کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آغاز سال تحصیلی ۱۳ میلیون دانش‌آموز و پیش به سوی حل «مثنوی هفتاد من کاغذ» مشکلات آموزش و پرورش

31 شهريور 1396 ساعت 15:24

سال تحصیلی جدید از فردا با حضور ۱۳ میلیون دانش‌آموز آغاز می‌شود و آموزش و پرورش با مشکلات مزمنی مواجه است که تلاش می‌کند برای حل آنها اقدامات مؤثری را انجام دهد.


به گزارش فارس، سال تحصیلی 97-96 از فردا شنبه اول مهرماه بعد از تعطیلات تابستانی، با حضور 13 میلیون دانش‌آموز و حدود یک میلیون فرهنگی در 105 هزار مدرسه در سراسر کشور آغاز می‌شود.

امسال وزارت آموزش و پرورش در حالی سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کند که برنامه‌های اجرایی امسال در دستان دو وزیر برنامه‌ریزی شد؛ به این شکل که هسته اصلی برنامه‌های امسال در دوران وزارت فخرالدین احمدی دانش آشتیانی برنامه‌ریزی و تدوین شد و اجرای نهایی و عملیاتی بخشی از آن، به دوره وزارت سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم واگذار شد.

امسال دانش‌آموزان در حالی سال تحصیلی خود را آغاز می‌کنند که غم جانکاه در گذشت 7 دانش‌آموز هرمزگانی در حادثه واژگونی اتوبوس در جاده داراب شیراز، قلوبشان را آزرده ساخته و دوستان این نوجوانان فقید، جای خالی آنها را احساس می‌کنند اما قرار است امسال آیین‌نامه اردوهای دانش‌آموزی تغییر یابد تا دیگر شاهد حوادث تلخ در اردوهای دانش‌آموزی نباشیم.

جدا از گرفتاری‌ها و مشکلات مزمنی که آموزش و پرورش همواره با آن دست به گریبان است، امسال قرار است سالی سرشار از نشاط و پویایی برای دانش‌آموزان باشد و سند تحول که طی سال‌های گذشته روند کندی داشت، با سرعت بیشتری در دستگاه تعلیم و تربیت اجرا شود.

امسال کاروان یک میلیونی فرهنگیان نیز در شرایطی وارد سال تحصیلی جدید می‌شود که بنا به گفته وزیر آموزش و پرورش، این وزارتخانه، هزار میلیارد تومان به فرهنگیان بدهکار است و آنها معوقات عقب افتاده زیادی دارند اما قرار است در سال تحصیلی جدید این معوقات به صفر برسد.

* سرانه مدارس؛ کابوس سنگین و هرساله مدیران!

مدارس هر ساله از بیماری مزمن و قدیمی عدم پرداخت سرانه رنج می‌برند و برای رهایی از شرایط سخت کمبود سرانه، دست به دامان اولیای دانش‌آموزان می‌شوند.

اما امسال قرار است که هوای مدارس را بیشتر داشته باشند و از نظر سرانه هم فکرهایی اندیشیده شده است.


*8 میلیون دانش‌آموز در دوره ابتدایی/5 میلیون دانش‌آموز در دوره‌های متوسطه اول و دوم

امسال در دوره ابتدایی، حدود 8 میلیون دانش‌آموز و 3 میلیون دانش‌آموز در متوسطه اول و نزدیک به 2 میلیون دانش‌آموز در متوسطه دوم تحصیل می‌کنند.

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این تعداد دانش آموزان در دوره ابتدایی 60 درصد کل دانش‌آموزان را شامل می‌شود، گفت: امسال 54 میلیارد تومان اعتبار برای گسترش پیش‌دبستانی‌ها در نظر گرفته‌ایم.

*130 هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه/ 55 هزار دانش‌آموز در سیستم آموزش تلفیقی

130 هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در کشور تحصیل می‌کنند که 55 هزار نفر از آنها در سیستم آموزش تلفیقی قرار دارند.

مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از طرح خدمات حمایتی در تمام مدارس استثنایی و پرداخت هزینه های درمانی، دارویی و توانبخشی دانش‌آموزان استثنایی در سال تحصیلی 97-96 خبر داده است.

