جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۹
کد مطلب: 42543
۲

نگاه ویژه دولت به سلامت روان/ریشه بسیاری از بیماریها علت رفتاری دارد

نگاه ویژه دولت به سلامت روان/ریشه بسیاری از بیماریها علت رفتاری دارد
میگنا: به گفته کارشناسان و دست اندرکاکران حوزه سلامت روان، برای ارتقا و رسیدگی به مشکلات این بخش به عزم جدی در سطح کلان نیاز دارد و از طرفی ترس از برچسب و انگ زدن جامعه به بیمار، نبود نشاط کافی و شادیهای سالم، بیمه نبودن درمان بیماریها و اختلالات روانی از چالشهای مهم حوزه سلامت روان است.

کارشناسان و متخصصان بر این باورند سلامت روان و جسم دو مقوله ای بهم پیوسته هستند و در این میان آموزش، آگاهی ها، انجام تحقیقات و پژوهش مدون و تخصیص بودجه مناسب در این بخش می تواند به ارتقای روز افزون این حوزه منجر شود.

مهمترین عامل مدیریت رفتار انسان عقل بشمار می رود و عقل در واقع تابعی از روان انسان بوده و در این میان رفتار فرد هر چقدر منظم تر و باکیفیت تر و سالم تر باشد ، مدیریت انسان در جهت هم بوده و به مدیریت محیط و حتی سایر ارگانهای بدن نیز کمک خواهد کرد، لذا سلامت روان در کاهش آسیبهای اجتماعی و ارتقای آن در بهبود عملکرد فردی موثر است.

برای بررسی سلامت روان و چالش های پیش روی این حوزه رئیس بیمارستان دکتر بهشتی زنجان، مسئول سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی زنجان و همچنین دکترای تخصصی روانشناسی بالینی در میزگرد ایرنا این موضوع را بررسی کردند.

*** رئیس بیمارستان شهید دکتر بهشتی زنجان گفت: بهداشت روان در چهار بخش روانشناختی، ساختار هورمون های شیمایی و بیولوژی بدن، مداخلات اجتماعی، تاثیر فرد بر جامعه و بحث معنویت در سطح جهانی نیز مطرح کرده اند که بیشتر مذهبی بودن مطرح نیست بلکه معنوی بودن مد نظر است.
علیرضا آرمانی کیان افزود: بنابراین برای بهداشت روان نمی توان خط و مرزی مشخص کرد، زیرا این حوزه پویا و روبه بهبود قلمداد می شود و از طرفی این مقوله نیاز به یک هارمونی و هماهنگی بین دستگاهها ی متولی دارد و تک تک افراد جامعه نیز باید همکاری داشته باشند و نمی توان برای هر فردی یک متخصص تعیین کرد.
وی اظهار کرد: در صورتی هر فرد مسئول رفتار، سلامت روان و ارتباط سالم با اطرافیان و کیفیت زندگی خود بادش نتیچه بهتری دارد.

*** آموزش رکن اساسی در ارتقای سلامت مردم
یک متخصص روانشناسی بالینی نیز با بیان اینکه یکی از وظایف دولتها تامین سلامت روان جامعه است، گفت: ارائه خدمات، آموزش همگانی و پژوهش در این حوزه از اهداف اصلی دولتها بشمار می رود.
محسن داداشی افزود: ارائه آموزش های اساسی و برداشتن گام های مهم در زمینه سلامت روان مردم، از مواردی است که دولتها در آن ضعف دارند.
وی اظهار کرد: پژوهش در هر حوزه ای از مسائل جامعه اهمیت زیادی دارد و استان زنجان در حوزه سلامت روان مردم فقر پژوهشی دارد و این مسئله با تربیت نیروی انسانی همراه با عزم همگانی، مرتفع می شود.
این عضو هیات علمی و استادیار دانشکده پزشکی زنجان ادامه داد: تعریف روشنی از سلامت روان و روش های آن در کشور نداریم و در هر بخشی از جامعه تعریف مختص آن حوزه وجود دارد.

*** سواد سلامت روان در جامعه افزایش یابد
مسئول سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز ادامه داد: با توجه به اهداف سلامت روان ارتقای این بخش مورد توجه قرار گرفته و تمامی افراد جامعه به درجه ای از سلامت روان احتیاج دارند و هیچ فردی خود را از این مقوله بی نیاز نمی داند.

