کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از هر چهار ایرانی یک نفر مبتلا به اختلالات روانی است

نابسامانی بهداشت روان در ایران

18 مهر 1396 ساعت 22:49

تامین بهداشت روان شهروندان در دستان همه کسانی است که با آنها در ارتباط مستقیم و غیر‌مستقیم هستیم و در محیط کار با آنها در ارتباطیم.


به گزارش میگنا به نقل از همشهری آنلاین، کمتر کسی است که به پزشک مراجعه کند و با تشخیص ریشه های عصبی بیماری اش در تخصص پزشک تردید نکند. قبول این که 80 درصد بیماری های ما ریشه در روان مان دارد، همچنان در میان مردم پذیرفته شده نیست.

اما سازمان بهداشت جهانی موضوع روز جهانی بهداشت در سال جاری را افسردگی نامید و بر اهمیت آن تاکید کرد چرا که افسردگی از اصلی ترین مشکلات انسان امروزی است.

امروز نیز روز جهانی بهداشت روان با محوریت سلامت روان در محیط کار است.

سازمان بهداشت جهانی که هدف خود را دستیابی به عالی ترین سطح ممکن بهداشت برای همه مردم تعیین کرده، در اساسنامه خود در تعریف سلامت می گوید که منظور از سلامت، حالت رفاه کامل جسمانی، روانی و اجتماعی است، نه صرفا فقدان بیماری یا علیلی.

بر اساس این تعریف، فردی دارای سلامت روان است که توانمندی های خود را بشناسد و توانایی مقابله با استرس های روزمره را داشته باشد و به شکل مفید و موثری در جامعه مشارکت و فعالیت داشته باشد.

راه های ارتقاء سلامت روان
به گفته دکتر سید احمد جلیلی، رییس سابق انجمن علمی روانپزشکان ایران اغلب مردم تصور می کنند ایجاد سلامت روان کار پزشکان و روانشناسان و روانپزشکان و درکل وزارت بهداشت است، در حالی که بهداشت روان، مسئله ای است مربوط به زندگی مردم.

وی گفت: اگر زندگی مردم از نظر ارتباطشان با سایر افراد، نهاد های قانونی، مراجع دولتی و برعکس به سامان باشد، می توان انتظار داشت که مردم آن جامعه از بهداشت روانی بهتری برخوردار باشند.

یک چهار راه پرترافیک و تردد را تصور کنید که برای اهالی محل گرفتاری های مختلفی ایجاد می کند از جمله این که معطلشان می کند، تصادف خیر است، شاید کسی در این تصادفات کشته یا معلول شود، دراثر توقف طولانی انواع آلودگی صوتی و هوا ایجاد می شود و .


کمتر کسی تصور می کند که معظل این چهارراه به بهداشت روان مربوط می شود ولی اگر مشکل چهار راه با ساخت یک تقاطع غیر همسط رفع شود به ارتقاء بهداشت روان بسیار کمک می کند.

از این مثال کوچک شما می توانید به مسائلی مانند تاثیر توسعه، عدالت اجتماعی، خدمات شهری و عمومی و قانون مداری، اوضاع اقتصادی مطلوب و ... در کیفیت سلامت روان پی ببرید.

بنابراین برای تامین بهداشت روان نیاز به یک عزم ملی با همکاری همه سازمان هایی است که مسئول تامین بهداشت روان هستند.

وقتی در یک کشور جنگ رخ دهد، غذا و هوا آلوده باشد، آلودگی صوتی بیداد می کند، اخبار منفی بزرگنمایی می شود، اقتصاد به سامان نیست، مسئولان جامعه با ادبیات مناسب صحبت نمی کنند و شاخص های بهداشت روان به تمامی به هم می ریزد.

با یک نگاه به اطرافیانتان می توانید متوجه شوید که آیا وضعیت بهداشت روان جامعه به سامان است یا خیر.

دکتر جلیلی، رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران در مورد سطوح شاخص های بهداشت روان گفت: بهداشت روان سه سطح دارد.

اول این که مردم تا جایی که امکان دارد، کمتر به بیماری روانی دچار شوند.

دوم این که وقتی مردم بیمار شدند، درکوتاه ترین فاصله به امکانات بهداشت روان دسترسی داشته باشند و سطح سوم توانمندسازی کسانی است که در اثر بیماری مزمن روانی شغل و توانایی برقراری ارتباط با جامعه را از دست داده اند.

دراکثر مواقع، افرادی که از مسایل روانی رنج می برند، تقریبا هیچ گونه مشاوره آنی دریافت نمی کنند.

دکتر جلیلی با اشاره به این که درمان بیماری های روانی نیز به مانند بیماری های جسمی زمان طلایی دارد گفت: اگر زمان طلایی از دست برود، درمان ها موثر واقع نمی شود.

