کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اصول مذاکره سالم از بُعد روانشناسی

23 خرداد 1396 ساعت 12:47

یک روانشناس بالینی معتقد است:هر مذاکره­ دارای اصولی است که بهتر است آنها را رعایت کنیم، ابتدا باید بدانیم که در هر مذاکره ­ای احتمال وجود اختلاف نظر هست، پس ناامید نشوید و به جای ناامید شدن بهتر است مواردی را رعایت کنیم که دامنه­ این اختلاف را کمتر کند. در طی مذاکره باید با علایق مهم و مشروع اما متضاد آغاز کنیم.


به گزارش ميگنا دکتر حمیرا ورمقانی در گفت و گو با ایسکانیوز با اشاره به نیاز انسان در برقراری ارتباط با دیگران گفت:روان­شناسان زیادی بر اهمیت ارتباط تاکید کرده ­اند، ارتباط یعنی تبادل پیام بین دو نفر به شیوه مطلوب. ارتباط بایدکامل باشد، یعنی پیام ها باید به طور کامل انتقال داد شوند.

مشاهدات، افکار، احساسات و خواسته ­ها، چهار مولفه اصلی یک ارتباط کامل هستند، ارتباط وقتی صمیمانه است که صریح، شفاف و همراه با این چهار مولفه باشد در این­ صورت است که منظور اصلی خود را به­ شکل کامل رسانده ­اید و به طریق پیام ناقص (پیام هایی که یک یا چند مولفه اصلی ارتباط در درون آن وجود ندارد) یا پیام های آلوده(پیامهایی که قسمت هایی مهم پیام کامل را با هم در می آمیزد) آن را منتقل نکرده اید.

این روانشناس بالینی گفت: اکنون لازم است نگاهی به الگوهای ارتباطی خودتان بیندازید و توجه کنید که اگر ارتباط شما از نوع کامل نبوده است به یادگیری و به کاربستن اصول اساسی ارتباط کامل بپردازید. در زندگی، اصولی وجود دارد که ما باید به آنها توجه کنیم، بررسی کنید که به چه میزان اصول زیر را به کار می ­برید برای مثال در ارتباط با همسرم از کلماتی که بار قضاوتی دارند و اصطلاحات دو پهلو استفاده نمی­ کنم،از برچسب زدن­ های کلی استفاده نمی­ کنم، از پیام­ های سرزنشگر و اتهام آمیز (تو) استفاده نمی­ کنم، به گذشته های دور نمی­ پردازم،سعی دارم مقایسه­ های منفی انجام ندهم،از موانع ارتباطی همانند تهدید، تنبیه، توهین و سایر موانع استفاده نمی کنم، از پیام­ های ناقص و آلوده و هم­چنین از پیام­ های مبهم استفاده نمی­ کنم.

وی اضافه کرد: هر مذاکره­ دارای اصولی است که بهتر است آنها را رعایت کنیم، ابتدا باید بدانیم که در هر مذاکره ­ای احتمال وجود اختلاف نطر هست ، پس ناامید نشوید و به جای ناامید شدن بهتر است مواردی را رعایت کنیم که دامنه­ این اختلاف را کمتر کند. در طی مذاکره باید با علایق مهم و مشروع اما متضاد آغاز کنیم.

روانشناس خدمات روان شناسی و مشاوره زندگی اضافه کرد: در تمامی مراحل مذاکره باید از برچسب زدن، تهدید کردن و توهین به یکدیگر پرهیز کنیم، یاد بگیریم احساسات و هیجانات خود را از موضوع مذاکره جدا و به جای موضع ­گیری، بر علایق خود و همسرمان تمرکز کنیم. صبور بودن، منعطف بودن دو شرط مهم برای پیش­برد مثبت مذاکره در زوج ­ها است.در این زمینه باید به دنبال گزینه­ هایی باشیم که هر دو طرف نسبت به آن توافق و رضایت دارند.

اگر تمام مواردی که به آن پرداخته شد را رعایت کنیم مذاکره به بهترین شیوه ممکن پیش می ­رود و در نهایت هر کسی به حقوق و وظایف خود آگاه می­ شود. احترام به حقوق خود و دیگری و انجام وظایف خود باعث شکل گیری رابطه سالم و شیرین در کنار همسرمان می­ شود.

ورمقانی بیان کرد:البته افراد باید این نکته باید در ذهن خود داشته باشند که در اوایل، ممکن است مذاکره با سرعت کم و به­ شکل منفی پیش برود.­ مذاکره مراحل خود را دارد که با صبر شما این مراحل بهتر و زودتر پیش می ­رود. مراحل مذاکره عبارتند از، آمادگی برای شروع مذاکره، بحث و گفتگو کردن همسران با هم، ارایه پیشنهاد توسط هر دو نفر، و در نهایت توافق دو طرف. توافق یعنی زوج­ ها گزینه­ های را انتخاب کنند که بیشتر آنها را به آنچه که می­ خواهند و کمتر به آنچه که نمی ­خواهند برساند.

وی اظهار کرد: یک نکته مهم که باید زوج­ها آن را بدانند تفاوت­ های جنسیتی افراد در برقراری رابطه است همسران اگر به این تفاوت­ ها توجه کنند، می ­توانند از ایجاد و افزایش افکار منفی و هیجان­های منفی بکاهند، یک نکته مهم و مشترک در برقراری ارتباط و مذاکره توجه به پیام و رفتارهای غیرکلامی است که بیشتر از ارتباط کلامی می­ تواند بر بهتر و بدتر شدن یک رابطه زناشویی اثرگذار باشد.

این روانشناس بالینی افزود: ارتباط غیرکلامی ژست ­ها، حالت چهره و تمامی حرکت ها و نگاه ­ها است احتمال زیاد برای شما پیش آمده است که در طی مذاکره، به همسرتان اعتراض کنید که به صحبت­ های شما گوش نمی­ دهد. همسرتان در چنین مواقعی متعجب شده و اعتراف می­ کند که به تمام صحبت­ های شما گوش داده است، اما شما احساس رضایت ندارید. به نظرتان در این مواقع علت ناراضی بودن و احساس خوب نداشتن شما چه می­ تواند باشد؟ همسرتان در طی مذاکره با اخم، پوزخند و حرکات بدن پیامی به شما داده که محتوای پیام عدم شنیده شدن شما را در بر دارد. بنابراین در طی مذاکره و رابطه حواستان هم به ارتباط کلامی و هم غیرکلامی خود باشد.


کد مطلب: 41099

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/41099/اصول-مذاکره-سالم-ب-عد-روانشناسی

میگنا
  https://www.migna.ir