جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ / ۱۹:۲۷
کد مطلب: 42573
۱
مطالعات جدید نشان می‌دهد

تنهایی می‌تواند باعث افزایش خلاقیت شود

تنهایی می‌تواند باعث افزایش خلاقیت شود
به گزارش تک‌تایمز، محققان طی سال­‌ها مطالعه نشان دادند که انزوای اجتماعی یا فقدان ارتباط اجتماعی با همسالان دارای اثرات مخرب بر سلامت روحی و حتی جسمی است. برآورد شد بیش از 42.2 درصد افراد بالای 40 سال در آمریکا از تنهایی مزمن رنج می­‌برند که این مسئله به "اپیدمی تنهایی" معروف است.
محققان در یک بررسی با مطالعه انگیزه­‌های فردی 295 نفر برای کناره­‌گیری­ اجتماعی پرداختند. همچنین خلاقیت، علائم افسردگی، اضطراب و پرخاشگری در این افراد مورد بررسی قرار گرفت.
 این مطالعه با تمرکز بر سه نوع انزوای اجتماعی صورت گرفت. نوع اول احساس خجالت است، که در آن انزوای اجتماعی ناشی از احساس ترس است. نوع دوم اجتناب است که علت آن اینست که فرد تعامل اجتماعی را دوست ندارد. نوع سوم غیراجتماعی بودن است که به نوعی انزوای اجتماعی غیرترسناک محسوب می­‌شود. نتایج نشان داد که اگرچه این سه نوع انزوای اجتماعی در برخی موارد همپوشانی نشان می­‌دهند اما نتایج مربوط به سه نوع مختلف آن با هم فرق دارند.
محققان برآورد کردند که افراد خجالتی در واقع از تنهایی خود لذت نمی­‌برند و نمی­‌توانند از زمان خود به طور مفید استفاده کنند. این در حالی است که افراد غیراجتماعی می­‌توانند از تنهایی خود لذت ببرند و از آن به شکلی مفید و خلاقانه بهره بگیرند.
در مقایسه با افراد خجالتی و مردم گریز، افراد غیر اجتماعی زمان بیشتری را به تنهایی می­‌گذرانند اما به طور خاص از ارتباط  با همسالان خود کمتر اجتناب می­‌کنند. بنابراین این افراد به اندازه­‌ای که لازم دارند از روابط اجتماعی بهره برده  و در عین حال از تنهایی خود لذت می­‌برند.
دید کلی درباره افراد منزوی این است که این افراد با تنهایی و پیامدهای منفی آن مواجه هستند. با این­ حال محققان معتقدند که به منظور درک مضرات و مزیت­‌های انزوای اجتماعی در افراد خاص، باید انگیزه­‌های این افراد برای کناره­‌گیری از اجتماع مشخص شود. مطالعات اخیر نشان داد غیر اجتماعی بودن همان نتایج منفی مربوط به خجالتی بودن و انزوا را به همراه ندارد. نتایج تحقیقات جدید نیز موید این مطلب است.
بنا به گفته محققان یافته­‌های جدید غیراجتماعی بودن با خلاقیت رابطه دارد و غیر اجتماعی بودن می­‌تواند شکلی سودمندی از انزوای اجتماعی باشد.

نتایج این تحقیق در مجله Personality and Individual Differences  منتشر شد.
 
مرجع : ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...