عوامل بسیاری مانند در دسترس نبودن مراکز درمان و ویژگی ّ های فرهنگی در این امر دخیل هستند.

بخشی از تامین سلامت روان مردم در اختیار مردم است.

آنها باید از بیماری روانی شناخت کافی داشته باشند.

پیش از این مردم بیماری روانی را انگ می دانستند و برای درمان ابتدا به سراغ سرکتاب و شکستن طلسم و .

می رفتند اما حالا اوضاع تغییر کرده است و وقتی از آنها در مورد اقدامات پیشین برای درمان بیماری می پرسیم می گویند زالو انداخته ایم و گیاهان دارویی خورده ایم.

طب سنتی به شکلی که در حال حاضر فراگیر شده است، گرفتاری مردم در مورد درمان بیماری های روانی را بیشتر کرده است.

در برخی از موسسات طب سنتی با روشی رفتار می کنند که اولا علمی نیست.

طب سنتی ارزش و اعتبار خود را برای بررسی و یافتن راه های بهتر برای شفای بیماران دارد.

اگر الان ابوعلی سینا هم بود از روی کتاب قانون خود طبابت نمی کرد، چون روش علمی های فعلی تغییر کرده است.

کیفیتی از طب سنتی در سال های اخیر زیر لوای طب اسلامی با ارزش گذاری به روش ّهای تاریخی گسترش یافته که جانشین خرافات پیشین شده است.

متاسفانه وزارت بهداشت در دوراه های پیشین نیز در بیراهه کشیدن مردم نقش داشته است ولی خوشبختانه در ماه های اخیر مراجع معتبر دینی ارتباط طب سنتی به دین را بی اساس خوانده اند.

دکتر جلیلی با تاکید بر این که برنامه های کلان کشوری باید به سمت کاهش بار بیماری از دوش خانواده ها برود گفت: برنامه های سال های اخیر به دلیل این که چندین متولی داشته است، مناسب نبوده است.

هر وزارتخانه ای گوشه ای از مشکل بازگرداندن بیماران مزمن روانی به زندگی عادی را از طریق توانبخشی برعهده گرفته است.

با وجود نقطه ضعف ها شاهد تلاش هایی در وزارت بهداشت هستیم که آب رفته را به جوی بازگردانند.

75 درصد سلامت دست مردم است

عدم رعایت و تامین بهداشت روان در کشور باعث بروز اختلالات روانی در جامعه می شود، حسن فلاح پور ، عضو انجمن علمی روان پزشکان ایران گفت: بر اساس آخرین تحقیقات وزارت بهداشت، شیوع اختلالات روان بین افراد 15 تا 65 سال بدون احتساب اختلالات شخصیتی، 24 درصد است.

از هر چهار ایرانی یک نفر مبتلا به اختلالات روان (در گستره خفیف تا شدید) است، اظهار کرد: برخلاف تصور عموم، ممکن است کسی در ظاهر افسرده و پریشان به نظر نرسد ولی آن طور که باید از زندگی فردی و اجتماعی خود لذت نبرده و حال چندان مساعدی نداشته باشد؛ در واقع این افراد عمیقا خوشحال نیستند، شرایط اجتماعی و اقتصادی پیرامون خود را در خور شان و مطالبات شان نمی بینند و نمی توانند لذت برخورداری از یک زندگی آرام را درک کنند.

در حالی که همین افراد اگر در سلامت کامل به سر می بردند، می توانستند استعدادهای خود را بروز دهند، مولد باشند، به راحتی با شرایط استرس زا تطبیق یابند و در فعالیت های اجتماعی مشارکت داشته باشند.

وی گفت: از نظر قانون، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متولی سلامت است ولی تحقیقات نشان می دهد که فقط 25 درصد از سلامتی افراد، تحت کنترل وزارت بهداشت قرار دارد و 75 درصد مابقی را عوامل اجتماعی مرتبط با سلامت از جمله نوع شغل، سطح درآمد، دسترسی عادلانه به امکانات، سواد سلامت، فقر و بیکاری، آلودگی ها، ترافیک و ... تعیین می کند.

در واقع ارتباط بین وزارت بهداشت و سایر ارگان ها اجتناب ناپذیر است و خوشبختانه از سال 1395، معاونتی تحت عنوان معاونت اجتماعی در سطح وزارت بهداشت راه اندازی شده و تاکنون قدم های مثبتی برای ساماندهی و هماهنگی بین ارگان های مختلف دخیل در سلامت برداشته است.


کد مطلب: 42130

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/42130/نابسامانی-بهداشت-روان-ایران

میگنا
  https://www.migna.ir