پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ / ۱۴:۲۳
کد مطلب: 42536
۲

آموزش و پرورش در فنلاند و کره جنوبی

آموزش و پرورش در فنلاند و کره جنوبی
بر حسب وظیفه به شاگردانی که کوچک ترین اطلاعی از جامعه خارج از محل سکونتشان ندارند، کمی از دنیای دیگرانی که با دستاوردهای خود تاریخ را ساخته اند می گویم، اما چهره های درهم و صورت هایی بی حوصله مجالی برای توضیح نمی دهد.
 
 
یک نفر از من می پرسد برده داری چیست و دیگری می گوید اطلاع از زندگی سازنده اپل به چه درد ما می خورد؟ سعی می کنم با توضیح درباره دستاوردهای موفق علمی و فرهنگی در جوامع آزاد توضیح دهم و اینکه شما چگونه می توانید با الگوبرداری از زندگی افراد موفق مانند آنها شوید.
 
 
هرچه بیشتر از مثال های کشورهای دیگر و حقوق و مسئولیت های اجتماعی می گویم، ذهن کودکانه شان با سوال های بیشتر مواجه می شود تا اینکه یک نفر در نهایت می پرسد اگر اینها در امتحان نمی آید و درس آزاد است چرا باید بدانیم؟
 
 
سیستم آموزش و پرورش کودکان از سال های خردسالی تا پیش از شروع دانشگاه در تمام کشورهای دنیا دستخوش تغییرات بسیاری شده برخی همچنان در سیستم های درس محور مانده اند. درس ها و کتب درسی از پیش تهیه شده فارغ از محوطه جغرافیایی، فرهنگ و جامعه ای که کودک از آن می آید و متون ثابتی را به تمام کودکان آموزش می دهند که شاید بیش از نیمی از سنوات تحصیل به آموزش مباحثی بگذرد که نه در آینده کودک نه برای جامعه ثمری نخواهدداشت.
 
در برخی سیستم های آموزشی نقش معلم در آموزش دروس کمتر شده و در برخی دیگر کلاس درس به صورت کاملا مشارکتی اداره می شود. استانداردهای بین المللی سنجیدن موفقیت آموزشی دانش آموزان در کشورهای مختلف تابع عوامل مختلفی مانند فراگیری سطح تحصیلات عمومی، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، هزینه تحصیلات، تربیت معلم و غیره است.
 
 
در میان کشورهای مختلف دو کشور به علت کیفیت بالای آموزشی نمونه هستند: فنلاند و کره جنوبی.
 
 
از مشارکت گروهی تا فردگرایی
 
50 سال قبل هر دوی این کشورهای (فنلاند و کره جنوبی) از لحاظ کیفیت خدمات آموزشی در زمره ضعیف ترین کشورهای جهان قرار داشتند. اما اصلاح خدمات آموزشی و تربیت معلمان باعث انقلابی در آموزش و پروش هر دو کشور شد.
 
فنلاند و کره جنوبی در حال حاضر الگوی آموزش در میان کشورهای اطراف خود هستند. فنلاند به ویژه در زمینه سیستم های نوین آموزشی سرآمد بوده و در حال حاضر الگوی پایه گذاری سیستم نوین آموزشی است که در آن کتب درسی حذف شده و محوریت هر جلسه درس با کودک براساس موضوع روز و با پیشنهاد کودکان اداره می شود. این سیستم بسیار جدید بوده و باعث انقلابی در شیوه آموزش کودک در آینده خواهدشد.
 
کره جنوبی همانند همتاهای خود در شرق دور یعنی ژاپن و تا حدودی چین، سیستم سخت گیرانه ای برای دانش آموزان دارد. عمده تربیت کودک با وارد شدن به دبستان تا زمان اتمام تحصیلات متوسطه با مدرسه بوده و به همین علت خانواده ها در پیدا کردن مدرسه خوب بسیار سخت می گیرند.
 
نیروی کار مورد نیاز کره جنوبی توسط کره ای ها تامین می شود. بر همین اساس تربیت نیروی مولد و با دانش کافی برای دولت کره از اولویت بالایی برخوردار است و هزینه بسیاری برای آن می شود.
 
در تاریخ کره امتحانات سراسری برای راهیابی اقشار مختلف به دستگاه حاکمیت برگزار می شده و فرد موفق در این امتحانات ارج و قرب بالایی در میان مردم داشت. احترام به تحصیلات بالا و سخت کوشی برای رسیدن به این مرحله و درس خواندن یادگار آن دوران است.
 
آموزش و پرورش در فنلاند و کره جنوبی (اسلایدشو) 
 
 
در کره جنوبی صد در صد مردم دارای تحصیلات ابتدایی هستند و در تمام مراحل تحصیل نه تنها درس بلکه آزمون هایی همانند تست های هوش و درک مفهومی را باید پشت سر بگذارند. البته این موفقیت و آمارهای خیره کننده در زمینه کیفیت خدمات آموزشی بی هزینه نبوده است.
 