شهره نصر افزود: در راستای ارتقای سلامت روان در جامعه باید هم به لحاظ منابع و پرسنل ظرفیت سازی شود و مسوولان جامعه نیز به این موضوع مهم حساس شوند ،یکی از اهداف مهم بخش سلامت روان افزایش سواد سلامت روان در جامعه است و با استفاده از این روش این می توان به اهداف مورد نظر دست یافت.
وی اظهار کرد: اختلالات روانپزشکی یکی از بخش های سلامت روان است و بر این اساس باید ازتمامی بخشها برای آگاهسازی استفاده کرد و برای تحقق برنامه های مورد نظر می توان از ظرفیتهای بخش های مختلف در جامعه مانند بخش فرهنگی استفاده کرد.

*** انگ برچسب بیماری روانی از علل مراجعه نکردن مردم به مطب ها
داداشی با تشریح چالش های دنیا در این حوزه، گفت: طی سال های گذشته دنیا توانست 38 درصد علل مرگ و میر مردم که به خاطر بیماری های عفونی رخ می داد را بشناسد و با کنترل به سه درصد برساند.
وی تاکید کرد: اما موضوع مهمی که وجود دارد این است که علل بسیاری از بیماریها ریشه در رفتار مردم دارد و هنوز موفق به کنترل آن نشده است.
این متخصص روانشناس بالینی با اشاره به چالش های پیش و روی استان در این زمینه، تصریح کرد: اگر بیمار به علت های مختلف دچار مشکلاتی شود که نیاز به مراجعه به مراکز سلامت روان شود، انگ و برچسب از سوی جامعه می خورد و به همین سبب علاقه ای به مراجعه ندارد.
وی اظهار کرد: همین مراجعه نکردن به مراکزدرمانی سلامت روان باعث آغاز مشکلات جدید فردی در وی شده و به نوبه خود تبعات زیادی برای خود بیمار و جامعه دارد.
داداشی با تشریح آموزه های دینی در برخورد با مسائل برخورد و مواجه با افراد، گفت: باید از این آموزه ها در باره انگ زدایی و فرهنگ سازی جهت مراجعه بیماران استفاده کرد.
وی بیان کرد: رسانه ها در فرهنگ سازی و جریان سازی یک مسئله خاص تاثیر بسزایی دارند و در این میان برگزاری میزگردهای مشابه دراین حوزه موجب آگاه سازی مردم در برخورد با مسئله سلامت روان می شود.
داداشی خاطر نشان کرد: البته در تبیین این موضوع مهم کشور و استان در ابتدای راه قرار دارند و راه زیادی تا ترویج این فرهنگ داریم.

*** افزایش سه برابری منابع به حوزه سلامت روان
فوق تخصص بیماری های اعصاب و روان ادامه داد: رویکرد دولت یازدهم و دوازدهم ارتقای سلامت بوده که نمونه عینی آن راه اندازی پایگاههای سلامت در حاشیه شهرها بوده که آسیب پذیرترین قشر جامعه زندگی می کنند و هم اکنون روانشناسان مجرب در این مراکز مشغول به فعالیت هستند و آموزش های لازم را به مراجعه کنندگان ارائه می دهند که در مجموع خروجی این کار رضایتبخش بوده است.
آرمانی کیان افزود: رویکرد دیگر دولت به موضوع روانپزشکی جامعه نگر بوده که از دستاوردهای دولت بشمارمی رود که بحث اموزش و ارتقای بهداشت روان در جامعه را مورد توجه قرار داد که در عین حال در کنار آموزش و تحقیقات به افراد بی بضاعت ویزیت در منزل نیز انجام می شود.
وی اظهار کرد: طی سالهای گذشته رسیدگی به بیمارستانهای روانپزشکی با مشکلات جدی تر مواجه بود و براین اساس بودجه های خوبی به این حوزه تخصیص یافت و انچه مسلم است منابعی تخصیص بین 2 تا سه برابر افزایش داشته است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: برای ارتقای سلامت روان و رسیدگی به مشکلات این بخش به عزم جدی در سطح کلان نیاز دارد و انگ زدایی یکی از مولفه های مهم در درمان بیماریهای روانی است و اغلب تصورمی کنند درمان ها داروها وابستگی ایجاد و یا اعتیاد را موجب می شود در صورتی چنین چیزی وجود ندارد و تحت نظر وزارت بهداشت ، درمانو اموزش پزشکی است .
وی یادآوری کرد: مراجعه به هنگام به درمانهای اثرگذار منتهی می شود و این درحالی است اغلب تنش های جامعه و بی نظمی، مشکلات قضایی، حقوقی جامعه ناشی از اختلالات روانشناختی است و در این میان آگاهی نقش اساسی دارد.
آرمانی کیان خاطرنشان کرد: انجام تحقیقات گسترده به شناسایی مشکلات منجر شده و از طرفی آموزشها ارتقا می یابد و راهی غیراز این وجود ندارد و در این میان اطلاع رسانی گسترده و آگاهی بیشتری به جامعه باید داده شود.

