کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور:

باید همه طرح ها در کشور پیوست سلامت روان داشته باشد

مهر-تسنیم-ایرنا , 10 تير 1396 ساعت 0:41

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: امروز از سند سلامت روان صحبت می‌کنیم و همه طرح‌ها در کشور باید پیوست سلامت روان داشته باشد.


به گزارش میگنا به نقل از خبرگزاری ها دکتر عباسعلی اللهیاری روز پنجشنبه 8تیرماه در همایش ملی خانواده و ارتقاء سلامت روانی - اجتماعی در سرسرای اجتماعات شهید علیمحمدی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: آموزش مهارت های زندگی به نسل جوان امروز یک ضرورت است و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در قالب تفاهم نامه با ادارات، سازمان ها و دانشگاه ها آموزش های تخصصی مورد نیاز هر قشر را ارائه می کند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب در ارتباط با سلامت روح و روان اشاره کرد و افزود: ما برای تحقق دغدغه های رهبری در قالب سیاست های حوزه سلامت در برنامه ششم توسعه آمادگی ارائه دوره های آموزشی را در سطح کشور داریم.

اللهیاری با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری های جسمی منشأ مشکلات روحی دارد، گفت: تاکید مقام معظم رهبری در نهادینه شدن بهره گیری از روان شناسان و مشاوران در جامعه است و ایشان فرمودند که مراجعه به روان شناس و مشاور برای خانواده ضرورت است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب روانشناسان و مشاوران امانت دار اسرار مردم هستند.

وی اظهار کرد که اکثر آسیب های اجتماعی در کشور ناشی از آموزش ندیدن است و بسیاری از این آسیب ها را می توان با مشاوره و آموزش برطرف کرد.

اللهیاری یادآور شد که با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و حمایت های دولت و مجلس در راستای رفع مشکلات اجتماعی تلاش می کنیم و در قالب برگزاری دوره های آموزشی برای برطرف کردن مشکلات موجود قدم بر می داریم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در ادامه خواستار تغییر نگرش مردم در مورد مراجعه به روانشناس و مشاوره شد و گفت: متاسفانه مردم کمتر به روانشناسان و مشاورین خانواده مراجعه می کنند و اگر هم مراجعه می کنند خیلی دیر است، در حالیکه مشاوران و روانشناسان امانتداران اسرار خانواده ها هستند و حتما باید این نگاه در سطح جامعه تغییر پیدا کند که اگر کسی به روانشناس مراجعه کرد، حتما دارای مشکل روانی است.

اللهیاری با اشاره به اهمیت بنیادین خانواده اظهارکرد: هیچ بشری بر روی زمین به خصایص انسانی آراسته نمی رسد، مگر اینکه در داخل خانواده رشد یابد و مادر او را تحت محبت خود قرار داده باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از بیماریهای بشر ریشه عصبی دارند و امروزه در دنیا روشهای غیر دارویی را پزشکان برای معالجه بیماریهای با ریشه عصبی اعمال می کنند. متاسفانه ما در کشوری زندگی می کنیم که همه نگاه مان در جهت سلامت جسم است و کمترین نگاهی به سمت سلامت روح و روان نداریم.

اللهیاری با بیان اینکه وجود یک روانشناس و مشاور در کنار هر خانواده یک ضرورت است، افزود: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در پی همین نیاز مردم تشکیل شده و برای ارائه مشاوره های تخصصی و راهگشا فعالیت می کند.

وی با اشاره به اینکه سلامت دارای چهار بُعد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی است گفت: در جامعه ما تنها به سلامت جسمی توجه می شود که 20 درصد مجموع سلامتی یک فرد را تشکیل می دهد و 80 درصد مابقی به سلامت اجتماعی، روانی و معنوی بر می گردد که در کشور ما به آن توجهی نمی شود.

وی تاکید کرد که برای دستیابی به سلامت باید به دنبال متخصصان سلامت در این چهار بخش برویم و از طریق آنها سلامت خود را مورد ارزیابی قرار دهیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به تلاش برای اجرای طرح مشاور خانواده در کشور گفت: روانشناسی بیشتر در خدمت ارتقاء سلامت است و شاید ۱۰ درصد از کار روان شناسی مداخله باشد.

اللهیاری با اشاره به اینکه یکی از دلایل کاهش تمایل به سمت ازدواج در بین جوانان عدم پختگی و بلوغ اجتماعی است عنوان کرد: دستیابی به بلوغ اجتماعی یک امر اکتسابی است و نیازمند انجام کار گروهی و مشارکت اجتماعی و سلامت روانی در جامعه است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی انتشار پیامهای ضد مرد و ضد زن را در داخل خانواده‌ها یکی دیگر از عوامل کاهش تمایل به سمت ازدواج دانست و اظهار کرد: متاسفانه غربیان به دنبال این هستند که در ساختار و روان افراد خانواده این امر را جا بیاندازند که نمی‌شود زن و مرد در داخل یک خانواده به همدیگر اعتماد کنند.

