پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ / ۱۶:۴۵
کد مطلب: 42251
۲

وسیله ای مخرب در اختیار کودکان و نوجوانان!

وسیله ای مخرب در اختیار کودکان و نوجوانان!
امروز بيشتر ما تلفن همراه را ابزاري ضروري در زندگي روزمره مي دانيم و در كمتر شرايطي از آن شكايت مي‌كنيم.

اين دستگاه كوچك باعث شده در هر زمان و مكاني در دسترس باشيم. استفاده از تلفن همراه و تبلت هر روز بيش از پيش در جوامع رواج مي يابد و امروزه بسياري از افراد از اين پديده نوين ارتباطي به طور مؤثر استفاده مي كنند و انواع گوشي هاي همراه با جديدترين فناوري ها در بازار عرضه مي شود. دنياي امروز عصر تلويزيون، ماهواره، كامپيوتر، اينترنت و تلفن همراه است. موارد فوق چنان با سرعت وارد زندگي بشر شده و راه نفوذ خود را ادامه مي دهند كه نمي توان از كنار آنها با بي تفاوتي گذشت؛ بلكه بايد با آنها به روش صحيح برخورد نمود تا بيشترين سود و استفاده حاصل آيد.

مضرات تبلت برای کودکان جدی است! برای فرزندتان گوشي هوشمند  يا تبلت می خرید و با سرگرم شدن او می گویید که عجب خوب است این تکنولوژی، کودکم ساعتها آرام و بیصدا می نشیدند غافل از اینکه این هدیه شما چه بلایی سر کودکتان می آورد.

نكته قابل ذكر آن است كه گرچه اثرات مثبت تكنولوژي در كيفيت زندگي ما قابل انكار نيست ولي در صورت عدم مديريت صحيح نيز ممكن است اثرات مضر آن بر زندگي كودكان و نوجوانان ما غيرقابل جبران باشد. تلفن همراه امروز تبديل به يك اسباب بازي جديد براي بچه ها شده كه كارشناسان از آن به عنوان اسباب بازي خطرناك ياد مي كنند.

درست است که این وسایل می توانند در امر سرگرمی و آموزش به کار بیایند، اما باید به جنبه های دیگر آن نیز نگاه کرد. اگر والدین بیش از حد به کودکان خود اجازه کار کردن با گوشی و تبلت را بدهند، آن ها از دنیای واقعی فاصله خواهند گرفت.

اكثر والدين به فرزندان خود مي آموزند كه با افراد غريبه صحبت نكنند، اگر در منزل تنها هستند در را به روي كساني كه نمي شناسند باز نكنند و اگر فرد ناشناسي تلفن زد به او اطلاعات ندهند. همچنين آنها روي اين موضوع كنترل و نظارت دارند كه فرزندشان با چه كسي حرف مي زند؟ با چه كسي دوست است؟ كجا مي رود؟ چه كتاب و روزنامه اي مي خواند؟ و… اما نمي دانند كه همين نظارت، كنترل و راهنمايي را بايد هنگام استفاده از تلفن همراه نيز اعمال كنند. بسياري از والدين در مورد رايانه و بازيهاي رايانه اي فرزندشان نظارت دارند ولي نسبت به تلفن همراه بي تفاوتند. با وجودي كه اين وسيله اگر تحت كنترل نباشد مي تواند بسيار خطرناك تر از رايانه، اينترنت، تلويزيون و… باشد.

چرا شبکه‌های اجتماعی تاثیر منفی دارند؟
دلایل زیادی هست که چرا شبکه‌ای اجتماعی برای نوجوانان و بزرگسالان جوان ضرر دارد. ذهن نوجوانان در حال رشد و بلوغ است در شبکه‌های اجتماعی اطلاعاتی که منتشر می‌شود خیلی وقت‌ها انعکاس واقعیت نیست. تصاویر دستکاری‌شده‌ سلبریتی ها و مدل‌ها باعث می‌شود نوجوان نسبت به بدن خود تصویر خوبی نداشته باشند.

