نحوه نمره دادن به درس زبان انگليسي دانشآموزان تغيير كرد
مديركل دفتر آموزش راهنمايي وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس آييننامه جديد ارزشيابي درس زبان انگليسي، نصف نمره اين درس به صورت پروژه محور خواهد بود.
به گزارش فارس ، منوچهر فضليخاني امروز در گردهمايي رؤساي گروههاي آموزشي زبان انگليسي سراسر كشور كه در محل باشگاه فرهنگيان تهران در حال برگزاري است با اشاره به تأكيد برنامه پنجم توسعه مبني بر لزوم ارتقاء كيفيت به عنوان شعار و محور تلاش نظام تعليم و تربيت اظهار داشت: زبان انگليسي جزء دروسي است كه معمولا محل مناقشه است و نامهنگاريهاي كارشناسان از سراسر كشور حاكي از عدم كارايي اين روش براي تدريس زبان است.
وي ادامه داد: نظام آموزش و پرورش ما قدرت بالايي براي شكل دادن به زيرساختهاي گرامري زبان انگليسي دارد و حتي دانشآموزان ما در مقايسه با دانشآموزان ساير كشورها در طي 3 ماه در اين زمينه رشد ميكنند اما از جهت محاوره و مكالمه ضعيف هستند.
فضليخاني با اشاره به مهمترين راهبردهاي ارتقاء كيفيت تدريس زبان انگليسي در مدارس از جمله توجه به محتواي آموزشي بيان كرد: گروههاي آموزشي بايد محتواي كتابهاي زبان را به خوبي تبيين كنند تا معلم اين درس درك درستي از محتواي آن داشته باشد همچنين چرايي آموزش زبان در مدارس بايد مورد توجه قرار گيرد.
* با دو الي پنج ساعت در هفته نميتوان دانشآموزان را در زبان انگليسي توانمند كرد
مديركل دفتر آموزش راهنمايي وزارت آموزش و پرورش با تأكيد بر لزوم نگاه تعاملي و اكتشافي در جريان يادگيري و ياددهي زبان انگليسي در مدارس، خاطرنشان كرد: نميتوان با دو الي پنج ساعت در هفته دانشآموزان را در زبان انگليسي توانمند كرد در حالي كه كشورهاي پيشرفته در اين عرصه زيرساختهاي آموزش زبان را به درستي فراهم كردند يا موسسات آزاد را توسعه دادند.
وي عنوان كرد: در نظام ارزشيابي زبان انگليسي خيلي مشكل داريم به همين دليل در آييننامه جديد ارزشيابي زبان انگليسي در مدارس، نصف نمره اين درس به صورت پروژه محور خواهد بود بنابراين در آموزش زبان انگليسي روشهاي پروژهاي و مشاركتي بايد تقويت شود.
فضليخاني در پايان با تأكيد بر لزوم ارتقاء صلاحيتهاي حرفهاي معلمان زبان انگليسي گفت: معلم حرفهاي زبان، شخصي است كه در ذهن دانشآموز نسبت به درس زبان سوال ايجاد كند و كلاس را فعال نگه دارد.