*توزیع 138 میلیون کتاب درسی/ 280 عنوان کتاب جدید

کتب درسی: در سال تحصیلی جدید، 138 میلیون نسخه کتاب درسی توزیع شده است و 280 عنوان کتاب جدید نیز به چرخه محتواهای آموزشی امسال اضافه شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اعلام عدد فوق، از انتشار 4 عنوان کتاب با نام‌های، «انسان و محیط زیست»، «مدیریت فرهنگی»، «طراحی، تولید و هنر» به عنوان کتاب‌های جدید در سال تحصیلی 97ـ96 خبر داد و افزود: حقوق شهروندی و حقوق اساسی از موضوعاتی است که در کتاب‌های جدید درسی گنجانده شده است،

* وجود 105 هزار مدرسه و 564 هزار کلاس درس در کشور/30 درصد مدارس نیاز به بازسازی دارد

فضاهای آموزشی: براساس اظهارات محمدتقی نظرپور معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش، 564 هزار کلاس درس در قالب 105 هزار مدرسه آماده حضور دانش‌آموزان است.

وی ادامه داد: بیش از 96 هزار کلاس درس نیاز به مقاوم‌سازی دارد و 68 هزار کلاس ناامن وجود دارد که باید تخریب شود؛ ضمن اینکه هزار کلاس خشت و گلی و یک هزار و 700 کلاس کانکسی در کشور وجود دارد.

*ایجاد 1146 مدرسه جدید در کشور/ ساخت 4918 کلاس جدید

نظرپور خاطر نشان کرد: 30 درصد مدارس کشور نیاز به مقاوم‌سازی دارند؛ ضمن اینکه در سال تحصیلی جدید هزار و 146 فضای آموزشی جدید با 4 هزار و 918 کلاس درس، به مجموعه فضاهای آموزشی کشور اضافه شده است.

*پوشش 98 درصدی دانش‌آموزان دوره ابتدایی/نرخ پوشش 82 درصدی در متوسطه دوم

پوشش تحصیلی دانش‌آموزان: امسال نرخ پوشش در مقطع ابتدایی، حدود 98 درصد است و تعداد دانش‌آموزان کلاس اولی نسبت به سال گذشته، رشدی برابر با 2.4 درصد داشته است.

به گزارش فارس،‌علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: کمترین بازماندگان از تحصیل در دوره اول متوسطه است که تلاش می‌کنیم، جذب این افراد واجد شرایط را به صددرصد برسانیم.

وی از پوشش واقعی دانش‌آموزان در متوسطه دوم، معادل 82 درصد و رسیدن نرخ پوشش گروه سنی 15 تا 17 سال نیز به 87 درصد خبر داد.

* آمار متناقض بازماندگان از تحصیل!

تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به درستی مشخص نیست و روایت‌های مختلفی وجود دارد.

برخی از وجود 140 هزار دانش‌آموز ابتدایی خارج از مدرسه خبر می‌دهند و برخی نیز عنوان می‌کنند 13 درصد دانش‌آموزان 15 تا 17 ساله به مدرسه نمی‌روند.

* 30 درصد دانش‌آموزان در فنی و حرفه‌ای و کاردانش

براساس داده‌های آماری مرکز «سناد»، امسال در فرایند هدایت تحصیلی، حدود 30 درصد دانش‌آموزان پایه دهمی در دوره متوسطه دوم، در رشته علوم تجربی ثبت‌نام کرده‌اند، حدود 26 درصد در رشته علوم انسانی و حدود 30 درصد در شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش ثبت نام کرده‌اند.

سید محسن حسینی مقدم مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش گفت: امسال نیز 54 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستان‌ها در نظر گرفته شده است؛ ضمن اینکه در بودجه سال جاری مبلغ 200 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به هنرستان‌های کشور اعطا خواهد شد.

* فعالیت 33 هزار معلم ورزش/ اختصاص 150 میلیارد تومان برای توسعه فضای ورزشی مدارس

توسعه فعالیت‌های ورزشی و ایجاد شور و نشاط، همواره از مهمترین دغدغه‌های دانش‌آموزان، والدین و مسئولان بوده است.