آنچه ما در پروفایلمان نشان می‌دهیم چیزی است که می‌خواهیم دیگران از ما برداشت کنند. شاد، فعال و جذاب!
نوجوانان کم سن و سال زندگی خود را با پست‌های دیگران در شبکه‌های اجتماعی مقایسه می‌کنند و زندگیشان را خسته‌کننده می‌بینند. این افکار هیجانات منفی و درنهایت افسردگی می‌آورد.

پژوهشگران معتقدند تفاوت بین مثبت و منفی بودن تاثیر شبکه‌های اجتماعی برمی‌گردد به این‌که هر پلتفرم بر چه چیزی تمرکز دارد. اینستاگرام و اسنپ چت بر عکس‌ها متمرکزند چیزی که به نوجوانان احساس به‌اندازه‌ کافی خوب نبودن و درنتیجه اضطراب بیشتری می‌دهد.

متخصصان می‌گویند روزمره‌ زندگی و یک محیط خاص از طریق محتوای ویدئویی روشن‌تر و بهتر از عکس نشان داده می‌شود. دیدن عکس افراد خوشحال و زیبا می‌تواند به‌راحتی به بیننده حس نارضایتی از خود و زندگی خود و افسردگی و ناراحتی بدهد.
بر اساس پژوهش RSPH بیش از ۹۰ درصد نوجوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله کاربر شبکه‌های اجتماعی هستند. بنابراین لازم است در مورد خطرات و سودمندی آن بیشتر بدانیم.

از چه سنی برای کودکان و نوجوانان موبایل بگیریم؟
موبایل یکی از محصولات فناوری است که مزایای بی شماری دارد. به ویژه در این عصر که موبایل تقریبا همه کار می کند و علاوه بر تلفن، دوربین، کامپیوتر، حسابدار و ... نیز هست. اما همین موبایل دوست داشتنی که نفس بسیاری از ما به آن وابسته است برای کودکان و نوجوانان مضر و مخرب است. متاسفانه خیلی از والدین در مورد اینکه فرزندان  آنها گوشی موبایل دارد، با افتخار صحبت می کنند. کودک ۵ یا ۶ ساله ای که گوشی هوشمند به دست می گرد آیا واقعا از محدودیت ها و روش های استفاده آن آگاهی لازم را دارد؟ آیا پدر و مادر او احساس نمی کنند نباید این وسیله از این سن کم در اختیار او قرار بگیرد؟

البته برخی از والدین برای استفاده از موبایل برای فرزندان خود محدودیت تعیین می کنند و مثلا فقط دو ساعت موبایل در اختیار او قرار می دهند. در واقع آموزش و ضرورت از جمله مواردی است که محدوده سنی استفاده از تلفن همراه را در فرزندان مشخص مي‌كند که بسته به شرایط کودک و خانواده، آموزش کودک، خطرات و تهدیداتی که در اختیار داشتن موبایل برای کودک به دنبال دارد این محدوده سنی را دستخوش تغییر می‌کند.

اما برخی از والدین از اینکه تا قبل از سن ۱۲ – ۱۷ سالگی برای فرزند خود موبایل تهیه کنند، اکراه دارند. برخی از خانواده ها از اینکه موبایل در اختیار فرزند خود قرار دهند می ترسند زیرا هراس دارند مبادا باعث انحراف او بشود.

واقعیت هم این است که والدین نباید به فرزندان دبستانی یا دوره راهنمایی خود موبایل بدهند زیرا با این کار این آزادی را به آنها می دهند که وارد شبکه های اجتماعی آنلاین شوند. یا متاسفانه با دوستان نامناسب ارتباط های مخفیانه داشته باشند. وقتی یک گوشی هوشمند در اختیار یک نوجوان باشد، او به طور دایم به اینترنت دسترسی دارد و اینترنت نیز با همه خوبی ها، سایت هایی دارد که برای فرزندان ما به هیچ وجه مناسب نیستند.

بهترین سن برای خرید گوشی برای فرزندان، اواخر دوره دبیرستان است. دختر و پسر در این سن دیگر کودک نیستند و می توانند تا حدی خوب را از بد تشخیص دهند.


