يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - 11 Apr 2021
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ / ۰۸:۳۱
کد مطلب: 42213
۱

ادغام علوم پزشکی در وزارت علوم به نفع کشور نیست/ادغام مشکلات آموزش عالی را حل نمی کند

ادغام علوم پزشکی در وزارت علوم به نفع کشور نیست/ادغام مشکلات آموزش عالی را حل نمی کند

به گزارش میگنا دکتر حمید اکبری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه آموزش علوم پزشکی در کشور به عنوان الگوی موفق در آموزش عالی می‌تواند مطرح شود، اظهار کرد: آموزش علوم پزشکی نه تنها در ایران، بلکه در خیلی از کشورهای دیگر به خصوص کشورهای منطقه می‌تواند به عنوان یک الگوی موفق در آموزش عالی مطرح شود.

وی با بیان اینکه شاخص‌هایی که وجود دارد، نشان می‌دهد وضعیت آموزش عالی حوزه سلامت فاصله زیادی با بقیه حوزه‌های آموزش عالی در کشور دارد، افزود: بر اساس آمار حدود 4 میلیون و 200 هزار نفر دانشجو در کشور وجود دارند که از این تعداد 200 هزار نفر تحت پوشش وزارت بهداشت هستند و همچنین از 80 هزار هیات علمی حدود 19 هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشغول به خدمت هستند که این آمار در مقایسه با نسبت تعداد دانشجو به اعضای هیات علمی سایر دانشگاه‌ها در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: در وزارت علوم 4 میلیون دانشجو و حدود 60 هزار هیات علمی وجود دارد که این نسبت 65 به یک با هیچ استانداردی در دنیا هم‌خوانی ندارد و عجیب است که چگونه مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این نکته را متوجه نیستند، در حالی‌که این مساله برای کشور یک فاجعه است و موجب تولید روزافزون فارغ‌التحصیل بی‌کیفیت خواهد شد.  

وی با اشاره به سخنان رییس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران در خصوص لزوم تربیت دانش‌آموخته با کیفیت در دانشگاه‌ها تاکید کرد: در وزارت بهداشت این کار به خوبی انجام شده است و علاوه بر اینکه تمام رشته‌های مورد نیاز در تمام مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، PHD، دکتری حرفه‌ای، دکتری تخصصی، تخصص‌های بالینی و فلوشیپ ایجاد شده، سعی کرده‌ایم تربیت نیروی انسانی، متعادل و بر اساس نیاز کشور باشد و علاوه بر حفظ کیفیت، نیاز کشور نیز تامین شود.

دکتر اکبری گفت: با وجود اینکه بر اساس آمار، وزارت بهداشت 2 تا 3 درصد دانشجویان کشور را به خود اختصاص داده است، حدود 30 درصد تولیدات علمی کشور در آن تولید می‌شود؛ این مساله نشان می‌دهد بودجه‌ای که صرف آموزش عالی در وزارت بهداشت می‌شود، بسیار موثرتر و کاراتر از دیگر حوزه‌های آموزش عالی در کشور، استفاده می‌شود.

قائم مقام آموزشی وزارت بهداشت گفت: به نظر می‌رسد مطرح شدن اینکه آموزش عالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بازگردد، خود دارای مشکلاتی است که به نفع کشور نیست و مطرح‌کنندگان این موضوع نیز آگاه هستند که این بحث عملی و به نفع کشور نیست، ولی به هر حال تصور می‌کنند با این پیشنهاد برخی مشکلات موجود در وزارت علوم را می‌توانند حل کنند.

وی تاکید کرد: توصیه می‌کنیم مسئولان وزارت علوم به جای پرداختن به موضوع ادغام دوباره آموزش پزشکی در آموزش عالی به اصل آموزش عالی،‌ توسعه و هدفمند کردن آموزش در کشور بپردازند تا هزینه‌ای که در حوزه آموزش صورت می‌گیرد، نیازهای کشور را برطرف کند و کیفیت مناسبی ایجاد و کشور را در منطقه ممتاز کند.

اکبری با اشاره به اینکه ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم بحث فرعی است که منفعتی برای کشور ندارد، تصریح کرد: مهم این است که ما بتوانیم با کیفیت مناسب آموزش خوبی ارائه دهیم و دانشجویانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، افرادی باشند که مهارت‌های حرفه‌ای لازم را برای ارائه خدمت مناسب در کشور با کیفیت مناسب داشته باشند. 

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: ممتاز بودن آموزش حوزه علوم پزشکی باعث می‌شود مسئولان در وزارت علوم فکر کنند که اگر آموزش علوم پزشکی در وزارت علوم ادغام شود، می‌تواند کل آموزش عالی را ارتقاء دهد، در حالی‌که اینگونه نیست و ادغام این دو حوزه مشکلات آموزش عالی را حل نخواهد کرد و نگرانی ما این است که با انجام این مساله کیفیت آموزش عالی سلامت نیز افت کند.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد بهتر است مسئولان وزارت علوم بر افزایش کیفیت در همان حوزه تمرکز کنند و کیفیت آموزش عالی را ارتقاء‌ دهند؛ چراکه این موضوع با ادغام اتفاق نخواهد افتاد؛ بلکه با برنامه‌ریزی و تمرکز این موضوع انجام خواهد شد.  

اکبری خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود در هیچ کجای دنیا چنین الگویی که در حال حاضر در کشور ما در حال انجام است، وجود ندارد؛ حرف اشتباهی است و شاید اطلاع ندارند و اگر مطالعه‌ای کنند، خواهند دید در خیلی از کشورها دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقل وجود دارند و در خیلی از کشورها همین سیستم جریان دارد.

وی افزود: در کشورهای همسایه و نزدیک مثل روسیه و کشورهای منطقه نیز این اتفاق افتاده و آموزش پزشکی تحت نظر وزارت بهداشت است و نمونه‌های خوبی از این موضوع در دنیا وجود دارد، اینگونه نیست که تفکیک آموزش پزشکی از وزارت علوم فقط منحصر به کشور ما باشد.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

کووید ۱۹، تهدیدی برای سلامت اجتماعی و روانی جامعه است
رمزگشایی ایموجی ها از شخصیت انسان‌ها
شایع‌ترین مشکلات روان‌تنی در کشور و تاثیر آن بر جسم انسان
سوالهای پدر دختر از داماد چه چیزهایی است؟
۱۲ نشانه‌ اعتیاد به اینستاگرام
اهداف سال جدید من
10 ویژگی‌ مشترک افرادی که خودکشی می‌کنند!
«قلدری مجازی» چیست و چطور باید با آن مواجه شد؟
وقتی درمانگر و درمانجو در یک نقطه متوقف شده اند
اگر در همسایگی خود شاهد خشونت‌خانگی بودیم چه کنیم؟
چگونه درس بخوانیم که خسته نشویم؟
عوامل زمینه ساز تعارضات والدین و نوجوان چیست؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "