پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ / ۱۱:۰۰
کد مطلب: 40557
۱
۱

چاره‌ای برای زنان اگر مورد ضرب و شتم شوهر قرار گرفتند/ با «ترنج» آشنا شوید

چاره‌ای برای زنان اگر مورد ضرب و شتم شوهر قرار گرفتند/ با «ترنج» آشنا شوید

به گزارش خبرآنلاین، طبق پژوهشی که در سال‌های ۸۰ تا ۸۳ انجام شده، ۶۶ درصد زنان ایرانی از ابتدای زندگی مشترکشان، حداقل یک ‌بار مورد خشونت قرار گرفته‌اند. هرچند آماری بعد از سال ۸۳ در دسترس نیست ولی طبق گزارشات مجلس مشخص است که این موارد رو به افزایش بوده و این درحالی است که کمتر از ۳۵ درصد از این خشونت‌های خانگی به پلیس گزارش می‌شود.

با توجه به این موضوع، اپلیکیشن اندروید ترنج برای آموزش و حمایت از افرادی طراحی شده که ممکن‌ است در محیط خانواده و خارج از آن با موقعیت‌های خشونت‌بار روبه‌رو باشند.

اما ترنج چطور به کاربران کمک می‌کند؟

کاربران می‌توانند در هنگام رویارویی با موقعیت‌های خشونت‌بار مانند رد شدن از کوچه و خیابان ناامن یا بیم درگیری با همسرشان به علت اختلافات خانوادگی و خیلی از موقعیت‌های مشابه، با فرستادن پیامک فوری «ترنج» به دوستان مورد اعتمادشان، که یکسری پیام‌های از قبل نوشته شده مانند (خودت رو برسون، به من زنگ بزن و...) است و آدرس محل جغرافیایی را همزمان ارسال می‌کند، از دوست، خواهر یا هر شخص مورد اعتماد دیگری کمک بگیرند یا با تماس با شماره‌های اضطراری مثل ۱۱۰ و ۱۱۵ از طریق «ترنج» در کوتاهترین زمان ممکن درخواست کمک کنند.

نه‌تنها برای موارد اضطراری!

یكی از خدماتی كه این اپلیكیشن ارائه می‌كند، رابطه‌سنج است. این ابزار، یك تست روانشناسی است که برای آگاهی از وضعیت رابطه با شریک زندگی از آن استفاده می‌شود، درواقع کاربرانی که تمایل دارند با یک تست روانشناسی از وضعیت رابطه، نقاط ضعف و قوت رابطه و کارهایی که باید انجام بدهند تا رابطه بهتری داشته باشند آگاه شوند کافیست از بخش رابطه‌سنج ترنج استفاده کنند.

همچنین کاربران می‌توانند بهترین راه‌های حقوقی ممکن برای طلاق و ازدواج و شیوه پر کردن فرم‌های دادگاه مثل دادخواست‌ها یا درخواست‌های خانوادگی را از طریق بخش راهنمای حقوقی نرم‌افزار ترنج یاد بگیرند. از آنجا كه دسترسی به خیلی از این اطلاعات می‌تواند گران‌قیمت باشد بنابراین متونی که باید به عنوان شروط ضمن عقد مثل شرط وکالت در طلاق یا خروج از کشور در دفترچه ازدواج نوشته شود عینا در بخش راهنمای حقوقی ترنج گنجانده شده است.

از طرفی کاربرانی که از پس هزینه‌های سنگین مشاوره حقوقی و روانشناسی برنمی‌آیند ولی به آن نیاز دارند، می‌توانند از طریق بخش مراکز مشاوره رایگان ترنج از لیست وبسایت‌هایی که مشاوره حقوقی و روانشناسی رایگان ارائه می‌دهند استفاده کنند.
همچنین در بخش «بیشتر بدانیم» این نرم‌افزار، منابع خوبی درمورد بایدها و نبایدهای رابطه، خشونت و آزار جنسی در خانه و محیط کار، روش‌های مقابله با اسیدپاشی و بسیاری از اطلاعات مفید دیگر گنجانده شده است.

«ترنج» حاصل تلاش گروهی از کارشناسان و فعالان اجتماعی و حقوق زنان است. درواقع هدف اصلی این نرم‌افزار بهبود وضعیت زنان، کمک به ایجاد شرایط برابر در جهت احقاق حقوقشان در زمینه‌های مختلف و درنتیجه افزایش کنشگری اجتماعی‌شان در جامعه است. این اپلیکیشن طوری طراحی شده که همه بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند، خصوصا افرادی که در آستانه ازدواج هستند و نیار به آگاهی‌های پیشگیرانه دارند یا افرادی كه متاهلند و نیاز به آگاهی در زمینه بازشناسی موقعیت خشونت خانگی یا اقدامات عملی در این زمینه دارند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سید محمد حبیبی
Iran, Islamic Republic of
بسیار حرکت مثبتی در جهت کمک به افرادی است که در لایه های نا پیدای جمعیت های به شدت آسیب پذیر زندگی می کنند و دیده نمی شوند. این حرکت خدا پسندانه می تواند گامی عملی و بزرگ در استقرار آرامش روانی اجتماع ، وآشنایی آنان، با حقوق اولیه خود، در این زمینه با شد.
برای تان توفیق بیشتر آرزومندم. با احترام – سید محمد حبیبی کارشناس ارشد روان شناسی بالینی.
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!