جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ / ۱۲:۰۹
کد مطلب: 41881
۱
قاتل جديد مصرف‌کننده‌ها؛ مشروبات الکلي دست‌ساز

سالانه حدود ۱۰۰ فوت ناشي از مصرف مشروبات الکلي در کشور رخ مي‌دهد

خبرآنلاين: مشروبات الکلي دست‌ساز، بلاي تازه‌اي است که به جان مصرف‌کنندگان مشروبات الکلي افتاده است. اين مشروب‌ها عمدتا در آشپرخانه‌هاي زير زميني توليد مي‌شود و طي ماه‌هاي اخير اخبار متعددي از مسموميت و مرگ مصرف‌کنندگان اين نوع مشروبات الکي به گوش مي‌رسد. در مدت اخير، ابتدا چند نفر در رفسنجان، بعد سه نفر در شيراز، سپس پنج نفر در کرمان بر اثر مصرف مشروبات دست‌ساز کشته شدند که به احتمال قوي نيز داستان اين مرگ‌ها همچنان ادامه دارد. علاوه بر اينکه نيروهاي انتظامي در عمليات‌هاي خود با سازندگان اين مشروبات برخورد مي‌کنند، آگاهي از مضراب مرگ‌آفرين اين نوع از مشروبات الکلي ضروري ا‌ست.


در همين ميان يسنا به‌منش، دبير ستاد مرکزي اطلاع‌رساني داروها و سموم با اشاره به مهم‌ترين دلايل مسموميت‌هاي الکلي مي‌گويد: «چنانچه فردي مقادير بالايي از الکل را در زمان کوتاهي مصرف کند، ممکن است دچار عوارض حاد مصرف الکل شود که بستگي به ميزان مصرف و شرايط فيزيکي فرد مصرف‌کننده متفاوت است.

الکل در اين شرايط مي‌تواند علائم زير را ايجاد کند: سرخوشي، اختلال در تکلم، تلوتلو خوردن، خواب آلودگي، استفراغ، اسهال، اختلال در بينايي، افزايش زمان عکس‌العمل‌هاي فردي، ازبين‌رفتن تفکر منطقي، کاهش سطح هوشياري، از دست رفتن حافظه، صدمات ناشي از حوادث در اثر عدم هوشياري مانند: تصادفات رانندگي، سقوط از ارتفاع، نزاع، سوختگي يا غرق شد، در ادامه مصرف طولاني‌مدت الکل مشکلات زيادي براي سلامت فرد ايجاد مي‌کند که مي‌تواند شامل موارد زير باشد: بيماري‌هاي قلبي و عروقي، مشکلات کبدي، بيماري‌هاي گوارشي، آسيب به سلول‌هاي عصبي، ايجاد اختلالات دائمي در عملکرد مغز، سوءتغذيه و سرطان.»

به‌منش در پاسخ به اين سؤال که مسموميت با الکل و مشروبات الکلي دست‌ساز چگونه رخ مي‌دهد، مي‌گويد: «خوردن بيش از حد الکل حتي اگر دست‌ساز نباشد، اثرات مخربي به دنبال خواهد داشت و مي‌تواند منجر به عدم هوشياري و حتي کما و در نهايت مرگ شود. اين واکنش‌ها در بدن بستگي به ميزان مصرف الکل دارد. افزايش بيش از حد الکل در جريان خون، باعث آسيب به بخش‌هايي از مغز مي‌شود که کنترل سيستم‌هاي حياتي بدن ازجمله سيستم تنفسي و قلبي را برعهده دارند و شامل اين موارد است: گيجي، خواب آلودگي، کاهش هوشياري، استفراغ، تشنج، اختلال تنفس، کاهش ضربان قلب، کاهش دماي بدن، اختلال در تعادل الکتروليت‌هاي خون و مرگ. درهمين ‌راستا يکي از مشکلات تهديد‌کننده سلامت که ناشي از الکل است و در کشور ما شايع است، مصرف مشروبات الکلي تقلبي، دست‌ساز و حاوي متانول است که مي‌تواند منجر به بروز مسموميت‌هاي شديد منجر به مرگ يا کوري دائمي در فرد شود البته متانول به جز در مشروبات الکلي دست‌ساز، در مايع شيشه شور، برخي ضديخ‌هاي خطوط گاز، مواد دستگاه‌هاي کپي، حلال‌ها و پاک‌کننده‌هاي کاربراتورهاي ماشين موجود است.»

او در ادامه با ارائه آماري از مسموميت‌هاي مراجعه شده به بيمارستان‌هاي مرجع مسموميت مي‌گويد: «در سال 6/2/1395 بيمارستان تخصصي درمان مسموميت در کشور، آمار مراجعان مسموم خود را به ستاد مرکزي اطلاع‌رساني داروها و سموم ارسال کرده‌اند. از بين نزديک به 100هزار مراجعه مسموميت ثبت شده در اين بيمارستان‌ها، دو تا چهار درصد از مسموميت‌ها مربوط به مسموميت با الکل بوده است. اين درحالي است که در برخي شهرهاي کوچک‌تر آمار مسموميت با الکل بسيار بالاتر از اين درصد است.به نقل از سازمان پزشکي قانوني کشور، آمار دقيقي از تعداد مصرف‌کنندگان الکل و نوع الکل مصرفي توسط آنان وجود ندارد ولي متأسفانه سالانه حدود ۱۰۰ فوت ناشي از مصرف مشروبات الکلي در کشور ما رخ مي‌دهد، که اغلب اين افراد را مردان تشکيل مي‌دهند. علاوه بر اين، نقش الکل در وقوع جرايم و حوادث رانندگي بسيار مهم است و موارد مرگ نه به‌دليل مسموميت با الکل بلکه در اثر حوادثي مانند نزاع و تصادفات رانندگي است که متعاقب مصرف الکل رخ مي‌دهد.»
دبير ستاد مرکزي اطلاع‌رساني داروها و سموم با اشاره به اينکه عمده گروه اصلي سني که در جامعه به مصرف مواد مخدر و الکل گرايش دارند، جوانان هستند، مي‌گويد: «بر اساس يک باور غلط در اين گروه، الکل جزء ترکيبات مخدر در نظر گرفته نمي‌شود. درصورتي‌که مشروبات الکلي يکي از قديمي‌ترين مخدرها و جزء مواد اعتيادآور است.»
او در ادامه در پاسخ به اين سؤال که آماري از ميزان مصرف الکل‌هاي دست‌ساز در کشور وجود دارد يا خير، مي‌گويد: «نه زيرا مصرف الکل در کشورهاي اسلامي ممنوع است، منابع تهيه مشروبات الکلي به صورت قاچاق و دست‌ساز است. همين عامل باعث مي‌شود درصد الکل فرآورده دست‌ساز مشخص نباشد و در ضمن توليد دستي مشروبات الکلي، با مواد سمي آلوده يا تقلبي ترکيب شوند و اين عوامل سبب تشديد مسموميت و مرگ مي‌شود.»
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.