جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۶ / ۱۷:۴۷
کد مطلب: 41783
۱

80درصدمبتلایان به سرطان ریه سیگاری هستند

80درصدمبتلایان به سرطان ریه سیگاری هستند
به گزارش ایرنا؛ دکتر ناصر پارسا امروز سه شنبه در نشست خبری انجمن سرطان ایران، افزود:در قرن بیستم حدود 100 میلیون نفر به دلیل استعمال دخانیات جان خود را از دست داده‌اند و با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده در قرن بیست و یکم، یک میلیارد نفر قربانی دود سیگار خواهند شد. بیماری سرطان از حدود 5 هزار سال قبل در جهان وجود داشته است و هر چه جمعیت کشورها افزایش پیدا کرده میزان شیوع این سرطان نیز رشد چشمگیری داشته است. پارسا گفت: امروزه نزدیک به 50 درصد از بیماران مبتلا به سرطان توسط متخصصان درمان می‌شوند و اگر تشخیص این بیماری سریع‌تر انجام شود درمان آن راحت‌تر خواهد بود.

این متخصص ژنتیک تصریح کرد: باید توجه داشت هر چه از زمان ایجاد توده سرطانی در بدن بگذرد درمان آن سخت‌تر خواهد بود به دلیل تنوع ژنتیکی که این سلول‌ها ایجاد می‌کنند باعث می‌شود تا نسبت به روش‌های درمانی مقاومت بیشتری از خود نشان دهند.

وی در خصوص عوامل ایجاد سرطان توضیح داد: دخانیات، پرتوهای رادیواکتیو، عناصر شیمیایی سرطان‌زا، اشعه ماورای بنفش نور خورشید و ... از جمله عوامل بروز سرطان هستند که می‌توان با کاهش آنها از بروز سرطان پیشگیری به عمل آورد. اما باید توجه داشته باشیم وراثت، سن و سیستم ایمنی از جمله موارد غیرقابل کنترل در بروز سرطان محسوب می‌شود.

این متخصص ژنتیک، گفت: 80 درصد بیماران مبتلا به سرطان را افراد بالای 60 سال تشکیل داده‌اند و همچنین هر ساله 6 میلیون نفر به دلیل ابتلا به انواع سرطان‌ها در دنیا جان خود را از دست می‌دهند که این آمار بیشتر از جمع قربانیان سل و مالاریا است.

وی با بیان اینکه عدم آگاهی مردم و نداشتن فرهنگ صحیح باعث شیوع بیماری سرطان شده است، گفت: باید در این زمینه فرهنگسازی‌های لازم صورت گیرد همچنین توجه داشت که حق بیمار است که از بیماری خود اطلاع داشته باشد اما برای اطلاع دادن به وی باید از فرهنگ‌سازی مناسب و روش اطلاع‌رسانی صحیح استفاده شود.

این متخصص در ادامه، گفت: عمر زندگی افراد سیگاری حدوداً 15 سال از افرادی که مواد دخانی استفاده نمی‌کنند کمتر است و متأسفانه آمارها نشان می‌دهد که 15 درصد جمعیت ایران دخانیات مصرف می‌کنند.
پارسا در پایان با اشاره به نقش مؤسسه‌های خیریه در حمایت از بیماران سرطانی‌، گفت: نقش این مؤسسات بسیار مهم است به دلیل اینکه آنها از منابع مالی قوی برخوردار هستند لذا باید توجه کنیم که همکاری تنگاتنگی بین بیمارستان‌ها و این مؤسسات آغاز شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن