ضرورت آگاهی معلمان از وضعیت اعتیاد به مواد مخدر در جامعه
ناهید منادی افزود: برقراری ارتباط عاطفی خوب و سازنده، شناخت مشکلات دانشآموزان و کمک به حل آنها دغدغه بسیاری از معلمان است.
وی با بیان اینکه آشنایی با روانشناسی رشد دانشآموزان، به معلمان کمک میکند تا مخاطب خود را بشناسند و با اقتضائات سنی آنها آشنا شوند، اظهار کرد: برخی موقعیتهای خطرساز، احتمال مصرف مواد مخدر را افزایش میدهند، بهطور مثال شکست تحصیلی یکی از مهمترین عوامل مصرف مواد مخدر، بزهکاری و سایر مشکلات رفتاری است. مسئولان و معلمان باید نسبت به چنین موقعیتها و عوامل حساس بوده و اقدامات لازم را جهت بهبود وضعیت دانشآموز مورد نظر انجام دهند.
به گفته این روانشناس بالینی، برخی از عوامل خطرساز مانند شکست تحصیلی، پرخاشگری و درگیری، استرس و اضطراب، افسردگی، داشتن والدین معتاد، کمرویی و منزوی بودن باید در مدارس مورد توجه قرار گیرند و یکی از اقدامات لازم جهت کمک به دانشآموزان در معرض خطر، فعال کردن بخش مشاوره مدرسه است. برنامهها و فعالیتهای انجمن اولیاء و مربیان میتواند فرصتی باشد برای والدین تا در زمینههای مختلف، مشکلات و مسائل خود را با معلمان و کارکنان مدرسه در میان بگذارند.
وی، یکی از دغدغههای اصلی والدین را تربیت فرزندانشان برای مواجهه با مسائل زندگی دانست و اظهار کرد: والدین باید از مدرسه انتظار داشته باشند که علاوه بر آموزشهای درسی، مهارتهای زندگی را نیز در قالب فعالیتهای مختلف به فرزندانشان آموزش بدهند.
منادی درباره نحوه اجرای آموزشها و انجام حمایتهای لازم از دانشآموزان برای مقابله با اعتیاد ، اضافه کرد: دانشآموزان باید انواع مواد مخدر، شکل ظاهری آنها، نامهای مختلف یک ماده، اثرات اولیه و ثانویه مواد را به خوبی بشناسند. در زمینههای مختلفی مثل خطرات و عوارض جسمی و روانی مواد، نتایج اجتماعی اعتیاد، جرائم و مجازاتهای مربوط به مصرف، خرید و حمل مواد غیرمجاز باید اطلاعات صحیحی به دانشآموزان داده شود و در هنگام آموزش در زمینه اعتیاد به مواد مخدر باید به این نکته توجه داشت که در مورد پیامدهای منفی مواد بیش از حد اغراق نشود، در غیر این صورت مخاطبان، پیام ارائه شده را غیر واقع بینانه تلقی میکنند و از پذیرش آن سر باز میزنند.
این روانشناس بالینی خاطرنشان کرد: باید مهارتهای زندگی که شامل مجموعهای از تواناییها برای افزایش قدرت سازگاری و رفتار مثبت و کارآمد هستند، به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود زیرا این تواناییها آنها را قادر میسازند که مسئولیتهای متناسب با نقشهای اجتماعی خود را بپذیرند و بدون لطمه زدن به خود و دیگران با خواستهها، انتظارات و مشکلات روزمره به شکل موثری برخورد کرده و سلامت روانی خود را تامین کنند.
به گفته وی، مصرف مواد مخدر بطور کاذب و اشتباه میتواند راهی برای مقابله با استرسها، اضطرابها و تنشهای دوران نوجوانی باشد، در نتیجه آموزش مهارتهای زندگی به دانشآموزان طی برنامهای مداوم، بسیار ضروری به نظر میرسد.
به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، منادی تاکید کرد: برای هموار شدن مسیر مبارزه اجتماعی با مواد مخدر باید به کمک مربیان، مدیران و مسئولان، مشکلات شیوه آموزشی مدارس مانند تک بعدی بودن آنها و کشف نشدن استعدادهای دانش آموزان در زمینه های دیگر (اجتماعی، هنری، ورزشی و غیره)، حل شود.