فشار بسیار زیاد بر روی دانش آموزان و استرس در میان آنها بسیار بالا است. در فرهنگ آموزش کره ای بهای زیادی به استعداد فردی داده نمی شود و در برابر آن مداومت و سخت کوشی ارزش بالایی دارد.
 
اشتباه ناپذیرفتنی و نهایت کوشش فرد برای کسب بهترین نتیجه در صدر ارزش های آموزشی قرار دارد. کره ای ها اعتقاد دارند با زحمت زیاد و درس خواندن هر کسی می تواند باهوش باشد.
 
به منظور تشویق برای درس خواندن بیشتر، پیش روی دانش آموزان کره ای در سال های اول تحصیلی دو سوال ساده قرار می دهند: «خوشبختی کوتاه مدت یا بلندمدت، کدامیک را می خواهید؟» مسئله تنها فشار خانواده و مدرسه بر روی دانش آموزان برای دستیابی به موفقیت بلندمدت نیست، محیط آموزشی مدارس و بیش از هر عاملی خود دانش آموزان هستند که بر روی یکدیگر تاثیر می گذارند و باعث ایجاد روحیه رقابتی شدیدی می شوند.
 
در کره جنوبی همانند ژاپن و سایر کشورهای شرق آسیا کلاس ها بسیار بزرگ و با تعداد زیادی دانش آموز است که در مقایسه خانواده های غربی، بزرگی و تعداد زیاد دانش آموز را مانعی بر سر راه رسیدگی همه جانبه معلم به کودک می دانند، اما برای شرقی ها معلم نماد رهبر و کلاس همانند جامعه کوچکی است و همه باید بتوانند با کمک هم و اطاعت از معلم، کلاس درس یا همان جامعه کوچک را به جلو سوق دهند.
 
درواقع تفاوت غرب با شرق دور در حیطه آموزش درباره دو مفهوم فردگرایی و کار مشترک است. این دو مفهوم نه تنها سیستم آموزشی که تفاوتی عمده در محیط کاری و خانوادگی هر دو قطب جهان را ایجاد کرده است. در شرق آسیا ارزش انسان در گروه و با کار گروهی تعیین می شود و موفقیت آن هنگامی است که همه با هم و با مشارکت به بهترین نتیجه برسند و فردگرایی و خلاقیت فردی ارزشی نداشته و به آن بهایی داده نمی شود.
 
دانش آموز در یک کلاس یا حتی در دانشگاه عضوی از کلاس و جامعه آموزشی است. باید بتواند روابط خود در آموزش و کار را با دیگران به گونه ای هماهنگ کند که همه از این همکاری سود ببرند. این سیستم هر چند در غرب طرفداری ندارد اما در شرق آسیا همانند کره و ژاپن کارآمد بوده و جوابگوی نیازهای هر دو جامعه است.
 
 
مدرسه مهمترین مرکز جامعه
 
در کلاس درسم کودکی اضافه شده که شباهت کمی با ژاپنی ها جز ظاهر دارد. انگلیسی را به روانی ژاپنی صحبت می کند و برخلاف سایر کودکان خجالتی ژاپنی به اصطلاح سر و زبان‌دار است. بسیار راحت درباره خود و خانواده اش صحبت می کند. چند ماه اخیر در مدرسه دولتی بوده و در آنجا به علت مشکلات رفتاری که با دانش آموزان پیدا کرده به مدرسه بین المللی آورده شده تا محیط آموزشی برایش مساعدتر باشد.
 
در مقایسه با کودکان ژاپنی این کودک آزادانه ابراز نظر می کند. از بحث کردن و مخالفت با سایر دانش آموزان یا معلم هراسی ندارد و اعتماد به نفس بسیار بالایی برای داوطلب شدن در هر کاری دارد. با تکنولوژی بسیار آشنا ولی برخلاف رویه معمول مدرسه که مشق ها در تبلت آموزشی کودک است دلیل استفاده از تبلت در کلاس درس را نمی فهمد.
 
پس از کمی صحبت با او متوجه می شوم متولد و بزرگ شده فنلاند است. تا سال قبل با توجه به کار والدینش در غرب بوده و با محیط زندگی شرق آسیا بیگانه است. تفاوت رفتاری او و کودکان دیگر تنها به یک عامل بر می گردد: تفاوت تربیتی و آموزشی شرق دور با کشورهای غربی به ویژه حوزه اسکاندیناوی.
 
در میان کشورهای غربی به ویژه حوزه اسکاندیناوی، فنلاند سرآمد تغییرات و تحول در سیستم درسی و آموزشی بوده. حذف نمره، امتحان و جایگزینی آن بر معیار فهم و ارزشیابی کلی کودک از نوآوری هایی بوده که فنلاندی ها از پایه گذاران آن بوده اند. این سیستم در سال های اخیر در فنلاند به حذف کتاب های درسی رسیده و معلم هایی که سال ها برای تدریس تربیت شده اند، به دانش آموزان اخبار کامل برای یادگیری موضوعی به روز را که علاقه دارند می دهند و همانند یک بحث عمومی، معلم ناظر بر روند مباحثه و یادگیری کودکان است.
 
