کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گام های بلند تا خط پایان بزرگترین ماراتن علمی کشور

فرمول های طلایی قبولی در کنکور 96

23 فروردين 1396 ساعت 8:11

ماه‌های پایانی منتهی به کنکور برخی داوطلبان ناامید شده و دست از تلاش می‌کشند درحالی که برنامه ریزی صحیح در این ایام می تواند تاثیر بسزایی در موفقیت آنها و کسب نتیجه ای مطلوب داشته باشد.


برخلاف تصور بسیاری از داوطلبان که کسب نتیجه مطلوب درکنکور را فقط مربوط به تلاش از ابتدای سال تحصیلی می‌دانند اما  ماه های پایانی اهمیت بسیار داشته و نباید در این ایام تلاش را نادیده گرفت، بخشی از داوطلبان با مطالعه‌ عمیق و جدی در این ماه ها توانسته‌اند نتایج بسیار مطلوبی کسب کنند که البته ‌این به معنی رخ دادن معجزه نیست بلکه نشان از رشد چشمگیری است که حاصل از ناامید نشدن این دسته از داوطلبان است. 
 
تسلط نسبی بر تمامی دروس فراموش نشود!
اغلب مدارس درسال چهارم، در‌س‌ها را در ماه‌ اسفند یا فروردین به‌اتمام می‌رسانند و کلاس‌ها یا تعطیل شده یا روزهای برگزاری آن کمتر می شود بنابراین دانش آموزان کنکوری فرصت بیش‌تری برای مطالعه پیدا می کنند؛ مطالعه با کمیت و کیفیت مطلوب، تأثیر بسیار زیادی در نتیجه‌گیری کنکور خواهد داشت بنابراین امکان افزایش ساعت مطالعه در ماه های پایانی، نسبت به ماه‌های قبل افزایش قابل توجهی می‌یابد.
 
محمدرضا پوردستمالچی مشاور تحصیلی اظهار کرد: همانطور که در یک مسابقه‌ دو لحظه‌ها‌ی پایانی می‌تواند بسیار اثرگذار باشد در سال کنکور نیز، 2ماه آخر (لحظه‌های پایانی) می‌تواند بسیار مؤثر باشد پس باید تمام توان و تلاش خود را به‌کار گرفت و دانش آموزان هرچه انرژی در توان دارند، برای کسب نتایج مطلوب خود به کار بگیرند.
 
هفته‌ پایانی باید به مرور جمع‌بندی درس‌ها اختصاص یابد و 3هفته‌ پایانی خرداد باید با استفاده از روش جمع‌بندی کلیه درس‌ها را مرورکرد البته تعداد مرورها بستگی به توانایی و تسلط ‌به مطالب درسی دارد و مهم این است که داوطلبان بتوانند در این سه هفته با تسلطی نسبی روی تمام درس‌ها، آن‌ها را مرور کنند و اگر تسلط روی برخی از درس‌ها بسیار کم باشد، شاید نتوانید آن‌ها را جمع‌بندی کنید.  
 
این مشاور تحصیلی با بیان اینکه دانش آموزان کنکوری باید بتوانند به‌طور تقریبی روی همه‌ درس‌ها تسلط داشته باشند، تصریح کرد: قبل از شروع دوران جمع‌بندی (در اردیبهشت و خرداد) به‌طور معمول، آزمون‌های نیمسال دوم برگزار می‌شود که مطالعه و برنامه‌ریزی در این دوران، به‌طورکامل مشخص است و دانش آموزان باید درس‌های نیم‌سال دوم پیش‌دانشگاهی را مطالعه کرده و از این فرصت برای جمع‌بندی درس‌های نیمسال دوم، نهایت استفاده را ببرند که با این شرایط در دوران جمع‌بندی، با دروس نیمسال دوم سال چهارم مشکلی ندارند.
 
تنظیم برنامه درسی برای ماه های پایانی دانش آموزان کنکوری
پوردستمالچی با بیان اینکه داوطلبان در دوران نوروز باید مبحث‌های پیش یک و پایه را مرور کنند، گفت: فاصله دوران جمع‌بندی تا دی‌ماه (جمع‌بندی نیمسال اول سال چهارم) بسیار زیاد بوده و این مبحث‌ها نیاز به جمع‌بندی دوباره دارد همچنین درس‌های پایه نیز به دلیل این‌که زمان معینی برای مرور آن‌ها وجود ندارد، بهتر است در دوران نوروز مطالعه شوند.
 
