جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ / ۲۰:۳۸
کد مطلب: 41639
۲
به خنده‎‌هاي مردانه اعتماد نکنيد

سه مورد از شايع‌ترين علائم افسردگي در مردان

سه مورد از شايع‌ترين علائم افسردگي در مردان

به گزارش روزنامه وقایع اتفاقیه، سه سال پيش در چنين روزهايي خبري جهان سينما را در شوک فرو برد: «رابين ويليامز خودکشي کرد.» او جايزه اسکار و گلدن گلوب را در کارنامه خود داشت، در فهرست صد ستاره برتر تاريخ سينما قرار گرفته بود و از محبوب‌ترين و ثروتمندترين بازيگران آمريکايي محسوب مي‌شد. سال 1997 او را بامزه‌ترين مرد زنده جهان لقب دادند. دوستان نزديکش از جمله رابرت دنيرو و فرانسيس فورد کوپولا او را فردي دوست‌داشتني خطاب مي‌کردند. در طول توليد و فيلمبرداري فيلم فهرست شيندلر، استيون اسپيلبرگ بارها با او تماس گرفت و صداي او را روي بلندگو گذاشت تا ويليامز بتواند براي بازيگران و عوامل فيلمش جوک تعريف کند و حال‌وهواي آنها را تغيير دهد. در ماه مارس ۲۰۰۹ با موفقيت عمل قلب باز را پشت سر گذاشت و از آن پس گياه‌خوار شد. در سپتامبر ۲۰۰۶ با سلامت کامل از مرکز توان‌بخشي درمان اعتياد به الکل مرخص شد. او تا آخرين روزهاي عمرش استندآپ کمدي کار مي‌کرد. ويليامز براي يک نسل از مردم جهان، نماد خنده، شادي، استعداد، پشتکار و تلاش براي تغيير بود. اما او هيچگاه نخواست افسردگي شديدش را بروز دهد. يک‌بار جيمز ليپتن از او پرسيد که وقتي وارد بهشت مي‌شود از خدا چه درخواستي دارد که پاسخ داد: «يک صندلي در رديف اول کنسرت وولفگانگ آمادئوس موتزارت و الويس پريسلي.»


مرگ او پس از حلق‌آويز کردن خودش حوالي ساعت 11:55 صبح، واکنش بسياري از دوستدارانش را در پي داشت. باراک اوباما، رئيس‌جمهوري وقت آمريکا در پيامي که در توئيتر او منتشر شد، نسبت به مرگ رابين ويليامز چنين ابراز تأسف کرد: «او ما را به خنده واداشت. به گريه واداشت. او توانست در نهايت همه عناصر روح انسان را به تأثر وادارد.» همسر ويليامز، سوزان اشنايدر اظهار داشته است که: «من همسرم و بهترين دوستم را از دست داده‌ام، درحالي‌که دنيا يکي از محبوب‌ترين و زيباترين انسان‌هايش را از دست داد. من به کلي دل شکسته هستم.» مشاهير به اداي احترام به ويليامز پرداختند، از جمله همکار کمدينش استيو مارتين که در توئيتر خود نوشت: «نمي‌توانم حيرت‌زده‌تر از اين شوم که رابين ويليامز، استعداد بزرگ، همکار و روح واقعي از دست رفته است.» پس چگونه مردي تا اين حد دوست‌داشتني و به ظاهر شاد مي‌تواند آن‌قدر عميق در دنياي افسردگي فرو رفته باشد؟


در مورد مردان ما اغلب باور کرده‌ايم که بايد هميشه قوي باشند و کنترل احساسات و هيجاناتشان را به صورت کامل در دست بگيرند. هنگامي که ما مردان احساس نااميدي و درماندگي مي‌کنيم، تمايل به انکار يا پوشاندن آن را نيز همراه داريم. پناه بردن به اعتياد، رفتار بي‌پروا يا انفجار با خشم از تأثيرات اين درماندگي و انکار است. اما بايد باور کرد که پشت اين پوسته سخت، افسردگي در مردان يک مشکل شايع است و اولين قدم براي بهبودي اين است که مردان بپذيرند هيچ دليلي براي احساس شرم وجود ندارد.

مردان مي‌توانند افسردگي را به طريق متفاوت نسبت به زنان تجربه کنند. شما ممکن است علائم استاندارد افسردگي و غم را نشان ندهيد و فقط نسبت به ارتباط با دوستان و خانواده بي‌علاقگي داشته باشيد يا ممکن است تحريک‌پذير و پرخاشگر شويد، کار زياد انجام دهيد، بيش از حد نرمال سيگار مصرف کنيد و در فعاليت‌هاي پر خطر درگير شويد. متاسفانه، مردان به مراتب کمتر در شناخت نشانه‌هاي افسردگي خود تبحر دارند. يک مرد بيشتر احتمال دارد احساسات خود را پنهان يا هيجانات منفي را انکار کند. سه مورد از شايع‌ترين علائم افسردگي در مردان عبارت اند از:


درد فيزيکي: گاهي اوقات افسردگي در مردان به صورت درد‌هاي جسماني مانند پشت درد، سردرد مکرر، مشکلات خواب يا اختلالات گوارش که به درمان طبيعي پاسخ نمي‌دهند، بروز مي‌کند.


خشم: مي‌تواند به صورت تحريک پذيري، حساسيت به انتقاد يا از دست‌دادن حس شوخ طبعي، خلق و خوي کوتاه يا حتي خشونت بروز کند. برخي مردان به صورت جسماني يا کلامي به زنان و کودکان يا ساير عزيزان خود توهين مي‌کنند.


رفتار بي‌پروا: يک مرد مبتلا به افسردگي ممکن است شروع به نمايش رفتار‌هاي خيالبافانه يا خطرناک کند. مي‌تواند شامل دنبال ورزش‌هاي خطرناک بودن، رانندگي بي‌پروا يا درگيرشدن در روابط پرخطر باشد.


راه‌هاي درمان
تغيير در شيوه زندگي ابزار بسيار مؤثر در درمان افسردگي در مردان است. حتي اگر شما نياز به درمان‌هاي ديگر داريد، تغيير در شيوه زندگي به درمان افسردگي سرعت داده و از عود آن جلوگيري مي‌کند. به‌طور منظم ورزش کنيد.

ورزش منظم يک راه قوي براي مبارزه با افسردگي در مردان است زيرا نه‌تنها با افزايش سروتونين، اندروفين و ديگر مواد شيميايي در مغز احساس خوب ايجاد مي‌کند بلکه باعث رشد سلول‌هاي جديد مغزي و اتصالات مغزي مي‌شود.
خوب غذا بخوريد. خوردن لقمه‌هاي کوچک و وعده‌هاي غذايي متعادل در طول روز کمک خواهد کرد که شما انرژي خود را حفظ کنيد و نوسانات خلقي به حداقل برسد. کربوهيدرات بيشتري مصرف کنيد.
کمبود ويتامين B مي‌تواند باعث افسردگي شود خواب کافي داشته باشيد. هنگامي که شما به مقدار کافي نخوابيده باشيد، علائم افسردگي شما بدتر مي‌شود. محروميت از خواب باعث تشديد عصبانيت، تحريک پذيري و دمدمي بودن مي‌شود. بين هفت تا 9 ساعت خواب ، هر شب ضروري است.

 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو