جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۸
کد مطلب: 40374
۱

رهایی ۴۲۲۰ نفر از خودکشی

رهایی ۴۲۲۰ نفر از خودکشی
به گزرش آرمان، اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌هایی است که برای حل مشکلات مردم اعم از بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی از سوی دفتر امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی به اجرا درآمده است که یکی از موارد آن معضل خودکشی است. تیر امسال، رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد که مردم اطلاعات زیادی در مورد خط تلفن ۱۲۳ و برنامه‌های اورژانس اجتماعی برای خودکشی ندارند و کمتر برای کمک گرفتن در مورد خودکشی با ما تماس برقرار می‌کنند.
حسین اسدبیگی به ایرنا گفت: حتی ما یک خط تلفنی دیگر مشاوره در بهزیستی با شماره ۱۴۸۰ داریم که بسیاری از افراد، موارد خودکشی را با آن خط در میان می‌گذارند و آنها در صورت ضرورت با ما یا اورژانس پزشکی تماس می‌گیرند. با وجود این، اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی ۲۴ساعته و رایگان است که مراجعه‌کنندگان را حضوری و تلفنی یاری می‌دهد. بر همین اساس ضروری است که بیشتر از پیش گسترش یابد.

گله گذاری از مسئولیت‌های تحمیل‌شده
«با مداخله اورژانس اجتماعی، ۴۲۲۰ نفر از خودکشی رهایی یافتند که ۲۸۸۰ نفر زن و ۱۴۴۰ نفر مرد بوده‌اند.» این اظهارنظر روز گذشته توسط رئیس سازمان بهزیستی کشور انجام شد. انوشیروان محسنی بندپی گفت: توسعه اورژانس اجتماعی را در برنامه ششم توسعه آوردیم، در حالی که ۱۸ سال بود گسترشی نداشت. به همین دلیل در سال آینده این اورژانس در ۱۴۰ شهر بالای ۵۰هزار نفر راه‌اندازی می‌شود و در طرح تملک مداخله‌گر بهزیستی نیز بودجه آن پیش‌بینی شده ‌است. محسنی دربارهبرنامه‌های مرتبط با اعتیاد گفت: دو ماده مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ را داشتیم. در مراکز ماده ۱۵ معتادانی که برای درمان داوطلبانه مراجعه می‌کنند و در ماده ۱۶ معتادانی که به سختی در دسترس هستند و آسیب‌های‌شان عمیق است، حضور دارند که ما آیین‌نامه نظارتی را در ماده ۱۵ در زمینه صدور مجوزها و نگاه به مقوله اعتیاد تدوین کردیم و مراکز TC را گسترش دادیم و درمان اجتماع‌محور را ایجاد کردیم، اما وزارت بهداشت به یک باره گفت مدیریت مراکز ماده ۱۶ را نمی‌تواند برعهده داشته باشد. در نتیجه ما با هفت شرط آن را پذیرفتیم.
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور در مورد بودجه این سازمان ادامه داد: چهارهزارمیلیارد تومان به سرجمع‌ اعتبارات بهزیستی و کمیته امداد افزوده شده که امسال ۲۰۰هزارمیلیارد تومان بوده، در حالی که سال قبل ۱۰۰هزارمیلیارد تومان بوده است و در سال ۹۶ حدود ۲۲۰۰میلیاردتومان افزوده می‌شود و بودجه امسال ۱۹۰۰میلیاردتومان بوده است. او به ثبت الکترونیکی طلاق اشاره کرد و افزود: با این اقدام در سال ۹۳ و ۹۴ استان خراسان رضوی سومین استان در افزایش طلاق بوده، در حالی که در ۱۱ ماه گذشته استان نهم شده است.
 
محسنی بندپی گفت: مداخله بهنگام را به جای طلاق توافقی پیگیری می‌کنیم و این ثبت الکترونیکی طلاق از سال آینده در ۱۱ استان کشور اجرایی می‌شود و در حال حاضر در سه شهر مشهد، زاهدان و اهواز مستقر شده‌اند.
رئیس سازمان بهزیستی گفت:‌ در بحث معلولیت‌ها قرار بود بهزیستی فقط به وزارت بهداشت کمک کند، اما دیدیم اقدامی نمی‌شود و دود آن به چشم ما می‌رود. در واقع پروتکل‌ها از ابتدا اشتباه بوده است. در مورد مراکز ماده ۱۶ نیز همین وضع را داشتیم.
او بیان کرد: در ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه برای پیشگیری از معلولیت‌زدایی، غربالگری ژنتیک را اجباری کردیم، چرا که حدود ۳۰هزار کودک در سال معلول متولد می‌شوند. به همین دلیل به حمایت از سوی مجلس و دولت نیاز داشتیم. محسنی اظهار کرد: با اجباری شدن این آزمایش ۴۰هزار زوج در آستانه ازدواج را غربالگری کردیم که ۷۰درصد آنها به مشاوره نیاز نداشتند و از ۳۰درصدی که نیازمند مشاوره بودند ۱۵درصد برای آزمایش ژنتیک فرستاده شدند.
به گزارش فارس، رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در کشورهایی مثل مصر، اردن و کویت که بیشترین ازدواج‌‌های فامیلی را دارند، خیلی زودتر از ما اقدامات پیشگیری از معلولیت و ژنتیک را اجرا کردند که ما نیز به لحاظ قانونی مشکل داشتیم، اما اکنون خیلی از این مشکلات برطرف شده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.