نماینده اسبق مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه خانواده های ایرانی در معرض خطر و یک تهدید جدی هستند، گفت: موسسه گالوب در سال 2017 کشورها را براساس میزان پرخاشگری افراد جامعه دسته بندی کرده که در این میان ایران در رتبه نخست پرخاشگری قرار دارد که البته صحت نتیجه این تحقیق جای تامل دارد.

وی یادآور شد: اگر به فرزندانمان در بستر خانواده آموزش مهارتهای زندگی ندهیم نباید انتظار داشته باشیم که او در اجتماع رفتار اجتماعی مناسبی از خود بروز دهد.

اللهیاری با بیان اینکه وضعیت جامعه از نظر پرخاشگری و عصبانیت آشفته است، گفت: به دنبال این هستیم بر اساس برنامه ششم مشاوره ازدواج در خانواده اجباری شود، امروزه مردم به روان شناس و مشاور نیاز دارند اگر این مهم محقق نشود و اگر مشاور و روان شناس در جامعه به حاشیه کشیده شود مردم به سمت رمال و عرفان های کاذب و... می‌روند.

وی با تاکید بر اهمیت مقوله مهارت آموزی در زندگی گفت: مجلس در قانون برنامه ششم به دنبال ارائه آموزش و مشاوره برای کودکان، نوجوانان و جوانان، آموزش قبل از ازدواج و حین و بعد از ازدواج است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه انسان سالم محور توسعه پایدار است، گفت: باید نسل جوان را به مهارت های مختلف زندگی مجهز کنیم و با آموزش دادن آنها را برای رویاروبی با مشکلات آماده نماییم.

اللهیاری بر نقش خانواده در آموزش فرزندان نیز تاکید کرد و افزود: جوانان قبل از تشکیل زندگی مشترک باید آموزش های مهارتی زندگی را ببینند تا بتوانند فرزندان سالم و موفقی تحویل جامعه دهند و اگر پدر و مادری آموزش ندیده باشد انتظار نمی رود فرزندش خوب پرورش یابد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به اینکه متاسفانه نظام آموزشی کشور ضد خلاقیت پروری است گفت: فرزندان ما در دوران کودکی به خاطر حس کنجکاوی و جستجو بسیار خلاق هستند اما به محض ورود در سیستم نظام آموزشی خلاقیت آنها کاهش و در زمان ورود به دانشگاه دیگر هیچ ایده و خلاقیتی از خود بروز نمی‌دهند.

وی از نظر روانشناختی بالاترین یادگیری را یادگیری مشاهده‌ای دانست و افزود: بیشترین نیاز کودک و نوجوان نیاز به الگو است و به این دلیل از دوران کودکی شروع به الگوگیری از پدر و مادر و سپس معلمان و بعد دوستان می‌کند و در بزرگسالی به سمت الگوی جهانی و چه بسا یک شخصیت دینی و مذهبی می‌رود.

اللهیاری با اشاره به اینکه مهارت‌آموزی در جامعه باید درون سازی شود عنوان کرد: متأسفانه در خیلی از اوقات جوانان در موقع به وجود آمدن مشکل آن را بیش از حد خود برآورد می‌کنند و از طرفی توانمندی خود را در حل مشکلات کمتر از حد توان برآورد می‌کنند و به این دلیل پرخاشگر و افسرده می‌شوند و لذا این امر نیازمند این است که ما به جوانان آموزش و مهارتهای لازم را در موقع به وجود آمدن بحران یاد دهیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی با تاکید بر اینکه باید نگاه روان شناسی و مشاور برای خانواده ها در سراسر کشور بسط یابد، گفت: به دنبال این هستیم تا برای مسئولان و تریبون داران از جمله استاندار، امام جمعه، وزیر، شهردار و.... مشاوری برای سلامت رفتار داشته باشند و امروز از سند سلامت روان صحبت می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید همه طرح ها در کشور پیوست سلامت روان داشته باشد، گفت: ۷۰ درصد شخصیت فرد قبل از رفتن به مدرسه شکل می گیرد و نقش خانواده بسیار اهمیت دارد.

گفتنی است این همایش یک روزه عصر پنجشنبه به پایان می رسد و از 160 مقاله ارسالی به دبیرخانه همایش 100 مقاله پذیرفته شده و قرار است در نوبت صبح و عصر امروز 16 مقاله ارائه شود.
خانواده و فرزند پروری، خانواده و سلامت روان، خانواده و کار، خانواده و فرهنگ، خانواده و قانون و خانواده و مداخلات خانواده محور از محورهای اصلی این همایش ملی است.

 

 


کد مطلب: 41252

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/41252/باید-همه-طرح-کشور-پیوست-سلامت-روان-داشته-باشد

میگنا
  https://www.migna.ir