پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ / ۲۲:۲۸
کد مطلب: 42129
۱
۱

اثرات محیط کار بر بهداشت روان افراد

به گزارش میگنا به نقل از مهر، دکتر احمد حاجبی در خصوص روز جهانی و هفته ملی بهداشت روان، گفت: هر سال تاریخ ۱۰ اکتبر برابر با ۱۸ مهر مصادف با روز جهانی بهداشت روان است. این روز نخستین بار در سال ۱۹۹۲ توسط فدراسیون جهانی بهداشت روان به نام روز جهانی سلامت روان یا روز جهانی بهداشت روان نامگذاری شد.

وی افزود: هر ساله در این روز همایش‌ ها و گردهمایی‌ های علمی در سراسر جهان در زمینه سلامت و بهداشت روان برگزار می ‌شود. هدف از برگزاری این گردهمایی ‌ها، آموزش و پرورش جهانی در زمینه‌ سلامت روان، افزایش آگاهی مردم و یافتن راهکارهایی برای بهبود بهداشت روان در سطح جهانی است و در عین حال برنامه هایی که برای این روز درنظر گرفته می شود نیز با هماهنگی سازمان جهانی بهداشت و اعمال فرایند بومی سازی بر روی برنامه های پیشنهادی است.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، خاطر نشان کرد: علاوه بر بزرگداشت روز جهانی بهداشت روان، در ایران هفته ملی بهداشت روان وجود دارد که از ۲۴ تا ۳۰ مهر ادامه دارد و قدمت آن، از روز جهانی سلامت روان بیشتر است.

وی افزود: انتخاب شعار بهداشت روان در محیط های کاری نشان می دهد که نهادهای جهانی به این باور رسیده اند که سلامت روان در محیط کاری ارزشمند است و بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته نیز با این عقیده موافق هستند، چراکه بهداشت روان فرد در محیط کار یکی از عوامل افزایش بهره وری و بازدهی کاری است. بهداشت روان کارکنان و محیط های کاری اثر متقابل بر هم دارند، یعنی همان طور که بهداشت روان می تواند، بهره وری در محیط کار را تغییر بدهد، به همان نسبت محیط کاری که از کیفیت خوبی برخوردار باشد، بهداشت روان پرسنل را تحت تاثیر قرار می دهد و این فقط منحصر به شغل نیست، یعنی این درست نیست که تصور شود اگر فردی کار سختی دارد، نباید سلامت روان خوبی داشته باشد و برعکس فردی که کار راحتی دارد، قطعا از رضایتمندی شغلی و سلامت روان بیشتری برخوردار است، لذا سختی کار تا حدودی بر رضایتمندی شغلی و بهداشت روان موثر است و عوامل متعددی دخیل هستند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت براساس شعار روزجهانی، برنامه های هفته ملی بهداشت روان را تنطیم کرده است، عناوین هفته بهداشت روان را برشمرد و گفت: اولین روز هفته، دوشنبه ۲۴ مهر، نیروی کار سالم و جامعه سالم، سه شنبه ۲۵ مهر، پیشگیری از تبعیض و استیگما در محیط کار، چهارشنبه ۲۶ مهر محیط کار دوست دار سلامت روان، پنجشنبه ۲۷ مهر، مدیریت استرس در محیط کار، جمعه ۲۸ مهر، سبک زندگی و سلامت روانی در محیط کار، شنبه ۲۹ مهر، نقش کارفرما در سلامت روان محیط کار، یکشنبه ۳۰ مهر، رویکرد جامعه نگر در سلامت روان محیط کار نام دارد.

حاجبی ادامه داد: برای اینکه در کشور برای هر روز مدیریت متحدالشکلی ایجاد کنیم، برای هر روز هفته یک عنوان مشخص شده است و به جهت اینکه در سراسر کشور به صورت یکسان روی آن عنوان کار شود، محتواهایی در قالب یک کتاب آماده شده است که در دانشگاه های سراسر کشور توزیع می شود.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، تصریح کرد: تهیه محتواهای یکسان به این منظور است که تصمیمات شخصی و سلیقه ای در مورد یک موضوع گرفته نشود و همکاران ما در سراسر کشور براساس یک اصل واحد و طبق سیاست های وزارت بهداشت عمل کنند.

حاجبی با اشاره به اینکه تعدادی بروشور هم در جهت آموزش کارکنان در محیط کار آماده شده است، گفت: در هفته سلامت روان از صدا و سیماهای محلی گرفته تا آموزش و پرورش و شهرداری و نیروی های ستاد دانشگاه و نیروهای وزارت بهداشت و غیره، همگی فعالیت دارند.

وی ادامه داد: جدا از شعار هر سال بهداشت روان و زمینه بحث دراین خصوص، هرسال در هفته بهداشت روان، یک اصل یکسان برای ما مهم بوده است، وزارت بهداشت از این هفته در راستای افزایش سواد سلامت روان مردم استفاده می کند.

حاجبی با بیان اینکه وزارت بهداشت در تمام سال بر روی مقوله افزایش سواد سلامت روان کار می کند، بر افزایش سواد بهداشت روان مردم در کشور تاکید کرد و در توضیح بیشتر گفت: دو سوم افرادی که در کشور از اختلالات روانپزشکی رنج می برند، از خدمات بهداشت روان بهره مند نیستند و زمانی که این افرادی را بررسی می کنیم، پاسخ شان این است که «خودش خوب می شود!» و باور ندارند که با اختلال روانپزشکی باید به عنوان یک مشکل بهداشتی و درمانی برخورد شود و مداخله دارویی و غیر دارویی نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بهترین و در دسترس ترین خدمات ایجاد شود اما آگاهی و دانش مردم درباره سلامت روان ارتقا پیدا نکند، خدمات در عمل، کم استفاده می ماند.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، گفت: در وزارت بهداشت برنامه ای تحت عنوان خودمراقبتی وجود دارد که در راستای افزایش سطح سواد سلامت روان مردم بوده که با همکاری دفتر آموزش و ارتقای سلامت و از طریق کارشناسان سلامت روان، کارشناسان مراقب سلامت و سفیران سلامت در سیستم در حال اجراست.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام
مکان برگزاری کجا هست؟
ممنون میشم اطلاع رسانی کنید
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم