کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت درگذشت میرزاخانی

25 تير 1396 ساعت 18:29

در بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت درگذشت پرو فسور میرزاخانی بر لزوم شناخت پیشینه درخشان تمدن اسلامی در پیشرفت علم و دانش تاکید شد.


در پی درگذشت پروفسور دکتر مریم میرزاخانی، دانشمند و نخبه ایرانی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه‌ای، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره وی، بر لزوم شناخت هر چه بیشتر پیشینه درخشان تمدن اسلامی در پیشرفت علم و دانش در جهان تاکید کرد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

خبر درگذشت دانشمند نابغه ایران‌زمین سرکارخانم پروفسور مریم میرزاخانی، برنده مدال طلای المپیاد ریاضی ایران و جایزه جهانی بلومنتال و استاد دانشگاه‌های پرینستون و استنفورد، ضایعه ای بزرگ و تأثرآفرین و اندوه‌بخش برای ایرانیان، بخصوص جامعه علمی و دانشگاهی است که بشریت و تمدن بشری در عصر حاضر را می‌توانست در مسیر گام‌های جدیدی از شناخت و معرفت و ناشناخته‌های جهان هستی رهنمون کند.

هرچند که درگذشت این بانوی ایرانی دارای نبوغ و دانش ضایعه‌ای بزرگ و فقدان وجود وی برای حوزه علم و دانش بشری خسران بزرگی است، اما جامعه بشری از جمله حوزه علم و دانش تمدن امروزی در مسیر گذر زمان و سیر تاریخی خود، دانشمندان و نوابغ بزرگ و زیادی را در حوزه‌های مختلف دانش بشری ایرانی اعم از زن و مرد به خود دیده است و این مسیر با طلوع و درخشیدن نخبگان و دانشمندان بخصوص جوانان ایرانی استمرار و تداوم خواهد یافت.

بی‌گمان یک بخش عمده علوم و دانش امروزی بشریت مرهون دانشمندان و نوابغ ایرانی چون مرحومه میرزاخانی‌ها است که متأسفانه در سایه سلطه و هژمونی کاذب تمدن غربی مغفول و امروزه جوانان و دانشگاهیان ما را از آگاهی و شناخت واقعی آن با بهره‌گیری از ابزارهای جدید و مدرن سلطه فرهنگی بازمی دارند.

لذا نه تنها حیات این نابغه ایرانی شاهدی بر جایگاه عظیم ایرانیان در علم و دانش و معرفت بشری بود، بلکه مرگ این بانوی نابغه ایرانی هم شاهدی خواهد بود بر واقعیت جایگاه ایرانیان در پیشرفت و ترقی تمدن بشری از گذشته تا به امروز و آینده.

بی‌گمان یاد و خاطره و جایگاه این بانوی نابغه و دانشمند ایرانی می‌تواند اساس و پایه‌ای برای جوشش خلاقیت، نوآوری و علم‌اندوزی خیل عظیم جوانان ایرانی از مدرسه تا دانشگاه باشد؛ لذا متصور است که جامعه دانشگاهی و نخبگانی ما و مسئولین مربوطه، موارد ذیل را مدنظر داشته باشند:

۱- باور به ظرفیت‌های دانشی و معرفتی ایرانیان که به گواه تاریخ بسیار گسترده و وسیع می‌باشد، تبدیل به یک هویت در بین نسل جوان و تحصیل‌کرده و در حین تحصیل ایرانی شده و پیوند این هویت با میهن‌دوستی و وطن‌پرستی زمینه‌ساز عظمت و شکوه فرهنگ ایران در داخل و خارج شود و در خدمت عموم مردم ایران قرار گیرد.

۲- نهادهای علمی و آموزشی اعم از مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و آموزش و پرورش و معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری زمینه‌هایی را فراهم نمایند تا با حضور جوانان جویای علم و دانش و نخبگان و فرهیختگان در کشور، امکان بکارگیری از ظرفیت ایشان برای ایجاد قله‌های دانش در ایران زمین مهیا گردد.

۳- حضور ایرانیان دانشمند و دانش‌پژوه در اقصی نقاط جهان می‌طلبد که دستگاه دیپلماسی به همراه سایر دستگاه‌های مسئول سامانه پویای ارتباطی، حمایتی و صیانتی از این ظرفیت را در اقصی نقاط عالم فراهم کند باشد تا از این پس شاهد از دست دادن حتی یک ایرانی نخبه و دانشمند در سرزمین بیگانه نباشیم و ملت ایران و کشور عزیز ما از وجود آنان بی‌بهره شوند

مهر.


کد مطلب: 41394

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/41394/بیانیه-شورای-عالی-انقلاب-فرهنگی-مناسبت-درگذشت-میرزاخانی

میگنا
  https://www.migna.ir