کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در کشور ٣٠ هزار نفر در ليست انتظار پيوند هستند

هر مرگ مغزی می تواند جان هشت بيمار را نجات دهد

12 آبان 1396 ساعت 20:01

رییس واحد فراهم آوری اعضای بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه دركشور ٣٠ هزار نفر درليست انتظار پيوند هستند، گفت: روزانه ١٠ نفر از افراد لیست انتظار، به دليل نرسيدن عضو پيوندى فوت مي كنند.


به گزارش میگنا دکتر فرحناز صادق بیگی با حضور در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در گفت و گو با وبدا با بیان اینکه اهداى عضو اهداى زندگى به بيماران نيازمند به پيوند عضو است، گفت: دركشور ٣٠ هزار نفر درليست انتظار پيوند هستند كه روزانه ١٠ نفر آنان به دليل نرسيدن عضو پيوندى فوت مي كنند و اين در حالى است كه فقط ٢٥ درصد موارد فوت به علت مرگ مغزى به اهداى عضو مي رسند.

وی افزود: هر مورد مرگ مغزى مي تواند با اهداى يك قلب، يك كبد، دو كليه، يك ريه، لوزالمعده و روده ها جان هشت بيمار را نجات دهد و با اهداى بيش از 50 بافت مانند قرنيه، دريچه قلب و استخوان سبب بينايى و بازتوانى بيماران نيازمند شود.

رییس واحد فراهم آوری اعضای بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه اعضاى نجات بخش موارد مرگ مغزى گنج هاى حيات بخشى هستند كه با عدم رضايت خانواده ها به زير خاک ميروند و نابود می شوند، ادامه داد: ظرفیت سال گذشته کشور از لحاظ اهدای عضو یک چهارم پتانسیل بوده است و در صورتی به موفقیت نهایی می رسد که تمام مردم برای اهدای عضو رضایت دهند و روزی برسد که هیچ بیماری در لیست انتظار به دلیل نرسیدن عضو موردنیاز فوت نکند.

دکتر صادق بیگی با اشاره به اینکه واحد فراهم آوری عضو بیمارستان مسیح دانشوری تقریبا یک چهارم عضو کشور را برای پیوند فراهم می کند، خاطرنشان کرد: دولت یازدهم و دوازدهم پشتیبانی بهتری در امر اهدای عضو داشته است، اما درحال حاضر کمبودهای تجهیزاتی برای انتقال هوایی جهت انتقال اعضای پیوندی به ویژه قلب و ریه که مدت زمان کوتاه تری را می طلبد، وجود دارد.


کد مطلب: 42320

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/42320/مرگ-مغزی-می-تواند-جان-هشت-بيمار-نجات-دهد

میگنا
  https://www.migna.ir