*** شیوع اختلالات روانپزشکی در استان منطبق با امار کشوری است
مسئول سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیزادامه داد: انجام پژوهش و تحقیقات در حوزه سلامت فواید زیادی دارد و به عنوان یک فرصت باید به آن نگریسته شود وعلاوه بر آن رسانه ها با رعایت ضوابط انعکاس اخبار در سطح جامعه مانع از انتشار خبرهای ناخوشایند شوند چرا که در ارتقای سلامت روان نقش تعیین کننده ای دارد.
شهره نصر افزود: در 15 برنامه کلیدی برنامه طرح تحول نظام سلامت دوازدهمین عنوان آن به ارتقای سلامت روانی اجتماعی، پیشگیری درمانی و اختلالات روانپزشکی و اختلالات مصرف مواد اختصاص دارد که تا پنج سال گذشته 6 روانپزشک در استان فعالیت می کردند و هم اکنون 40 روانشناس همراه با کاراشناسان ستادی در مراکز جامع خدمات سلامت فعالیت می کنند.
وی اظهار کرد: هم اکنون پژوهشی در ارتباط با وضعیت سلامت روان استان زنجان انجام نگرفته اما بر اساس آخرین مطالعات انجام گرفته در سال 89- 90 نشان می دهد 23.6 درصد اختلالات شایع روانپزشکی خلقی و اضطرابی در بین 16 تا 64 سال وجود داشته و مناطق شمالغرب و استان زنجان با این آمارکشوری تفاوت چندانی ندارند.
نصر افزود: بخش مهم مطالعه انجام گرفته نشان میداد که فقط یک سوم جمعیت از حداقل خدمات مورد نیاز بهره مند شدندو دو سوم بقیه هیچ خدمتی دریافت نکرده بودند و هم اکنون این وضعیت تغییراتی پیدا کرده و در سطح کلان و بویژه بودجه خاصی برای موضوع سلامت روان در نظر گرفته شده است.

**** بیماری افسردگی شمار زیادی را مبتلا خواهد کرد
رئیس بیمارستان شهید دکتر بهشتی زنجان ادامه داد: واقعیت این است در حوزه روانپزشکی به موضوع انگ زدایی یا برچسب زنی بیماری روانی تاکید ویژه ای شده و بر این مبنا با توجه به آمار شیوع 23.6 درصد اختلالات روانپزشکی ازاین میزان 2 تا سه درصد بیماران ارجاعی را مبتلایان جنون تشکیل می دهد و 97 درصد را بیماران افسردگی ساده، اضطراب و اختلالات خفیف تشکیل می دهند.
به گفته وی، بیشتر مردم تصور می کنند هر فردی به متخصص اعصاب وروان مراجعه می کند، به طور حتم مشکل حادتری دارد و این در حالی است حتی افرادی که اختلات شدیدی مبتلا هستند 70 درصدآ نها بهبود می یابند.
وی اظهار کرد: بنا ابراین در واقع بیماری روانپزشکی قابل درمان بوده این موضوع به این معنا نیست که فرد مبتلا هرروز دارو مصرف کنند و یا حتی به اعتیاد دچار شوند و ار طرفی دیگر مراجعه افراد در مقایسه با گذشته بهتر شده است.
این مسئول ادامه داد: در دهه های آینده بیماری افسردگی بعد از بیماری های قلبی در سال 2030 بیشترین آمار از کار فتادگی را خواهد داشت و در واقع بیشتر جوامع در حال توسعه و پیشرفته را گرفتار خواهد کرد واین درحالی است در گذشته بیماری های عفونی شیوع بیشتر ی داشت و سازمان بهداشت جهانی نیز به این نتیجه رسیده که این عامل علت مهم کاهش بهره وری و کار آیی در سطح جامعه است.
وی اظهار کرد: براین اساس برای کاهش مبتلایان به بیماری افسردگی باید از مدارس بویژه گروههای هدف کودکان و نوجوانان را آموزش داد سپس محیط های کاری و مراکز فرهنگی، سالمندان گسترش داد؛ مطاللعات نشان می دهد مبتلایان به این بیماری به مراتب بیش از سایرین دچار دیابت، فشار خون و بیماری قلبی عروقی و اختلالات جسمی می شوند.

