چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ / ۱۵:۰۸
کد مطلب: 42084
۰
فعالیت ۱۹ هزار مدرسه مروج سلامت در کشور + جزییات

«مدارس مروج سلامت» چه مدارسی هستند؟

«مدارس مروج سلامت» چه مدارسی هستند؟

به گزارش میگنا مجذوبه طاهری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جزییات برنامه مدارس مرج سلامت گفت: این برنامه برای انتقال مفاهیم سلامت بین دانش آموزان مدارس کشور طراحی شده است و ابتکار آن نیز مربوط به برنامه "سلامت برای همه" سازمان بهداشت جهانی بود. این برنامه نظامی برای ارتقای سلامت است که منجر به افزایش ظرفیت‌ها، توانمندسازی مردم و دانش آموزان برای سالم زندگی کردن و کار کردن می‌شود.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان با اجرای این برنامه می‌آموزند در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنند و احساس همبستگی و تعلق اجتماعی داشته باشند. همچنین اعتماد به نفس آنها نیز افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه نسلی مسئولیت‌پذیر و سالم از نظر جسمی و روحی خواهند شد.

کارشناس اداره سلامت جوانان و نوجوانان وزارت بهداشت با اشاره به جهانی بودن این برنامه تصریح کرد: مقدمات اجرای آزمایشی برنامه مدارس مروج سلامت در ایران از سال ۸۶ با همکاری آموزش و پرورش آغاز شد و به تدریج شتاب بیشتری پیدا کرد؛ به طوریکه در حال حاضر حدود ۱۹ هزار مدرسه مروج سلامت در سطح کشور داریم.

طاهری همچنین اضافه کرد: مدارس مروج سلامت، مدرسه را سلامت محور می‌کنند؛ یعنی مدیر، معلم و دانش آموزان در این حرکت ایفای نقش می‌کنند و مدارس نیز از نظر فیزیکی و روانی، محیطی امن پیدا می‌کنند. برنامه جامع آموزش سلامت در مدارس، ارائه خدمات بالینی مانند غربالگری‌ها و معاینات در پایه‌های مختلف، خدمات خاص به دانش آموزانی که نیاز به مراقبت ویژه دارند و خدمات غربالگری بیماری‌های غیرواگیر بخشی از این فعالیت‌هایی است که در مدارس مروج سلامت اجرا می‌شود.

کارشناس اداره سلامت جوانان و نوجوانان وزارت بهداشت، سلامت محیط و ایمنی، بهبود تغذیه در مدارس با ساماندهی پایگاه‌های تغذیه سالم و بوفه‌ها و تحرک فیزیکی و فعالیت بدنی را بخش دیگری از اجزای مدارس مروج سلامت اعلام کرد و گفت: در این برنامه ارتقای سلامت کارکنان مدارس نیز در نظر گرفته شده است تا بتوانند علاوه بر آموزش، در امر پرورش و ارتقای سلامت دانش آموزان مشارکت کنند. همچنین خدمات سلامت روان و مشاوره برای شناسایی دانش آموزان نیازمند به این خدمات، پیشگیری از رفتارهای پرخطر، ارتقای فرهنگ خود مراقبتی، بهداشت فردی و پرورش سفیران سلامت دانش آموزی نیز در برنامه مدارس مروج سلامت گنجانده شده است.

وی افزود: بر اساس این محورها، مدارسی که می‌خواهند تبدیل به مدرسه مروج سلامت شوند بعد از اجرای این موارد اعلام آمادگی می‌کنند، بعد از آن ممیزی‌های لازم انجام و به مدارس امتیاز داده می‌شود. مدرسه‌ای که علاوه بر یاد دادن مفاهیم سلامت، محیطی کاملا امن نیز ایجاد کرده باشند، لوح مدرسه مروج سلامت دریافت می‌کنند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.