شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ / ۱۹:۱۷
کد مطلب: 42233
۱
مراحل مهم رشد کودک

کودک در هر سنی چه کارهایی یاد می گیرد

کودک در هر سنی چه کارهایی یاد می گیرد
با پزشک متخصص اطفال در خصوص انجام یک غربالگری سنجش رشد صحبت کنید تا از احتمال وجود اختلالاتی نظیر اتیسم آگاه شوید. برای کودکان زیر ۳ سال با مرکز مداخلات زودهنگام در منطقه خود صحبت کنید و برای کودکان بالای ۳ سال با مراکز آموزشی تماس بگیرید.

هرکودک با سرعت مخصوص به خودش رشد می کند، بنابراین ممکن است گفتن این که دقیقا در چه زمانی کودک شما مهارت خاصی را فراخواهد گرفت، دشوار باشد.


تا سه چهار ماهگی:
• چهره افراد را با علاقه نگاه می کنند و اشیای متحرک را دنبال می کنند.
• افراد و اشیای آشنا را تشخیص می دهد و به چهره افراد لبخند می زند
• شروع به لبخند زدن برای تقویت ارتباط اجتماعی می کند
• سرش را به طرف صدا بر می گرداند


تا هفت ماهگی:
• به احساسات سایر افراد پاسخ می دهند
• از بازی رو در رو لذت می برند
• جست و جو با دست ها و دهان / تلاش برای دستیافتن به اشیای دور از دسترس
• از اصوات برای ابراز خوشنودی و ناراحتی خود استفاده می کنند و صدا های زنجیره ای تولید می کنند.


تا دوازده ماهگی (یکسالگی):
• از تقلید دیگران لذت می برد و سعی می کند صدا ها را تقلید کند.
• از بازی های اجتماعی ساده لذت می برد
• به کاوش اشیا می پردازد و اشیای پنهان را پیدا می کند.
• به پاسخ “نه!” واکنش نشان می دهد، از حرکات ساده استفاده می کند، مثل اشاره به یک شی.
• با تغییر در تن صدا سعی در ایجاد کلمات دارد، از تک لغت های ساده مثل “ماما” یا “بابا” استفاده می کند.
• هنگامی که شخصی اسم او را صدا کند، سرش را به سمت صدا بر می گرداند.


تا دوسالگی:
• رفتار دیگران را تقلید می کند، از همکاری کردن با بچه های دیگر هیجان زده می شود، چند کلمه را درک می کند.
• اشیای پنهان را پیدا می کند، نام اشیا و تصاویر را به کار می برد.
• شروع به مرتب کردن اشیا بر اساس رنگ و شکل می کند، انجام بازی های ساده را شروع می کند.
• اسامی افراد و اشیای آشنا را تشخیص می دهد و دستورات ساده را انجام می دهد.
• می تواند دو کلمه را برای برقراری ارتباط بیشتر ترکیب کند(برای مثال:آب بده…)


تا سه سالگی:
• به صورت واضح ابراز محبت می کند و طیف وسیعی از احساسات را نشان می دهد
• اشیا را بر اساس شکل و رنگ تقسیم بندی می کند و می تواند تصویر هر شی را با آن مطابقت دهد
• می تواند دستور های ساده ۲ یا سه قسمتی را اجرا کند، می تواند از عبارات ساده برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده کند.
• می توانند از ضمایر (من، تو)و یا صورت جمع کلمات (ماشین ها، سگ ها) استفاده کنند.

تا چهار سالگی:
• با بچه های دیگر همکاری می کند.
• برخی از رنگ ها را نام می برد، می تواند شمارش را درک کند
• با جملات ۵ یا ۶ کلمه ای صحبت می کند
• داستان می گوید
• به قدری واضح صحبت می کند که افراد غریبه هم متوجه صحبت های او می شوند
• فرمان های سه قسمتی را اجرا می کند
• مفهوم شبیه و متفاوت را درک می کند


تا پنج سالگی:
• میخواهد مانند دوستانش باشد؛ دوست دارد مثل آنها آواز بخواند و بازی کند
• می تواند چیز های واقعی را از تخیلی و فانتزی تشخیص دهد
• افزایش استقلال فردی را نشان می دهد
• می تواند ۱۰ شی یا بیشتر را به طور صحیح شمارش کند
• نام حد اقل ۴ رنگ را می داند
• در جملات بیش از ۵ کلمه صحبت می کند
• داستان های طولانی تری می گوید

 -
بنیاد امور بیماری های خاص(خاص پرس)
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد