری‌ها است که بیماران آن بتوانند اعتماد به نفس برای زندگی در جامعه را پیدا کنند.

به اعتقاد شما تا چه اندازه هنر می‌تواند در خدمت علم روان شناسی باشد؟

در دنیا علمی به نام هنر درمانی داریم که هم از شاخه‌های رشته‌ هنر است و هم روانپزشکی و روانشناسی، که متأسفانه در ایران خیلی مورد توجه قرار نگرفته است. البته آرام آرام درحال جا افتادن است، به شکلی که روان شناسان به بیماران خود می‌گویند نقاشی یا خط بکشند. درکل هنر می‌تواند یک بیماری را کنترل کند. به طور مثال افکار خودکشی از ترکش‌های افسردگی دو قطبی است که بیمار با انجام کارهای هنری می‌تواند بیماری خودش را کنترل کند.

روزنامه ایران


کد مطلب: 40242

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/40242/کاربرد-هنر-درمان-بیماری-های-رواني-آشنا-شوید

میگنا
  https://www.migna.ir