وی تصریح کرد: ایجاد فضایی پر شور و نشاط در مدرسه و ایجاد تعاملی سازنده میان معلمان و دانش آموزان، در پیشگیری از اعتیاد مفید و ضروری است
وی با بیان اینکه آشنایی با روانشناسی رشد دانشآموزان، به معلمان کمک میکند تا مخاطب خود را بشناسند و با اقتضائات سنی آنها آشنا شوند، اظهار کرد: برخی موقعیتهای خطرساز، احتمال مصرف مواد مخدر را افزایش میدهند، بهطور مثال شکست تحصیلی یکی از مهمترین عوامل مصرف مواد مخدر، بزهکاری و سایر مشکلات رفتاری است. مسئولان و معلمان باید نسبت به چنین موقعیتها و عوامل حساس بوده و اقدامات لازم را جهت بهبود وضعیت دانشآموز مورد نظر انجام دهند.
به گفته این روانشناس بالینی، برخی از عوامل خطرساز مانند شکست تحصیلی، پرخاشگری و درگیری، استرس و اضطراب، افسردگی، داشتن والدین معتاد، کمرویی و منزوی بودن باید در مدارس مورد توجه قرار گیرند و یکی از اقدامات لازم جهت کمک به دانشآموزان در معرض خطر، فعال کردن بخش مشاوره مدرسه است. برنامهها و فعالیتهای انجمن اولیاء و مربیان میتواند فرصتی باشد برای والدین تا در زمینههای مختلف، مشکلات و مسائل خود را با معلمان و کارکنان مدرسه در میان بگذارند.
وی، یکی از دغدغههای اصلی والدین را تربیت فرزندانشان برای مواجهه با مسائل زندگی دانست و اظهار کرد: والدین باید از مدرسه انتظار داشته باشند که علاوه بر آموزشهای درسی، مهارتهای زندگی را نیز در قالب فعالیتهای مختلف به فرزندانشان آموزش بدهند.
منادی درباره نحوه اجرای آموزشها و انجام حمایتهای لازم از دانشآموزان برای مقابله با اعتیاد ، اضافه کرد: دانشآموزان باید انواع مواد مخدر، شکل ظاهری آنها، نامهای مختلف یک ماده، اثرات اولیه و ثانویه مواد را به خوبی بشناسند. در زمینههای مختلفی مثل خطرات و عوارض جسمی و روانی مواد، نتایج اجتماعی اعتیاد، جرائم و مجازاتهای مربوط به مصرف، خرید و حمل مواد غیرمجاز باید اطلاعات صحیحی به دانشآموزان داده شود و در هنگام آموزش در زمینه اعتیاد به مواد مخدر باید به این نکته توجه داشت که در مورد پیامدهای منفی مواد بیش از حد اغراق نشود، در غیر این صورت مخاطبان، پیام ارائه شده را غیر واقع بینانه تلقی میکنند و از پذیرش آن سر باز میزنند.
این روانشناس بالینی خاطرنشان کرد: باید مهارتهای زندگی که شامل مجموعهای از تواناییها برای افزایش قدرت سازگاری و رفتار مثبت و کارآمد هستند، به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود زیرا این تواناییها آنها را قادر میسازند که مسئولیتهای متناسب با نقشهای اجتماعی خود را بپذیرند و بدون لطمه زدن به خود و دیگران با خواستهها، انتظارات و مشکلات روزمره به شکل موثری برخورد کرده و سلامت روانی خود را تامین کنند.
به گفته وی، مصرف مواد مخدر بطور کاذب و اشتباه میتواند راهی برای مقابله با استرسها، اضطرابها و تنشهای دوران نوجوانی باشد، در نتیجه آموزش مهارتهای زندگی به دانشآموزان طی برنامهای مداوم، بسیار ضروری به نظر میرسد.
به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، منادی تاکید کرد: برای هموار شدن مسیر مبارزه اجتماعی با مواد مخدر باید به کمک مربیان، مدیران و مسئولان، مشکلات شیوه آموزشی مدارس مانند تک بعدی بودن آنها و کشف نشدن استعدادهای دانش آموزان در زمینه های دیگر (اجتماعی، هنری، ورزشی و غیره)، حل شود.
وی تصریح کرد: ایجاد فضایی پر شور و نشاط در مدرسه و ایجاد تعاملی سازنده میان معلمان و دانش آموزان، در پیشگیری از اعتیاد مفید و ضروری است
مرجع : ايسنا