پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ / ۱۴:۳۲
کد مطلب: 40701
۰

نقش روانشناسان مراکز جامع سلامت در کاهش افسردگی غیر قابل انکار است

نقش روانشناسان مراکز جامع سلامت در کاهش افسردگی غیر قابل انکار است
به گزارش ایرنا دکتر احمدعلی نور بالا، چهارشنبه در سمینار سایکوسوماتیک در شیراز اظهار داشت: هم اینک روانشاسان در 75 مرکز جامع سلامت استان فارس حضور دارند و فعالیت آنها در مقایسه با 15 سال گذشته، موجب بهبود و ارتقای سلامت روان در این استان شده است.
وی، بر لزوم اجرایی شدن شعار امسال سازمان بهداشت جهانی مبنی بر کاهش افسردگی و افزایش سلامت روان در جامعه تاکید کرد و گفت: شادابی، نشاط، لذت بردن از زندگی و هدفمندی، مستلزم داشتن شخصیت سالم است.
نور بالا ادامه داد: تاکید سازمان بهداشت جهانی بر این است که آموزه های فرهنگی و دینی هر منطقه جغرافیایی می تواند در پیشگیری از بروز اختلالات روانی موثر باشد و باید از این آموزه ها به عنوان راهگشای مسائل روحی و روانی، استفاده شود.
رئیس انجمن سایکوسوماتیک کشور افزود: ما از طریق آشنایی با معیارهای سلامت روان و تطبیق آن با ویژگی‌ های شخصی، هم افزایی با دیگران و محیط اطراف می ‌توانیم تا حدودی عوامل آسیب ‌زا به شخصیت سالم را شناسایی و با اصلاح آنها برای بهره‌ مندی از یک شخصیت سالم تلاش کنیم.
نور بالا در مورد خدمات روان پزشکی جامعه نگر و در منزل گفت: در این زمینه دیدگاههای خوبی وجود دارد که از سوی وزارت بهداشت و همه دانشگاه ها دنبال می شود، یکی از بحث هایی که باید از سوی دانشگاه ها پیگیری شود اجرای یک دوره سه ماهه روان پزشکی جامعه نگر است که باید بر حسب شرایط خاص جغرافیایی که هر دانشگاه دارد در این زمینه اقدام کند.

رئیس انجمن سایکوسوماتیک کشور اظهار داشت: رویکرد امروز سازمان بهداشت جهانی مبتنی بر این است که بخش های روان پزشکی و روان تنی در بیمارستان های عمومی فعال شود و ما هم امیدواریم این مهم در بیمارستان های عمومی کشورمان محقق شود.

** میزان افسردگی در فارس کمتر از 10 درصد است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این همایش 2 روزه گفت: در استان فارس 75 مرکز جامع سلامت راه اندازی شده است و هر مرکز 50 هزار نفر را پوشش می دهد و پزشکان خانواده و مراقبان سلامت، مواردی را که مشکوک به مسائل روحی و روانی است به روانشناسان بالینی ارجاع می دهند و در صورت لزوم این گونه افراد به روانپزشکان ارجاع داده می شوند.
محمد هادی ایمانیه ادامه داد: بر اساس آمارهای به دست آمده میزان افسردگی و مبتلایان به مسائل روحی و روانی در استان فارس کمتر از 10 درصد است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی، با اشاره به ساخت بیمارستان اعصاب و روان شیراز در شهر جدید گفت: تشکیل مراکز مردم نهاد برای بحث های اجتماعی، تقویت همبستگی های اجتماعی و خانوادگی، ترویج فرهنگ دینی و اعتقادی، توجه و اهمیت دادن به خانواده، همسایه، همسر و فرزند از عمده راهکارهای پیشگیری از افسردگی و ابتلا به مسائل روحی روانی است.
وی بیان کرد: در سال گذشته، سه هزار مقاله در زمینه تاثیرات روحی و روانی بر جسم انسان ها و سلول های ایمنی، شانس افزایش سرطان ها، تاثیر در بهبود سرطان ها و سایر بیماری ها در دنیا چاپ شده است.
رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در این سمینار گفت: یکی از نکاتی که در بحث بیماری های مزمن باید به آنها توجه بیشتری شود، ریشه های روانی اجتماعی بیماری هاست.
کامران باقری لنکرانی ادامه داد: افراد از طبقات مختلف اجتماعی و اقتصادی و با پیش زمینه های روانی مختلف، واکنش آنها در مقابل بیماری ها، متفاوت است.
وی ادامه داد:همچنین تراکم برخی از بیماری ها در طبقات اجتماعی، متفاوت است و توجه به این مساله کمک می کند تا بتوانیم مراقبت جامع تری از بیماران داشته باشیم.
او گفت: در حال حاضر یکی از کاستی های ما در برخورد با بیماران مزمن این است که ساز و کار در نظر گرفتن این جنبه از بیماری ها را نداریم و این یک ساز و کار بین بخشی است و باید به این سمت حرکت کنیم که مراقبت از بیماران به ویژه بیماران مزمن را بین بخشی تر انجام دهیم،
این پزشک متخصص اضافه کرد: در این سمینار تلاش بر این است که به این جنبه توجه بیشتری شود و آمارها بیانگر این است که 50 درصد بیماران مزمن اگر چنین مراقبتی را دریافت کنند هم نشانه های بیماری آنها زودتر درمان می شود و همچنین از میزان درصد وخیم تر شدن بیماری آنها کاسته می شود.
اختلال روان ‌تنی یا اختلال سایکوسوماتیک به اختلالاتی گفته می شود که منبعث از واکنش‌ روانی انسان و ناشی از بیماری هاست.
بیماری‌های جسمانی نظیر زخم معده، بیماری قلبی و عروقی و آسم ممکن است تحت تاثیر افکار و احساسات قرار گیرند از این رو واکنش روانی انسان به این بیماری ها از نظر سلامت روان مهم ارزیابی می شود.

 

 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن