چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ / ۰۹:۲۸
کد مطلب: 41812
۱

انتقاد معاون وزیرآموزش و پرورش به طرح «شهاب» و جداسازی دانش‌آموزان

رضوان حکیم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص طرح "شهاب" اظهار کرد: ما نقدهایی به این طرح داریم. عنوان طرح "شهاب" این است که بتواند استعدادهای  متنوع  و متفاوت  دانش‌آموزان را به رسمیت بشناسد اما عملا آموزش‌هایی که داده می‌شود و سمت و سوی‌ طرح بیشتر به رسمیت شناختن یک نوع استعداد آن هم استعداد ریاضی و تجربی است؛ این استعدادها بیشتر از طریق تست‌ها و آزمون‌ها در مراحل بعدی اجرای طرح "شهاب" شناسایی می‌شوند.

وی ادامه داد: اهداف طرح شهاب به راحتی با ارزش‌یابی توصیفی قابل تلفیق است و معلمان می‌توانند در خلال ارزش‌یابی توصیفی استعدادهای مختلف دانش‌آموزان را شناسایی کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: تقاضای ما این است که بتوانیم طرح "شهاب" را از طریق ارزش‌یابی کیفی و توصیفی پیش ببریم. ورود بنیاد نخبگان به این موضوع، ممکن است  اهداف طرح را تهدید و از مسیر اصلی منحرف کند.

حکیم‌زاده با تاکید بر اینکه ما پیشنهاد کرده‌ایم پذیرش دانش‌آموزان برای مدارس استعدادهای درخشان در مقطع متوسطه اول انجام نشود، عنوان کرد: به طور کلی با جداسازی دانش‌آموزان در این مقطع سنی و بلافاصله پس از ارزشیابی توصیفی مخالف هستیم زیرا اعتقاد داریم این موضوع فرصت را برای انجام برنامه‌های خلاقانه از دانش‌آموزان می‌گیرد.

وی گفت: اگر قرار باشد انرژی دانش آموزان صرف آماده‌سازی برای تست و آزمون شود آنها کجا می‌توانند فعالیت خلاقانه داشته باشند؟ البته معتقد هستیم باید برای استعدادهای برتر در کنار دانش‌آموزان عادی، غنی‌سازی انجام شود و فعالیت‌های اضافه‌تری برای آنها در نظر گرفته شود تا استعداد آنها هدر نرود و مورد توجه قرار بگیرد.

لازم به ذکر است که طرح "شهاب" با هدف شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش‌آموزان بدون جداسازی آنها از دانش‌آموزان عادی در برخی از مدارس کشور اجرا می‌شود، اجرای این طرح از چند سال گذشته آغاز شده و به مرور تعداد مدارس تحت پوشش طرح افزایش یافته است.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.