اگر از برنامه‌ مطالعاتی نوروز مباحثی باقیمانده که فرصتی مطالعه ایجاد نشده، ابتدا باید لیست آن‌ها را تهیه شود و از امروز  تا 22 اردیبهشت ماه (درحدود یک‌ماه) مهم‌ترین اقدام باید رفع اشکال‌ و نقاط ضعف ویژه‌ باشد چراکه به‌دلیل ماهیت مطالعاتی خرداد و  با توجه به فاصله‌ زمانی تا کنکور به‌طور قطع در این ماه نمی‌توان فرصت زیادی برای مطالعه‌ درس‌ها و رفع نقاط ضعف احتمالی‌ درنظر گرفته  و زمان مناسبی برای جمع‌بندی و مرور مطالب نیست.
بهترین اقدام در اردیبهشت، جبران ضعف‌های عمده‌ است و برای انجام این‌کار، تهیه‌ لیست ضعف‌های عمده، تعیین میزان مطالعه و اولویت بندی دروس باید مورد مورد توجه قرار گیرد.
 
مثلث موفقیت در برنامه ریزی درسی را بشناسید
 انتخاب شیوه های صحیح برای مطالعه و برنامه ریزی مطابق باشرایط موجود گامی بلند در جهت دستیابی به موفقیت تحصیلی است که می توان با شناخت عوامل موثر در این مسیر انتخابی صحیح و روبه جلو داشت.
 
پوردستمالچی با بیان اینکه تهیه‌ فهرستی از ضعف‌های عمده مهم‌ترین مرحله‌ برای تنظیم برنامه درسی است، اظهار کرد:  برای این‌کار، دانش آموزان کافی‌ است میزان تسلط را در هر یک از مبحث‌ها با توجه به نتیجه‌ آزمون‌ها و احساس درونی‌ ارزیابی کرده؛ نام تمام مبحث‌هایی که در سرفصل کنکور، وجود دارد را یادداشت سپس با توجه به نتیجه‌ آزمون‌ها و احساس درونی خود، میزان تسلط (عالی، خوب، متوسط و ضعیف) ارزیابی کرد.
 
گام بعدی، تعیین زمان مطالعه برای هر درس بعد از معین کردن کل زمان مطالعه است در واقع مشخص شود هرروزه به‌طور دقیق، امکان مطالعه‌ چند واحد مطالعاتی را وجود دارد.  
 
این مشاور تحصیلی با بیان اینکه فرصت انجام همه‌ کارها وجود ندارد اما باید بتوان مهم‌ترین آن‌ها را انجام داد، تصریح کرد: هر یک از داوطلبان باید براساس توانایی و عملکرد قبلی خود، مبحث‌ها را اولویت‌بندی کنند و بهتراست در این دوران، اولویت در مطالعه‌ درس‌های اختصاصی باشد؛ یعنی باید درس‌ها را به‌ترتیب اولویت اهمیت مطالعه، مرتب‌ شوند و تعداد واحد مطالعاتی که در هفته و  تعداد مطالعاتی که در هر درس تخمین زده‌ شده در هفته‌های باقیمانده تقسیم شود.
 
عادت هایی فراموش شده که موفقیت را تضمین می کنند  
پوردستمالچی با بیان اینکه بهترین زمان خواب، ساعت 11شب تا شش صبح و دست کم شش ساعت است، گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات داوطلبان کنکور، خواب است؛ کم‌خوابی یا برهم‌خوردن زمان خواب (بی‌نظمی در خواب) ضررهای بسیاری از جمله بی‌دقتی، کاهش تمرکز و ضعف در حافظه دارند؛ بسیاری از داوطلبان کنکور، عادت به مطالعه در شب و خوابیدن در روز پیدا می‌کنند که این عادت، لطمه‌های جبران‌ناپذیری به روند مطالعه واردمی‌کند و برای برطرف‌شدن این موضوع، بهتر است به‌سرعت خواب خود را منظم و دست‌کم ساعت آن‌را رعایت کنند.
 
وی با اشاره به راهکار برای رفع این مشکل، یادآور شد: 2روش دفعی و تدریجی برای رفع این مشکل قابل اجرا بوده که در روش "دفعی" کافی ا‌ست  یک یا چندروز ظهرها نخوابید و با سختی، ‌روز را به‌ پایان رساند تا شب، زودتر خوابید همچنین در روش "تدریجی" باید هر روز، 15دقیقه از زمان خواب ظهر، کم و به خواب شب، اضافه کنید و لازم است این‌کار را تا تنظیم خواب واقعی ادامه دهید.  
  -
  باشگاه خبرنگاران


کد مطلب: 40589

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/40589/فرمول-های-طلایی-قبولی-کنکور-96

میگنا
  https://www.migna.ir