سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۶ / ۱۲:۴۸
کد مطلب: 40475
۱

کبد را با این اشتباهات ناآگاهانه آتش نزنید!

کبد را با این اشتباهات ناآگاهانه آتش نزنید!
حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در خصوص کبد گفت: کبد یکی از اعضای رئیسه بدن محسوب می‌شود که وظیفه رساندن تغذیه به اندام‌های مختلف، رشد و نمو بدن را به عهده دارد. همچنین رفتار، نگرش، رژیم غذایی، کیفیت و مقدار غذای مصرفی ما تاثیر مستقیمی روی سلامتی و نشاط کبد دارد

وی اظهار کرد: مصرف مواد غذایی ناسالم، آب آلوده و انجام رفتارهای مضر مانند استعمال سیگار می‌تواند سبب ابتلا به بیماری هایی مانند چربی و عفونت کبد، افزایش آنزیم‌های کبد، چاقی و لاغری‌های مفرط، بی خوابی، پر خوابی، احساس سنگینی، هپاتیت و سیروز کبدی شود.
 
این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: کبد در پهلو راست بدن قرار گرفته و بزرگترین غده بدن است که وزن آن در مردان حدود یک کیلو و ۳۰۰ گرم تا یک کیلو و ۵۰۰ گرم و در زنان بین یک کیلو تا یک کیلو و ۳۰۰ گرم محسوب می‌شود.
 
عظمایی با بیان اینکه کبد نقش رشد و نمو، پاکسازی سموم بدن و تصفیه خون را بر عهده دارد، عنوان کرد: کبد بیش از ۵۰۰ هزار نوع آنزیم ترشح می‌کند و هر آنزیم از چندین نوع اسید آمینه تشکیل شده، کبد مجهز به سلول هایی به نام کوپفر است که وظیفه بیگانه خواری را بر عهده دارند یعنی چنانچه بزاق دهان و اسید معده نتوانند میکروبی را که در اثر مصرف غذا یا آب آلوده وارد بدن شده است، از بین ببرند، کبد سالم این کار را انجام می‌دهد.
 
وی تاکید کرد: کبد محل ذخیره قند به صورت گلیکوژن و آهن به شکل فریتین است بنابراین در هنگام گرسنگی کبد فرصتی برای پاکسازی و استفاده از مواد غذایی ذخیره شده پیدا می‌کند و پس از مصرف اولین وعده غذایی، آن ماده غذایی سالم و تازه در کبد ذخیره می‌شود. کبد همانند یک فیلتر به مواد غذایی مفید اجازه عبور می‌دهد و مانع از ورود ترکیبات مضر می‌شود.
 
این محقق و پژوهشگر طب سنتی در خصوص مواد غذایی مضر برای کبد تصریح کرد: افراد باید از مصرف انواع تنقلات مانند چیپس، پفک، شکلات، شیرینی، ساندویچ، ترشی، روغن‌های جامد و مایع نباتی، قند و شکر (تمام قند‌های راست گرا)، سس‌های صنعتی، برنج فاقد سبوس، ماکارونی، رب صنعتی، گوشت گاو، لبنیات بدون مصلح، نوشابه، مواد غذایی پر چرب و دیر هضم خودداری کنند. همچنین یبوست مزمن نیز نقش موثری در بروز کبد چرب دارد.
 
عظمایی تصریح کرد: استفاده از مواد غذایی ناسالم موجب می‌شود که ریز مغذی‌های مورد نیاز سلول‌های بدن جذب نشود و احساس کسالت و غمگینی در فرد به وجود می‌آید، تجمع این مواد غذایی در نهایت منجر به از کار افتادن کبد می‌شود، همچنین علاوه بر مصرف مواد غذایی مضر استفاده از آب و سرنگ‌های آلوده در ایجاد بیماری هایی مانند هپاتیت وسیروز کبدی نیز دخالت دارد.
 
وی توصیه کرد: اشخاص برای بهره مندی از کبدی سالم باید از انواع میوه و سبزیجات سالم و طبیعی مانند کاهو، خیار، جعفری، هویج، روغن زیتون و کنجد، انار، شاتوت، سالاد فصل همراه با لیموترش تازه، طبیعی، روغن زیتون بودار و فاقد سس صنعتی استفاده کنند.
 
این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار داشت: مصرف انواع بذرهای ملین مانند خاکشیر، بارهنگ، تخم ریحان، ترنجبین، کرفس، گیاهانی از قبیل اسطخودوس، بادرنجبویه، کاسنی، شاه تره، کدو خورشتی و حلوایی، آلو خورشتی، انجیر، انگور، روزانه شش لیوان آب نیم ساعت پیش از غذا یا ۲ ساعت پس از غذا، تمبر هندی، گوجه سبز به مقدار محدود، مواد لبنی به همراه مسلهاتی مانند شوید، گل سرخ، پونه و نعناع، زرد چوبه، گوشت گوسفند جوان و شیرخشت نقش موثری در تقویت و سالم ماندن کبد ایفا می‌کند.
 
عظمایی تصریح کرد: مصرف مخلوطی از عرقیجات شاه تره، کاسنی، کیالک، بومادران، گزنه، کرفس، خارشتر، خارخاسک و گل ختمی به همراه عسل و سرکه سیب سبب پاکسازی بدن از سموم، از بین رفتن جای جوش، چربی خون، رفع تب و خارش، باز شدن رنگ رخسار، افزایش نشاط و سلامتی بدن می‌شود که افراد برای تهیه این معجون باید یک لیتر از هر کدام از این عرقیجات را با هم ترکیب کنند و به مدت ۴۰ روز، روزانه سه لیوان از این مخلوط میل کنند.
-
باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.