چه بلایی سر کودکان می آید؟
بهتر است دیگر حاشیه نرویم. آموزش الکترونیکی و بازی ها اصلا برای کودکان در سنین پایین مناسب نیست. در واقع می توان گفت که کودکان هنگام کار با وسایل الکترونیکی هیچ چیزی نمی آموزند. آن ها در عوض با بازی کردن و خواندن و شنیدن مطالب، چیزهای بیشتری می آموزند. کودکان باید در سنین پایین اجتماعی شوند و آن ها این کار را با تقلید از رفتار والدین خود انجام می دهند. اما اگر قرار باشد که مدام به گوشی و تبلت خیره شوند، دیگر زمانی برای یادگیری باقی نمی ماند.




 
خطرات روحی و روانی
الف- وابستگی شدید (اعتیاد):
بسیاری از کودکانی که والدین آنها نظارت دقیقی بر استفاده آنها از تلفن همراه ندارند، دچار وابستگی شدید به تلفن همراه یا دچار اعتیاد به آن می شوند. آنها بیشتر وقت خود را صرف استفاده از موبایل می کنند و به جای بازی با دوستان و هم سن و سال های خود و تحرک و فعالیت های بدنی، گوشه ای می نشینند و وقت خود را صرف بازی های تلفن همراه و یا گوش دادن به موسیقی می کنند. بی تحرکی و چاقی از بزرگ ترین مشکلاتی است که کودکان امروزی با آن دست به گریبانند.

 ب- ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران:
کودکانی که تنها و به دور از جمع هم سن های خود، بیشتر وقت خود را صرف بازی های تلفن همراه می کنند، روش های برقراری ارتباط با دیگران را کمتر تجربه می کنند و معمولا تنهایی را ترجیح می دهند و در آینده در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران دچار مشکل می شوند.

ج- افسردگی و اضطراب در کودکان:
خطر بروز افسردگی و اضطراب در کودکانی که بیشتر وقت خود را با موبایل سپری می کنند، بسیار بیشتر از دیگر کودکان می باشد. این افسردگی و اضطراب، هم می تواند ناشی از تاثیر اشعه آن بر عملکرد مغز کودکان باشد و هم در اثر عدم معاشرت و برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران.
احساس تنهايي و گوشه گيري نيز از خطرات رواني استفاده بيش از حد از اين وسايل است.


د- کودکانی که بیشتر از حد از تلفن همراه استفاده می کنند بیشتر تحریک پذیر هستند و دچار کاهش اعتماد به نفس می شوند.
-




نکات ایمنی تلفن همراه برای کودکان و نوجوانان:
به عنوان والدین، شما باید اقدامات پیشگیرانه ای برای به حداقل رساندن اثرات مضر موبایل در نظر بگیرید شامل:
-به کودکان زیر ۱۶ سال گوشی همراه ندهید. مغز کودک خیلی حساس تراز آن است که بتواند امواج رادیویی را تحمل کند.
-به بچه ها اجازه ندهید در مترو، اتوبوس، ماشین، آسانسور از گوشی موبایل استفاده کنند. چون موبایل برای دریافت سیگنال از داخل آهن بسیار بیشتر تلاش می کند و این قدرت آسیب پذیری را بالا می برد.
-اجازه ندهید وقتی آنتن دهی موبایل خوب نیست هم کودکتان از گوشی همراه استفاده کنند.
-خودتان استفاده از تلفن همراه را در اطراف کودک و نوجوانتان محدود کنید.
-حواستان باشد دکل تلفن همراه در نزدیکی خانه و مدرسه فرزندتان نباشد.
-اجازه ندهید بچه ها موبایلشان را به مدرسه ببرند.
-شب تلفن همراه را در اتاق فرزندتان نگذارید.
- مشكلات چشمي و آسيب هاي بينايي ناشي از نور ابي اينگونه وسايل نيز مي تواند براي كودكان مضراتي ايجاد نمايد.
-استفاده از موبایل و وسایلی که وای فای - WiFi- دارند روی سلامتی کودکان تأثیر می گذارد. این میدان‌های الکترومغناطیسی می‌تواند باعث بروز بدخیمی‌هایی مثل لوکمی (سرطان خون)‌ و تومور مغزی شود. هم چنین مشکلاتی مثل سردرد و خونریزی از بینی و سرگیجه نیز ایجاد می‌کند.
-
تبيان با اندكي اضافات
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.