مدارس بسیاری از نبود حیاط مناسب برای انجام فعالیت‌های ورزشی و نیز امکانات اولیه برای انجام امور ورزشی و تفریحی رنج می‌برند.

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر 33 هزار معلم تربیت بدنی در مدارس وجود دارد، گفت: 150 میلیارد تومان به امر تجهیزات ورزشی مدارس اختصاص یافته است.

وی از توزیع 48 میلیارد تومان تجهیزات ورزشی در مدارس خبر داده است.

* اکثر پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان تخریبی است/نیازمند 15 هزار میلیارد تومان بودجه هستیم

دانشگاه فرهنگیان: مرکز اصلی تأمین نیروی انسانی و معلم برای بدنه آموزش و پرورش است.

محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: اکثراً فضای کالبدی پردیس‌ها تخریبی قلمداد می‌شوند و بر اساس ارزیابی‌های طرح و برنامه دانشگاه فرهنگیان برای حل مشکل عمرانی 15 هزار میلیارد تومان نیاز است در حالی که اصلا بودجه عمرانی نداریم.

* یک میلیون دانش‌آموز در شهرستان‌های استان تهران/800 کلاس جدید در سال تحصیلی جدید

عبدالرضا فولادوند مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران از تحصیل حدود یک میلیون دانش‌آموز و پیش دبستانی در این اداره کل تحصیل خبر داد.

فولادوند با بیان اینکه امسال از جهت فضای آموزشی مشکلی نداریم، عنوان کرد: در سال تحصیلی جدید، 800 کلاس درس جدید به فضای آموزشی مدارس اضافه می‌شود.

* یک میلیون و صد هزار دانش‌آموز در شهر تهران/73 دصد معلمان تهرانی زن هستند

آموزش و پرورش شهر تهران بزرگترین اداره کل در سطح کشور است و خود به مانند وزارتخانه کوچکی در دل آموزش و پرورش فعالیت می‌کند.

عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار داشت: ما میزبان یک میلیون و صد هزار دانش‌آموز در شهر تهران هستیم که 900 هزار دانش‌آموز در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه تعداد دانش‌آموزان تهران از جمعیت برخی استان‌ها بیشتر است، افزود: 73 درصد کارکنان آموزش و پرورش تهران را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش فارس، با توجه به آمار و ارقام مسئولان مختلف آموزش و پرورش در حوزه‌های گوناگون، به رغم وجود مشکلات زیاد در این وزارتخانه عریض و طویل، در کل، روند روبه رشدی را در آموزش و پرورش شاهد هستیم، اما همگان نیک می‌دانیم که مدیریت و راهبری این دستگاه عظیم، نیازمند مدیریت همراه با تدبیر و دوراندیشی زیاد و پرهیز از اعمال هر نوع نگاه سلیقه‌ای و حزبی است.

در کنار این عامل نرم افزاری، تأمین اعتبارات لازم از سوی دولت و اختصاص به موقع آن نیز یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و اعتلای وزارت آموزش و پرورش است و جا دارد مسئولان ارشد نظام در نوع نگاه خود به این وزارتخانه تجدید نظر کرده و این توجه را در عمل عیان ساخته و مورد امعان نظر افزون‌تری قرار دهند؛ چراکه سرمایه گذاری برای امر تعلیم و تربیت کشور ذخیره و اندوختن ثروت بی پایانی از نیروی انسانی مورد نیاز دستگاه‌های مختلف در آینده است و هدایت صحیح دانش‌آموزان، سبب ساز حرکت این ثروت عظیم در مسیر رسیدن به سر منزل مقصود و در نهایت توسعه و پیشرفت کشور است.


کد مطلب: 42010

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/42010/آغاز-سال-تحصیلی-۱۳-میلیون-دانش-آموز-پیش-سوی-حل-مثنوی-هفتاد-کاغذ-مشکلات-آموزش-پرورش

میگنا
  https://www.migna.ir