پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۹:۵۳
کد مطلب: 41535
۰

بلایی که تلگرام و اینستاگرام بر سر اوقات فراغت می‌آورد

بلایی که تلگرام و اینستاگرام بر سر اوقات فراغت می‌آورد
میگنا: یکی از دغدغه‌های والدین در تابستان برنامه‌ریزی برای گذراندن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان است. با ورود وسایل ارتباطی نوین و استفاده بیش از اندازه کودکان از فضای مجازی عوارضی همچون انزواطلبی آن‌ها را تهدید می‌کند و سلامت جسمی و روانیشان را به خطر می‌اندازد.

سلامت اجتماعی چست؟
شکوفه اویارحسینی کارشناس ارشد مشاوره خانواده اظهار کرد: سلامت اجتماعی برگرفته از مفهوم سلامت است. بنا به تعریف سازمان بهداشت جهانی سلامت به آسایش کامل جسمی، روانی و اجتماعی گفته می‌شود. فردی دارای سلامت اجتماعی است که سلامت جسمی و روحی توام با یکدیگر داشته و در تعاملات اجتماعی خود با سایر افراد بتواند در مواقع نیاز به آن‌ها کمک کرده و از آن‌ها طلب کمک کند؛ بنابراین جامعه‌ای سالم است که فقر و آسیب‌های اجتماعی در آن مشاهده نشود.
افراد در اوقات فراغتشان مسئولیتی ندارند بنابراین با فراغ بال می‌توانند به انجام سرگرمی و فعالیت‌های مورد علاقه خود بپردازد. اوقات فراغت در عین حال که عامل رشد و ارتقاء سلامت روان اشخاص بوده می‌تواند سبب نابودی افراد نیز شود.

فعالیت‌های مناسب برای اوقات فراغت
اویارحسینی تاکید کرد: فعالیت‌های حرکتی - ورزشی سبب بهبود سلامت جسمی افراد می‌شود. از دیگر فعالیت‌های مناسب برای اوقات فراغت می‌توان به فعالیت‌های فکری اشاره کرد. وی با بیان اینکه اوقات فراغت فرصت خوبی برای تقویت ایمان و رشد معنوی اشخاص است، افزود: افراد در اوقات فراغت می‌توانند در گروه‌های اجتماعی مانند پایگاه‌های مساجد حضور پیدا کرده یا مهارت‌های شغلی خود را ارتقاء ببخشند.

استفاده بیش از حد از وسایل ارتباطی و فضای مجازی افراد را به اعتیاد جسمی و روانی دچار می‌کند. اشخاص در هنگام کار با وسایلی مانند لپ‌تاپ و موبایل اغلب سر خود را خم کرده و آناتومی بدن آن‌ها شبیه انسان‌های افسرده می‌شود. این شیوه نشستن عملکرد مغز تحت تاثیر قرار می‌دهد. سیستم عصبی پیام‌های یک فرد عصبی و غمگین را دریافت کرده و هورمون‌های خشم و اضطراب ترشح می‌شود.

افرادی که وابستگی روانی به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دارند در صورت دسترسی نداشتن به آن‌ها احساس بی‌قراری و کلافگی پیدا می‌کنند. افراد در فضای مجازی اقدام به کار‌هایی می‌کنند که در فضای عادی حاضر به انجامشان نیستند، زیرا آن‌ها نگران نیستند که توسط دیگران مورد قضاوت قرار بگیرند.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده بیان کرد: لازم است خانواده‌ها در مورد مدیریت اوقات فراغت کودکان به آن‌ها آموزش‌های لازم را بدهند. کودکان با یادگیری خودکنترلی باید هدفمند از فضای مجازی استفاده کنند. همچنین افراد می‌توانند با فعالیت‌های اجتماعی مناسب و شرکت در کلاس‌های حضوری اوقات فراغت خود را به خوبی سپری کنند.

والدین باید فرزندانشان را در مورد مزایا و معایب استفاده از شبکه‌های اجتماعی آگاه کنند. اثربخشی آموزش وقتی بیشتر می‌شود که کودکان و نوجوانان از جهات مختلف مانند خانواده، رسانه و آموزش و پرورش اطلاعات را دریافت کنند.


بازی های قدیمی را را از یاد نبرید!
مصطفی افشار کارشناس ارشد مشاوره خانواده درباره پیشینه تاریخی فعالیت‌های گروهی اظهار کرد: در گذشته اغلب خانواده‌ها دور هم جمع می‌شدند و بزرگ فامیل برای سایرین شعری از حافظ یا سایر شاعران می‌خواند. این فعالیت گروهی باعث تحکیم بنیان خانواده و تعمیق روابط بین افراد می‌شود.

وی بیان کرد: در گذشته بازی‌های گروهی مانند هفت‌سنگ و قایم باشک در بین کودکان رونق زیادی داشت. بازی‌های گروهی نقش موثری در سلامت جامعه ایفا می‌کند.

انزواطلبی، ارمغان تلخ فضای مجازی

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده عنوان کرد: امروزه کودکان با روی‌آوردن به وسایل ارتباطی نوین مانند رایانه، تلفن همراه، تلگرام ، اینستاگرام و انجام بازی‌های کامپیوتری از گروه‌های اجتماعی فاصله گرفته و وارد گروه‌های انفرادی می‌شوند.
افشار یادآور شد: از پیامد‌های استفاده افراطی از وسایل ارتباطی نوین می‌توان به انزواطلبی اشاره کرد. این وسایل، سلامت اجتماعی افراد را به خطر می‌اندازد. خانواده‌ها باید کودکان و نوجوانان را به انجام بازی‌های گروهی ترغیب کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.