شاید این سیستم ساده به نظر بیاید ولی معلمان فنلاندی برای تربیت کودکان چند سال باید در دانشگاه در رشته تربیت و آموزش درس خوانده و حداقل کارشناسی و کارشناسی ارشد مرتبط با آموزش را داشته باشند. معلمی در کنار پزشکی از باارزشترین شغل ها در فنلاند است. بعد از تعطیلی گسترده مدارس تربیت معلم در دهه هفتاد میلادی در فنلاند. تنها بهترین دانشگاه های این کشور اجازه یافتند تا معلم تربیت کنند.
 
آموزش و پرورش در فنلاند و کره جنوبی (اسلایدشو) 
 
 
در فنلاند معلم ها 600 ساعت (آمریکا 110 ساعت آموزش) در سال درس می دهند و در سایر ساعات وقت خود را جهت تربیت اجتماعی کودک و ملاقات با خانواده و همکاران خود می گذرانند. در این کشور مدارس در مرکز جامعه و کودک در مرکز مدرسه قرار دارد. هدف مدارس تنها آموزشی دروس نبوده و تربیت کودک و ایجاد زمینه بروز خلاقیت های فردی ارزش بالایی دارد. به همین علت تربیت کودک نه تنها در مدرسه بلکه حتی خارج از مدرسه دنبال می شود.
 
به نظر فنلاندی ها تربیت درست به کودک هویت می دهد. کودک ساعات کمی از روز را در مدرسه و باقی روز را به دنبال علایق شخصی خود و تحقیق درباره آنها می گذراند. یادگیری روابط اجتماعی و درک متقابل اهمیت بالایی داشته و کودکان به سمت اجتماعی شدن هرچه بیشتر سوق داده می شوند.
 
در فنلاند در تمام سال های دبستان معلم عوض نمی شود. بدین منوال معلم زمان کافی برای آشنایی با روحیات تک تک دانش آموزان کلاس کوچک خود را دارد و با شناسایی نقاط ضعف و قدرت آنها در شکل دادن شخصیت آنها نقش اساسی دارد. این سیستم هیچ گونه استرس و فشاری بر روی کودک یا خانواده وارد نمی کند و تجربه کودک از یادگیری در مرکز آموزش قرار دارد.
 
کودکان فنلاندی معمولا حرف زدن به چند زبان را در مدرسه یاد می گیرند و به آنها اطلاع می دهند کشوری کوچک و زبانی دارند که کسی به آن سخن نمی گوید پس باید بتوانند با هزاران انسان از کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنند و فنلاند را به آنها بشناسانند. ضمن آنکه از سایرین هم درس بگیرند.
 
تکنولوژی در این مدارس رواج دارد اما دانش آموزان از هیچ رایانه یا تلفن همراه یا وسیله کمک آموزشی برای یادگیری استفاده نمی کنند و تنها برد دیجیتال است که اطلاعات را نشان می دهد و معلم کودکان را برای فعالیت بیشتر فیزیکی تشویق می کند.
 
به کلاس بر می گردم، از پنجره زمین فوتبال بزرگی را نگاه می کنم که تمام مدارس دولتی در ژاپن دارند و کودکان در آن مشغول دویدن هستند. یاد سال های تحصیل خودم در تهران می افتم. مدارس ما زمانی الگویش را مدارس ژاپنی قرار داده بود. سخت گیری معلمان ژاپنی، تست و دور بودن معلم از روحیات دانش آموز، همه و همه تداعی کننده مدارس ژاپنی است اما به نوعی عکس.
 
مدارس ما در دوره ای نه به این شدت سختگیر و استرس زا بودند اما محیط آموزشی کوچک و تعداد دانش آموزان زیاد بود. ساعات ورزش و پرورش فیزیک دانش آموز عمدتا برای دروس مهمتر گرفته می شد. رقابت آموزشی بسیار بالا اما آموزش های اجتماعی و شهروندی برای ورود به جامعه ناکافی بود.
 
کپی سیستم آموزش و پرورش ایران از شرق و غرب رونوشتی ناقص و پر از تضاد بود و هست. تغییر دائم سیستم از یک کشور به کشوری دیگر و تغییر گسترده کتاب های درسی، ناهماهنگی با جهان مجازی گسترده، فشار و استرس برای پذیرفته شدن در دانشگاه، تربیت نکردن معلمانی که فرهنگ ایران را به خوبی بشناسند و... مشکلاتی است که در مدارس، همه ما زمانی تجربه کرده ایم،  جایی بین شرق و غرب.
-
- فرناز خطیبی، آرش خاموشی
مجله مروارید
مرجع : برترينها
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.