*** جامعه از نداشتن نشاط کافی و شادی سالم رنج می برد
وی با اشاره به اینکه جامعه از نداشتن نشاط کافی و شادی سالم رنج می برد، گفت: یکی از عوامل استرس و افزایش آن در بین مردم همین مساله است و باید برای نشاط آفرینی در جامعه راهکاری اندیشیده شود.
این عضو هیات علمی و استادیار دانشکده پزشکی زنجان ادامه داد: مطالعات نشان داده است افزایش استرس در فرد موجب اختلالات بسیاری شده و موجب بروز مشکلات اجتماعی از جمله اعتیاد می شود.
وی ادامه داد: در این مطالعات آمده است افرادی که میزان استرس بیشتری تحمل می کنند با شدت بیشتری دچار بیماری می شوند، از همین رو کنترل استرس خیلی اهمیت دارد.
وی تصریح کرد: باید مسئولان و دستگاه های متولی در این باره برنامه ریزی های لازم را انجام دهند و جهت کنترل استرس مطالعات مورد نیاز را در اولویت قرا ر دهند.
وی با اشاره به قیمت بالای مراجعه به روان درمانی، گفت: چون مراجعه به مطب راوانشناس زیر پوشش بیمه قرار ندارد، بیشتر مردم توانایی پرداخت ندارند و این مسئله یکی دیگر از مشکلات افزایش بیماریها و اختلالات روانی در جامعه است.
وی گفت: یکی از مسائلی که در زمره توزیع ناعادلانه خدمات سلامت در جامعه قرار می گیرد، همین قیمت های روان درمانی است، که نقص و چالش جدی برای دولت و جامعه بشمار می آید.

*** سرمایه گذاری هنگفتی در حوزه سلامت روان انجام شود
مسئول سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: برای اینکه جز کشورهای پیشرفته باشیم باید سرمایه گذاری هنگفتی در حوزه سلامت روان انجام گیرد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز رویکرد مثبتی به این حوزه دارد.

شهره نصر افزود: دانشگاه علوم پزشکی زنجان از دانشگاه های موفق در کشور است و آموزش های لازم و غربالگری ها را بر گروههای هدف مورد توجه قرار داده و به عنوان نمونه مهارت های فرزند پروری، برای والدین 12تا 18 سال، مهارت های زندگی کنترل خشم و استرس برای گروههای سنی 15 تا 60 سال را مورد توجه قرار داده است.


*** لزوم راه اندازی کلینیک های ترک اعتیاد فضای مجازی در کشور
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: فضای مجازی چالشی مهم محسوب می شود و در کشورهای توسعه یافته کلینیک های ترک اعتیتد فضای مجازی تاسیس شده و در این میان اغلب کودکان، نوجوانان و بزرگسال جامعه که می توانند در حوزه های مختلف تاثیر گذارباشند، متاسفانه دچار اعتیاد و آلودگی این فضا شده اند که در سال های آینده کشورمان را تهدید می کند.
آرمانی کیان افزود: اعتیاد به فضای مجازی در کنار دیگر حوزه ها می تواند به تنزل معنویت، از هم پاشیدگی خانواده ،بی وفایی متعدد در روابط زن و شوهر و بی بندو باری متعددی منجر شود.
وی تاکید کرد: برنامه ریزی ها باید به سمتی هدایت شود که این نوع کیلینک ها در کشور هر چه زودتر راه ندازی شود و مبتلایان بتوانند به این مراکز مراجعه کنند.
رئیس بیمارستان دکتر بهشتی زنجان زنجان ادامه داد: متاسفانه استفاده کودکان و حتی سنین پایین در فضای مجازی به شدت افزایش یافته و نبود محدویت ها موجب شده مشکلات عدیده ای بوجود آید.


خبرنگاران: سجاد کریمی و اعظم شامی
ايرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...