پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ / ۰۹:۰۶
کد مطلب: 42476
۳
حذف کنکور در ترافیک پاستور - بهارستان

حذف تدریجی کنکور خواسته مجلس است

حذف تدریجی کنکور خواسته مجلس است
میگنا: سال ۹۲ در مجلس تصویب شد که طی ۵ سال آينده بايد ۸۵ درصد از ظرفيت آموزش عالی بدون كنكور پذيرش شود؛ حال با وجود آنکه طی سال‌های گذشته، تلاش مسئولین آموزشی کشور، برجسته کردن رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش بوده است و از سوی دیگر ظرفیت‌های دانشگاهی خصوصا در رشته های فنی و مهندسی افزایش چشمگیری داشته است؛ اما همچنان کنکور مهم ترین دغدغه دانش آموزان بوده و بیشتر وقت آن‌ها به جای فهم عمیق مسائل درسی در مدارس، صرف کلاس های کنکور می شود. علت تداوم این وضعیت چیست؟
مجلس مدعی است میزان تاثیر سوابق تحصیلی همچنان 25 درصد باقی مانده است و دولت می بایست در جهت حذف تدریجی کنکور، میزان تاثیر سوابق تحصیلی را افزایش دهد. امری که گویا در دولت، طرفداران چندانی ندارد.
علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه براساس قانون مصوب مجلس، سه روش برای ارزیابی دانش آموزان وجود دارد گفت: روش اول صرفا بر اساس سوابق تحصیلی دانش‌آموز انجام می‌شود که در سال های گذشته، بسیاری از دانشگاه های کشور تنها با استفاده از این روش اقدام به پذیرش دانشجو کرده‌اند. 
معاون آموزش دوره متوسطه با بیان اینکه دو روش دیگر همراه با برگزاری کنکور است، گفت: یکی از این روش‌ها بر مبنای تاثیرگذاری دروس عمومی و دیگری بر اساس تاثیر گذاری دروس عمومی و تخصصی است. 
   
 
وی در ادامه درباره حذف کنکور با اشاره به این که قوانین مجلس الزامی نکرده است که تا تاریخ مشخصی کنکور حذف شود اظهار کرد:  حذف تدریجی کنکور خواسته مجلس است.
زرافشان با ذکر این مطلب که هشتصد هزار نفر در رشته‌های پزشکی داوطلب می‌شوند گفت: نمی‌توان صرفا به سوابق تحصیلی دانش آموزان اتکا کرد. 
وی  درباره تاثیر سوابق تحصیلی با اشاره به اینکه سوابق تحصیلی دانش آموزان به میزان بیست و پنج درصد در کنکور اعمال می‌شود خاطرنشان کرد: در بسیاری از رشته‌ها نیز 5 درصد نمرات پیش دانشگاهی موثر است.
معاون آموزش متوسطه در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر مجموع این سی درصد می‌تواند جوابگوی تقاضای ورود به  هشتاد و پنج درصد از رشته‌های دانشگاهی باشد اظهار کرد: رقابت اصلی در کنکور برای پذیرفته شدن در همان 15 درصد ظرفیت دانشگاه‌هاست که البته طبیعی هم هست که برای رشته‌های ممتاز در دانشگاه‌های عالی کشور رقابتی وجود داشته باشد.
وی با اشاره به این که به دلیل همین رقابت برای پذیرفته شدن در دانشگاه‌های پرطرفدار، برگزاری کنکور الزامی است گفت: سازمان سنجش مخالف حذف کنکور بوده  و هست اما مجلس قانونی مبنی بر حذف کنکور مصوب نکرده است. 
 
اگر دولت برای حل معضل حذف کنکور اقدام نکند، مجلس اقدام می‌کند
زرافشان در حالی از موافقت مجلس مبنی بر پذیرش دانشجویان به شکل فعلی سخن گفته است که چندی پیش  سیدحمایت میرزاده عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفته بود: ما مجبور به حذف کنکور هستیم و کنکور را به علت مشکلاتی که به همراه داشته است اصلا به صلاح نمی‌دانیم.
نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به احتمال لابی موسسات کمک آموزشی برای جلوگیری از حذف کنکور اظهار کرد: در صورتی که دولت اقدامی در جهت حل این معضل قدیمی اقدام نکند، مجلس با تمام قدرت پیگیر حذف کنکور خواهد شد.
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند