کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«لايحه سلامت روان» معلق در راه مجلس و دولت

عدم پوشش بيمه درماني براي بيماران رواني در ايران

14 اسفند 1395 ساعت 17:39

يکي از مشکلات اساسي بيماران رواني از هر نوع اختلالي، اين است که بيمه پوششي براي حمايت از آنها وجود ندارد و به همين دليل بخش عمده‌ای از مردم به روان‌پزشک مراجعه نمي‌کنند.


چرا بیماران روانی، به روانپزشک مراجعه نمی کنند؟

به گزارش ميگنا، روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: عدم پوشش بيمه درماني براي بيماران رواني در ايران و در کنار آن، «لايحه سلامت روان» که در 6 سال اخير در راه مجلس به دولت و برعکس معلق مانده، موجب سردرگمي اين بيماران شده است؛ موضوعي که خود، عامل رواني فزاينده‌اي است که فشار بيشتري به اين بيماران وارد مي‌کند.

نه قانون و لايحه‌اي براي حمايت از بيماران رواني وجود ندارد، نه بيمه‌اي، هزينه درمان آنها را متقبل مي‌شود. اين معيوب‌بودن سيستم درماني و قانوني، برای رسيدگي به وضعيت مبتلايان به اختلالات رواني و افسردگي‌ها، به شدت بيمار را ضعيف‌تر و تنهاتر مي‌کند و فرد بيمار بيش‌ازپيش خود را فاقد حامي مي‌بيند و ترجيح مي‌دهد به جاي مراجعه، از خاله، دايي، عمه و... کمک گيرد.
-
-
پاسخ وزارت بهداشت به بيماران رواني چيست؟
بيش از 10 سال است که وزارت بهداشت در مورد لايحه‌اي با موضوع سلامت روان کار مي‌کند که در آن، حقوق بيماري‌هاي روان مطرح شده است و پس از تأييد در وزارتخانه براي تصويب نهايي به مجلس خواهد رفت. اين لايحه که به گفته برخي کارشناسان از سال 81 روي آن کار مي‌شود، به‌دنبال بهبود وضعيت سلامت روان کشور است. این ماده پس از بررسي‌ها و جلسات مختلفي که برگزار شد، سرانجام متن پيش‌نويس قانون در 10 فصل و 107 ماده براي اولين‌بار در پاييز سال 87 در وزارت بهداشت آماده ارائه به دولت براي ارائه لايحه آن به مجلس شد.
در آخرين تغييراتي که چندي پيش از سوي مسئولان وزارت بهداشت در مورد متن پيش‌نويس قانون سلامت روان مطرح شد، موضوعاتي مانند ارتقاي جايگاه روان‌شناسان، حضور کارشناسان سلامت روان به‌عنوان پزشک اوليه، رعايت حقوق بيمار، بستري اجباري با در نظرگرفتن حقوق بيمار، بهبود شرايط پوشش بيمه‌اي، سرپرستي بيماران روان‌پزشکي، تخصيص بخش‌هاي روان‌پزشکي مخصوص بيماران رواني مجرم و توانمندسازي افراد جامعه دربرابر بيماري‌ها ديده مي‌شود. حال بايد منتظر تصويب و اجرايي‌شدن اين لايحه شد و اميدوار هستيم که زمانبر نباشد.


کد مطلب: 40275

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/40275/عدم-پوشش-بيمه-درماني-براي-بيماران-رواني-ايران

میگنا
  https://www.migna.ir