پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ / ۰۸:۱۲
کد مطلب: 42310
۰

وسواس چهارمین بیماری پرهزینه جهان

وسواس چهارمین بیماری پرهزینه جهان
به گزارش میگنا، سید کاظم ملکوتی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشست خبری گفت: وسواس با شیوع سالیانه 3 الی 5 درصدی در دنیا و افزایش بار مالی درمانی به خانواده ها، دهمین بیماری پرهزینه جهان است که با توجه به شیوع بالای آن، تحقیقات جدید نشان می دهد که این بیماری تا سال 2020 رتبه چهارم پر هزینه ترین بیماری‌ها در جهان را از آن خود می‌کند.

وی با اشاره به اینکه فاکتورهای ژنتیکی و ارثی، قوی‌ترین عامل ابتلای افراد به وسواس هستند، افزود: البته وسواس عموما بین 15 الی 25 سالگی و به اشکال کاملا مختلف فکری یا رفتاری خود را نشان می دهد.
-
فشارهای روانی برای ترک، وسواس را شدیدتر می‌کند
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین در ادامه تاکید کرد: یک فرد وسواسی به طور مداوم با دو نوع معضل و چالش درگیر است. برای مثال اگر برای انجام موردی که وسواس دارند مقاومت کنند، به طور مداوم تحت فشار فکری و روحی قرار می‌گیرند و اگر انجامش دهند مدام اضطراب درست انجام ندادن و تکرار آن را دارند مثل افرادی که برای نظافت وسواس دارند.

وی با تاکید بر اینکه فشار های روانی اطرافیان، وضعیت فرد مبتلا به وسواس را بدتر می‌کند، گفت: ترک وسواس دست خودت است، اعتماد به نفس نداری یا باید ترک کنی و از این دست صحبت‌ها، اعمال فشارهایی است که خانواده‌ها برای ترک عادت‌های فرد وسواسی به کار می‌گیرند. درحالیکه خانواده‌ها و اطرافیان با بیان این جمله ها موجب افزایش و شدت گرفتن وسواس در فرد درگیر این عارضه می شوند بنابراین باید به طور جدی از بیان این مطالب اجتناب کنند.

ملکوتی همچنین در خصوص وضعیت آمار وسواس در ایران، افزود: به طور کلی از میان تمام افراد وسواسی، 10 الی 20 درصدشان دارای وضعیت شدید و غیرقابل درمان با دارو هستند که با توجه به موفقیت کشورمان در مورد درمان جراحی وسواس شدید، پیشنهاد می‌شود که آن افراد در صورت مشاوره با پزشک معالجشان این جراحی درمانی را انجام دهند.

امکان درمان 60 درصد بیماران وسواسی ایران با دارو
وی ادامه داد: به زودی سامانه ثبت برای بیماران وسواسی که با جراحی درمان شده‌اند، راه‌اندازی می‌شود که بر اساس آن وضعیت آنها تا چندین سال بعد از جراحی نیز مورد پیگیری و بررسی قرار می‌گیرد، البته صرف نظر از درمان جراحی به طور کلی 60 درصد از مبتلایان به وسواس در ایران می توانند با دارو درمان شوند که با قرارگیری رفتار درمانی در کنار دارو، میزان موفقیت برای بهبودی فرد، 70 الی 80 درصد افزایش میابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو