سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۴۸
کد مطلب: 41029
۰
گذر زمان درمان افسردگی نیست

67 درصد بیماران روانپزشکی برای درمان مراجعه نمی‌کنند

67 درصد بیماران روانپزشکی برای درمان مراجعه نمی‌کنند
به گزارش میگنا دکتر احمد حاجبی، رئیس مرکز سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا در مورد مبتلایان به اختلال روانی اظهار کرد: اختلالات روانپزشکی ناشی از عوامل متعددی از جمله عوامل جسمی، اجتماعی و روانشناختی به وجود می‌آید که بخش جسمی و بیولوژیک این بیماری از طریق دارو قابل درمان است.
وی افزود: بخش‌های جسمی این بیماری به وزارت بهداشت مربوط می‌شود و این دستگاه در حیطه اختیارات خود اقدامات بسیاری در جهت کاهش عوامل بیولوژیک و جسمی بیماری افسردگی و سایر اختلالات روانی به خصوص در قالب طرح تحول سلامت انجام می‌دهد اما به نظر می‌رسد این اقدامات کافی نیست.‌

این مقام مسئول در وزارت بهداشت وضعیت سواد و درآمد اقتصادی را در درمان به موقع اختلالات روان بسیار موثر دانست و گفت: بروز اختلالات روانی در حاشیه شهرها و مناطقی با سطح اقتصادی و اجتماعی پایین شایع‌تر است البته این موضوع در تمام دنیا قابل توجه است و تنها مختص به کشور ما نیست.

وی ادامه داد: براساس آمار کشوری وزارت بهداشت شیوع اختلالات روانی در کشور 23.6 درصد و شیوع افسردگی 12.9درصد است که این میزان در حاشیه شهرها بیشتر است.
حاجبی گفت:بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن است تعداد بسیاری از مبتلایان به بیماری‌های روانی در جمعیت 15تا 64 سال به روانپزشک و روانشناس مراجعه نکرده‌اند، اکثر این افراد علت را وضعیت اقتصادی و نداشتن دفترچه بیمه عنوان کرده‌اند و برخی نیز به اشتباه تصور می کنند که اختلالات روانی به مرور زمان بهبود می‌یابد.
‌وی به برنامه‌های وزارت بهداشت برای رفع انگ بیماری‌های روانی و افزایش مراجعه بیماران به پزشک اشاره و بیان کرد: وزارت بهداشت در نظر دارد سطح سواد سلامت و آگاهی‌های عمومی را افزایش دهد زیرا در غیر این صورت اجرای برنامه خودمراقبتی در حوزه سلامت روان محق نمی‌شود.
رئیس مرکز سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت باید در راستای کنترل بیماری‌های روانپزشکی، سیستم غربالگری و شناسایی این بیماران را تقویت کند، برهمین اساس باید کارشناسان سلامت، روانپزشکان و ابرازهای لازم در شبکه‌های بهداشتی را به کار گیرد تا بتوانند قبل از گسترش و شدت یافتن بیماری، آنان را شناسایی کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد