کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پزشکان عمومی باید در خط اول نظام سلامت باشند

5 خرداد 1396 ساعت 16:03

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، گفت: پزشکان عمومی باید در خط اول برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع قرار داشته باشند.


میگنا: دکتر علی رضا زالی در مراسم افتتاح دفتر انجمن پزشکان عمومی کشور در تهران، اظهارداشت: هیات مدیره انجمن بازوی مشورتی برای سازمان نظام پزشکی بوده است، بطوریکه نظرات فنی و کارشناسی انجمن پزشکان عمومی برای سازمان، قابل اعتنا و اعتبار بوده است.

وی با اعلام اینکه هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی کشور در این دوره گام های بلندی در مسیر حل مشکلات صنفی پزشکان عمومی برداشته است، افزود: حس پاسخگویی و مسئولیت پذیری، از ویژگی های هیات مدیره این دوره بوده است و می توان ادعا نمود که یکی از شفاف ترین ادوار انجمن پزشکان عمومی کشور همین دوره بوده است.

زالی ادامه داد: نگاه مبتنی بر عدالت محوری و اصرار بر پیگیری مطالبات صنفی، از دیگر ویژگی های هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی کشور در این بوده است، بطوریکه هر جایی حریم پزشکان عمومی آسیب می دید، امکان عقب نشینی از رسالت و جایگاه این صنف وجود نداشت.

وی با تاکید بر اینکه در این دوره از فعالیت انجمن پزشکان عمومی شاهد شکل گیری اصول استراتژیک بوده ایم که باید حفظ و پاسداری شود، گفت: بیشترین تعامل بین سازمان نظام پزشکی و انجمن پزشکان عمومی کشور در این دوره بوده است.

زالی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی به شدت از برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در مسیر توسعه نظام سلامت کشور دفاع می کند و معتقد است که طراحی روش های موازی در برنامه پزشک خانواده به صلاح نیست.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تاکید کرد: پزشکان عمومی باید در خط اول برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع قرار داشته باشند.
-

سطح یک خدمات سلامت می بایست توسط پزشک عمومی به مردم ارائه شود
نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران، گفت: تنها راه برون رفت از مشکلات پیش روی نظام سلامت کشور، عملیاتی شدن برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است.


دکتر عزت اله گل علیزاده
نیز در مراسم بهره برداری از دفتر انجمن پزشکان عمومی ایران در تهران، اظهارداشت: هیات مدیره جدید انجمن با ۶ میلیون نقدینگی انجمن را تحویل گرفت و از همین رو نتوانست در روزهای ابتدایی فعالیت، برای انجمن ساختمانی تهیه کند.

وی از انجمن پزشکان عمومی ایران به عنوان یکی از قدیمی ترین انجمن های پزشکی که بیشتر اعضا را دارد، نام برد و افزود: هیات مدیره انجمن در این دوره توانسته کارهای خوبی انجام دهد که از جمله می توان به طراحی ساختار مناسب، تشکیل کارگروه های مختلف، تشکیل شورای هماهنگی شعب انجمن، راه اندازی سامانه پیامکی و انتشار نشریه انجمن و توزیع آن در بین اعضا، همچنین راه اندازی کانال تلگرامی با ۱۵ هزار عضو، اشاره کرد.

گل علیزاده به راه اندازی سامانه ثبت اعضای انجمن پزشکان عمومی ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کارت عضویت اعضا به صورت الکترونیکی صادر می شود.

نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران در ادامه به سایر اقدامات و همچنین فعالیت های انجمن در مسیر تثبیت جایگاه پزشکان عمومی کشور اشاره کرد و افزود: انجمن توانست در دوره قبل مجلس شورای اسلامی، فراکسیون طب عمومی را تشکیل دهد و همچنین پیشنهاد تاسیس شورای راهبردی طب عمومی در وزارت بهداشت که در شورای معاونین این وزارتخانه به تصویب رسیده است، از جمله تعاملات انجمن با نهادهای قدرت بوده است.

وی به برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع به عنوان تنها راه توسعه نظام سلامت کشور اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت در این دولت آنطور که باید و شاید نتوانست به این برنامه بپردازد، ولی ما معتقدیم طبق برنامه های چهارم، پنجم و ششم توسعه کشور، ناگزیر به گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع هستیم.

گل علیزاده افزود: تنها راهکار جلوگیری از تحمیل هزینه های اضافی به بیمه ها و جلوگیری از کسری بودجه سازمان های بیمه گر، گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است.

وی با اشاره به اهمیت نقش پزشکان عمومی در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، گفت: ما حاضریم هر تعداد نیروی انسانی برای اجرای این برنامه لازم باشد، در اختیار وزارت بهداشت قرار دهیم. زیرا، بر این باوریم که سطح یک خدمات سلامت می بایست توسط پزشک عمومی به مردم ارائه شود.

گل علیزاده با عنوان این مطلب که توانمندسازی پزشکان عمومی مصوبه دوره قبل وزارت بهداشت بوده است، ادامه داد: دعواهای صنفی زیبنده نظام سلامت نیست و تنها راه برون رفت از مشکلات پیش روی نظام سلامت کشور، عملیاتی شدن برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است.

منبع: مهر


کد مطلب: 40938

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/40938/پزشکان-عمومی-باید-خط-اول-نظام-سلامت-باشند

میگنا
  https://www.migna.ir